پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
در اکسپوی جهانی موسیقی وومکس کیهان کلهر جایزه مرد سال موسیقی ۲۰۱۹ را دریافت خواهد کرد و گروه خنیاگران مهر در این رویداد جهانی هنرنمایی خواهند کرد و با توجه به اینکه وومکس بزرگترین همایش موسیقی دنیا است باید گفت وومکس امسال در تسخیر ایرانیان است .بهزاد عبدی سرپرست و رهبر گروه موسیقی خنیاگران مهر درباره حضور در این رویداد به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: اکسپوی جهانی وومکس بزرگترین همایش موسیقی فعلی دنیا در حوزه موسیقی فولکلور است که گروه خنیاگران مهر از بین هزار تقاضای شرکت در این دوره نمایشگاه انتخاب شد و در سالن اصلی به اجرا خواهد پرداخت.

شعار سال: اکسپوی جهانی وومکس در سال ۲۰۱۹ فضای کاملا ایرانی دارد و گروه بانوان خنیاگران مهربه سرپرستی بهزاد عبدیدرحالی در این رویداد به اجرای موسیقی میپردازد که کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده‌ی کمانچه که برنده جایزهجهانی این فستیوال بین المللی شده با همراهی اردال ارزنجان روی صحنه خواهد رفت.

بهزاد عبدی سرپرست و رهبر گروه موسیقی خنیاگران مهر درباره حضور در این رویداد به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: اکسپوی جهانی وومکس بزرگترین همایش موسیقی فعلی دنیا در حوزه موسیقی فولکلور است که گروه خنیاگران مهر از بین هزار تقاضای شرکت در این دوره نمایشگاه انتخاب شد و در سالن اصلی به اجرا خواهد پرداخت.

خنیاگران مهر در وومکس

وی درباره جزئیات اجرای این گروه بیان کرد: گروه خنیاگران مهر که از سال ۱۳۹۵ بر مبنای ساز و خواننده تاسیس شد قرار است در این رویداد بدون حضور خواننده به مدت چهل دقیقه به اجرای قطعات به صورت اینسترومنتال بپردازد و تمامی اعضای گروه در این مدت به تکنوازی خواهند پرداخت. «پرواز» برای قانون و ارکستر، تکسوار « تار» و ارکستر، «با باران می‌رقصد» برای قیچک و ارکستر، «ماه سکوت و تو» برای کمانچه و ارکستر، «خاطرات رفته» برای عود و ارکستر، «بزمان» برای رباب و ارکستر، «کژال» برای تار باس و ارکستر، «رقصان» ساخته‌ی حسین علیزاده ، «شورج بار» قطعه‌ی ارمنی و «لزگ» قطعه آذری قطعات انتخابی برای این برنامه است.

عبدی همچنین دلیل موفقیت های گروه خنیاگران مهر تاکنون را همدلی میان اعضای آن عنوان کرد و افزود: تنها چیزی که موجب دوام این گروه شده، دغدغه تمامی اعضا برای ارائه موسیقی درست است و ما با تمرینات زیاد و سختگیری ها تلاش میکنیم که ارکستر صدا دهی خوبی داشته باشد و شخصا همیشه سعی داشتم قطعات و نگاه جدیدی را ارائه دهم و با احترام به دیگر گروه ها سعی کردیم از کارهای تکراری فاصله بگیریم و درحال تجربه هستیم و امیدواریم به نتایج بهتری نیز برسیم.

وی در باره اعضای گروه خنیاگران مهر به ایرنا گفت:مهرنام رستگاری (کمانچه)، سمانه باروتی نازنین روستا (قیچک آلتو)،نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، هیلا فیض پور (تار)، ترگل خلیقی (تار و رباب)، صدا سدیفی (قانون)، رخساره رستمی دارستانی (عود)، بهاره حیدری (تار باس)، شیدا قاضی (نی)، مهرناز دبیرزاده (تمبک و سازهای کوبه‌ای) اعضای ارکستر خنیاگران مهر را به آهنگسازی و رهبری بهزاد عبدی تشکیل می‌دهند. همچنین مهدی بایراملو به‌عنوان مدیر امور بین‌الملل و فرزام شکاری به‌عنوان مدیر اجرایی این ارکستر را همراهی خواهند کرد.

یکی از بین هزار

گفتنی است؛ ارکستر«خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی در بیست و پنجمین اکسپوی جهانی موسیقی (وومکس) به پیشنهاد نشر «پردیس موسیقی معاصر» به مدیریت اردوان جعفریان کنسرتی را در تالاراصلی «تامپره» فنلاند برگزار خواهد کرد. این ارکستر از بین بیش از هزار تقاضای شرکت در این دوره نمایشگاه به عنوان یکی از برنامه های رسمی انتخاب و دعوت شده است.

کیهان کلهر مرد سال ۲۰۱۹

از سویی دیگر در این دوره از اکسپوی جهانی موسیقی وومکس جایزه این رویداد جهانی به کیهان کلهر تعلق خواهد گرفت. با اعلام رسمی وب‌سایت وومکس (womex.com)، برگزارکنندگان رویداد وومکس، ضمن ابراز شعف و خوشحالی از اهدای این جایزه با افتخار به کیهان کلهر، آن را به دلیل تسلط و یکانگی مهارت این ویرتئوز کمانچه، در نوآوری و ایجاد زبانهای جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان به کیهان کلهر از ایران اهدا می‌نمایند.

این سایت در توصیف هنر کمانچه‌نوازی کیهان کلهر نوشته است: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامیکه می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزیسین‌های سایر فرهنگ‌ها نیز با زبان موسیقی دیالوگ داشته است ازجمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.»

وب سایت رسمی وومکس آورده است: ۲۷ اکتبر امسال مصادف با پنجم آبان و در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس وومکس، این جایزه در فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد. و طی مراسمی کیهان کلهر همراه با اردال ارزنجان نوازنده باغلاما بر روی سن به اجرا خواهند پرداخت. لازم به توضیح است در سال ۲۰۱۶ نیز رویداد جهانی وومکس میزبان اجرای مشترک این دو هنرمند از ایران و ترکیه بوده است که آلبوم آن نیز با نام «باد» پیش‌تر توسط شرکت معتبر و پرآوازه ECM منتشر شده است.

ما وومکس را تسخیر کردیم

بهزاد عبدی در باره این دو توفیق مهم موسیقی ایران در جهان به ایرنا گفت: انتخاب کیهان کلهر به عنوان چهره موسیقی ۲۰۱۹ در این دوره و از طرفی حضور گروه خنیاگران مهر نیز به عنوان یک گروه ایرانی برای اجرا در این فستیوال گفت: امسال وومکس در تسخیر ایران است و این موضوع برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که در جشنواره ای که از تمام کشورهای دنیا در آن شرکت می کنند؛ دو اتفاق ایرانی رقم می خورد اولین و مهمترین موضوع؛ انتخاب مرد موسیقی دنیا از چهره های ایرانی و دیگری اجرای یک گروه موسیقی ایرانی است که اعضای آن را بانوان تشکیل می دهند.

جایزه وومکس که به عنوان جایزه ورلدموزیک اکسپو شناخته می‌شود معتبرترین جایزه جهان است که برای شاخه ورلد موزیک در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است و از آغاز این جایزه را برای احترام و ارج نهادن به موارد برجسته ورلد موزیک (موسیقی جهان) در سطح بین‌المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و بنیان نهاده است. هر سال نیز در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس Womex (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه‌ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می‌شود. از سال ۲۰۰۸ جایزه وومکس در دو بخش تقدیم می‌شود یکی برای هنرمند و دیگری برای تعالی حرفه‌ای، که جایزه سال ۲۰۱۹ به کیهان کلهر به عنوان هنرمند ویرتئوز کمانچه تقدیم شده است. سال گذشته، ۲۰۱۸، این جایزه معتبر به کوارتت زهی کرونوس Kronos Quartet از آمریکا تعلق گرفته بود.این نمایشگاه جهانی موسیقی از تاریخ ۱ تا ۵ آبان ماه (۲۳ تا ۲۷ اکتبر) در شهر تامپره- فنلاند برگزار می‌شود

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 3 آبان 98، کد خبر: 83530168، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین