پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
این هفته کیهان کلهر جایزه جهانی دیگری را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. او جایزه معتبر جهانی «وومکس» در سال ۲۰۱۹ را از آن خود کرد. پیش از این کلهر جایزه گرَمی «بهترین آلبوم جهانی سال» و جایزه فعالیت هنری انسان دوستانه آیزاک اشترن، به دلیل کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی، در مسابقه بین‌المللی ویولن ایزاک اشترن شانگهای ۲۰۱۸ را از آن خود کرده بود.

شعارسال: بسیاری از موزیسین‌ها و خوانندگان ایرانی که در دنیا مطرح هستند، در کشورمان آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

این هفته کیهان کلهر جایزه جهانی دیگری را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. او جایزه معتبر جهانی «وومکس» در سال ۲۰۱۹ را از آن خود کرد. پیش از این کلهر جایزه گرَمی «بهترین آلبوم جهانی سال» و جایزه فعالیت هنری انسان دوستانه آیزاک اشترن، به دلیل کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی، در مسابقه بین‌المللی ویولن ایزاک اشترن شانگهای ۲۰۱۸ را از آن خود کرده بود.

در آگوست سال ۲۰۱۹ آلبوم «هنوز پاییز است» محصول مشترک کیهان کلهر با گروه رامبرانت تریو از نگاه مجله سانگ لاینز جزو ۱۰ آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.

البته کلهر تنها موزیسینی نیست که از ایران جایزه جهانی گرفته است. محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی هم از نگاه رادیو فرانسه در سال ۲۰۱۳ به عنوان بهترین خواننده معرفی شد.

در موسیقی پاپ هم از ایران فرزاد فرزین در رقابت Art-Football ۲۰۱۴ برای بهترین اجرای صحنه‌ای جایزه گرفت. فرزین برای اجرای قطعه «با تو» این جایزه را در مراسم اختتامیه دریافت کرد.

علی پهلوان خواننده سابق گروه آریان هم در روز تولدش برنده جایزه بین‌المللی آهنگسازی شد. آهنگ ناب ساخته‌ علی پهلوان که از بین ۱۹۰۰۰ شرکت کننده در مسابقه‌ی بین‌المللی آهنگسازی در آمریکا با رأی داوران به مرحله‌ نهایی رسیده بود، برنده‌ بخش آرای مردمی شد. بجز جایزه علی پهلوان، دیگر جوایز به دست هیئت داوران اهدا شده است.

جشنواره‌های معتبر به موسیقی ایرانی توجه ویژه‌ای دارند. معتمدی و کلهر هر دو اجرا‌های متعددی در خارج از کشور دارند و کنسرت هایشان اغلب سولداوت می‌شود؛ اما در داخل ایران چطور؟

وقتی این خوانندگان و موزیسین‌هایی که در خارج از ایران مورد توجه قرار می‌گیرند، پایشان به وطن باز می‌شود، دیگر خبری از آن اقبال و توجه‌های فراوان نیست. ظاهراً در خارج از ایران موسیقی ایرانی محبوبیت بیشتری دارد!

کیهان کلهر بار‌ها در تالار وحدت به روی صحنه رفته است. حتی مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به تماشای کنسرت او نشسته است. همچنین محمد معتمدی چندین بار در برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه رفته است؛ او آغازگر کنسرت خیابانی در پارک آب و آتش بود. این هنرمندان در داخل نیز کنسرت برگزار می‌کنند؛ اما اقبالی که در خارج از ایران به هنرمندان ایران می‌شود، در داخل وجود ندارد. تعداد کنسرت‌های محمد معتمدی در کشور‌های خارجی مانند فرانسه بیشتر از ایران است! حتی به دلیل درخواست فراوان از سوی مخاطبان فرانسوی معتمدی، آثاری با صدای این خواننده در فرانسه ضبط شد.

اگر گوشی موبایل جوانان و بخش موسیقی آن را نگاه کنیم، چند اثر از کلهر و معتمدی می‌بینیم؟ چقدر هنرمندان موسیقی ایرانی، در علایق موسیقیایی جوانان جا دارند؟ مشکل از کجاست و چرا این موزیسین‌ها و خوانندگان بیشتر محبوب دلِ خارجی‌ها هستند؛ خارجی‌هایی که زبان ما را متوجه نمی‌شوند و آن را به مثابه یک ساز، گوش نواز می‌دانند. البته معتمدی از زمانی که سبک خود را کمی تغییر داده، کارهایش بیشتر شنیده می‌شود.

اما آنچه واضح است، محبوبیتِ کم موسیقی ایرانی به عنوان مسئله ای غیر قابل انکار است. محمد معتمدی خود در برنامه «تب تاب» به این موضوع اشاره کرد و گفت: موسیقی ایرانی نمی‌تواند مثل قبل مورد توجه مخاطبان هنر اول باشد.

موضوعی که نشانه‌های مختلف آن را می‌توان در سانس‌های متعدد کنسرت پاپ و اقبال فراوان مخاطبان آن‌ها مشاهده کرد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان  ،تاریخ انتشار:6  آبان 1398،کدخبر:7119447 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین