پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۴۱۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
آهنگ "برای " در موقعیت زمانی -مکانی خاص و به شیوه ای نسبتا بدیع متولد شد. آهنگی که برای شروین حاجی پور، هم شهرت زا بود و هم دردسر آفرین. برخی ، پخش این آهنگ را دامن زدن به التهابات اجتماعی تفسیر کردند و برخی آن را صدای مردم دانستند. جایزه گرمی هم بر حاشیه های این آهنگ افزود. استفاده سیاسی از جایزه گرمی توسط دولت آمریکا یک طرف و موج تشدید شده موافقان و مخالفان داخلی ، در طرف دیگر این داستان قرار گرفتند. اما ورای حاشیه ها، باید توجه داشت که با رویکرد جذب حداکثری و احترام به هنر، می توان از ظرفیت های بی پایان آن برای سازندگی جامعه استفاده کرد. نکته جالب این گزارش ، مخالفت تتلو با جایزه گرفتن حاجی پور است. یکی از فعالان شبکه اجتماعی گفته که تصور کنید آهنگ "هی جیگیلی جیگیلی جیگیلی جیگیلی اخماتو وا کن... " تتلو، جایزه تاثیرگذارترین آهنگ را می برد؟!

شعار سال : شروین حاجی‌پور (زادهٔ ۱۰ فروردین ۱۳۷۶ در بابلسر) خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز ایرانی با آهنگ «برای» به‌عنوان برنده «بهترین ترانه تأثیر گذار درتغییرات اجتماعی» در شصت و پنجمین دوره از جوایز گرمی شد.شروین، اولین و تنها خواننده ایرانی بوده که موفق به دریافت جایزه گرمی شده است(سال های گذشته، کیهان کلهر در حوزه نوازندگی، موفق به کسب گرمی شده بود). او در فاصله چند روز بعد از خواندن ترانه اعتراضی «برای…» به یکی از مشهورترین چهره‌های ۱۴۰۱ ایران تبدیل شد.

هرچند شروین حاجی‌پور با ساخت و اجرای «برای» شهرت جهانی یافت، اما توجه او به مسائل اجتماعی و سیاسی روز ایران در کارهایش، بسیار پیشتر از این ترانه آغاز شده است. ترانه «نترس» او که درباره قتل ناموسی رومینا اشرفی، ترانه «بهار اومد» درباره آرزوی او برای آزادی و رفاه عمومی و «بعد ما» از کار‌هایی است که او در واکنش به دغدغه‌ها و مسائل روز مردم ایران می باشد، ساخته است.

تعداد بازدید : 281
 
تعداد بازدید : 251
شروین حاجی پور از روی تک توئیت های ارسالی و وزن دهی به آن اقدام به ساخت شعر "برای" و خواندن ان کرد. این شعر از یک طرف بنوعی بیان کننده بخشی از دردها ، چالش ها و آرزوهای شهروندان است و از طرف دیگر،بدلیل بعضی خط شکنی ها، انتقاداتی بر آن وارد می باشذ.
تعداد بازدید : 199
 
حامد صفائی کارگردان هنری عصر جدید با انتشار تصویری از «شروین حاجی‌پور» در استوری اینستاگرام خود نوشت: «شروین حاجی‌پور شرکت کننده برنامه عصر جدید بود؛ یادم هست صداوسیما نگران بود که شروین در آینده دردسرساز شود.»
 
جایزه گرمی آهنگ
 
تعداد بازدید : 166
 
انتقاد تتلو از جایزه شروین حاجی پور: 
تتلو در واکنش به گرمی شروین حاجی پور بیان داشت که این جایزه رو با صد هزار امضا برده که این رقم واسه تتلیتیا شوخیه، اگه طرفدار‌های من هم طرفدار بودن، چهل تا گرمی می‌بردم. برخی از کاربران هم نوشتند، حساب کن جایزه گرمی برای تاثیرگذاری رو میدادن به "هی جیگیلی جیگیلی جیگیلی جیگیلی اخماتو وا کن... ".
جایزه گرمی آهنگ
 
روزنامه همشهری جایزه گرمی را «بی‌اهمیت» خواند: ترانه «برای» شان و منزلت هنری ندارد
روزنامه همشهری نوشت، گروهی نمی‌خواهند سیاسی بودن جایزه شروین حاجی‌پور را بپذیرند. ماجرا همان ماجراست. طراحی دشمن مثل روز مشخص است. قرار نیست به اثری جایزه داده شود که شأن و منزلت هنری دارد.
دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری درباره جایزه گرمی شروین حاجی‌پور نوشته که اهدای این جایزه داوری نمی‌شود و ترانه حاجی‌پور دارای آن شان و منزلتی نیست که جایزه گرمی «اصلی» به او اهدا شود. بعضی‌ها هم نمی‌خواهند مهم‌ترین ابزار دشمن علیه کشورمان را ببینند. تنها اسلحه‌‌ تحریم است و تا توانستند از این ابزار استفاده کردند. وقتی سراغ آشوب‌سازی داخلی رفتند که این سلاح تقریبا از کار افتاد. تأثیر واقعی تحریم از بین رفت؛ تأثیر ذهنی‌اش نه.
امروز هم گروهی نمی‌خواهند سیاسی بودن جایزه شروین حاجی‌پور را بپذیرند. ماجرا همان ماجراست. طراحی دشمن مثل روز مشخص است. قرار نیست به اثری جایزه داده شود که ‌شأن و منزلت هنری دارد؛ چون اساسا داوری نمی‌شود.ماجرای یک نظرسنجی است که فقط 135هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند. کمتر از 100هزار نفر ترانه «برای» را برای اهدای جایزه جدید «بهترین ترانه تغییر اجتماعی» پیشنهاد داده‌اند.
 
واکنش آمنه سادات ذبیح پوربه جایزه گرمی شروین برای ترانه «برای»: دریافت جایزه از همسر خنگ ترین رئيس جمهور دنیا اسمش برد نیست .
 
جایزه گرمی آهنگ
 
دو توئیت شروین حاجی‌پور به جایزه گرمی؛ ما بردیم / همین جا در ایران می‌مانم
شروین حاجی‌پور،بعد از انتشار اسمش بعنوان برنده جایزه گرمی در توئیتی نسبتا هیجانی نوشت، ما بردیم.
 
جایزه گرمی آهنگ
 
رامبد جوان هم به این توئیت شذوین حاجی پور و جایزه گرمی او واکنش نشان داده و خطاب به او نوشت: مبااارکه .
 
سپس در توئیت دوم، نسبت به این جایزه واکنش عقلانی- سیاسی تری نشان داد و نوشت: من و همه مردم ایران از این جایزه خوشحالیم. اما باید بگویم، بخش زیادی از زندگی و شادمانی مردم ایران و منطقه توسط دولتی از بین رفته که همسر رئیس جمهور آن کشور این جایزه را به من اهدا کرده است.کاش این جایزه توسط یک شخصیت هنری به این اثر هنری اهدا می‌شد. کشور عزیزم را با تمام زیبایی‌هایش دوست دارم و اینجا خواهم ماند.
 
جایزه گرمی آهنگ
حسین دهباشی پژوهشگر تاریخ در واکنش به این توییت دوم شروین حاجی پور نوشته «ترانه شروین حاجی پور اگر جایزه گرمی داشت، یاداشت اخیرش لایق «پولیتزر» است! اگرچه فقط یک خاورمیانه‌ای می‌داند که چرا!» . جایزه پولیتزر معتبرترین جایزه جهان در روزنامه‌نگاری و ادبیات و موسیقی (ترانه) است که در موارد بسیار از روزنامه‌نگاران و موسیقیدانانی که آزادی بیان ندارند، حمایت کرده است. دهباشی با انتشار توییتی تلویحا کنایه زده که شروین حاجی‌پور هنگام نوشتن این توییت آزادی بیان نداشته است!
 
اطلاعات تکمیلی برای فهم و استفاده بیشتر از خبر:
اطلاعات تکمیلی در دو بخش مجزا شامل زندگینامه شروین حاجی پور و آشنایی با جایزه گرمی ، ارایه شده است.
 
*** زندگینامه شروین حاجی پور و تحولات اخیر: 
شروین حاجی‌پور ۱۰ فروردین ۱۳۷۶ در شهر بابلسر مازندران متولد شده، دارای دیپلم ریاضی و مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه مازندران است. حاجی‌پور از ۸ سالگی در کلاس‌های موسیقی مختلفی آموزش دید. شروین موسیقی را از همان کودکی آغاز کرده است. خودش خواهرش (کمند)را الهام‌بخش ورود به دنیای موسیقی می‌داند و می‌گوید «چون خواهرم کمند به کلاس آواز می‌رفت من از بچگی به موسیقی علاقه داشتم.» به گفته خودش «اولین جرقه علاقمندی‌ام به موسیقی، به هشت سالگی و زمانی‌که همراه پدرم به یک کنسرت محلی در بابل رفته بودم، برمی‌گردد.».
با فهمیدن علاقمندی‌اش از طرف خودش و خانوادش تشویق به یاد گرفتن یک ساز می‌شود و در نهایت او «ویولن» را به‌عنوان ساز تخصصی خود انتخاب می‌کند. شروین به غیر از ویولن ساز‌های دیگری همچون گیتاز و پیانو را خودآموز یاد گرفت. خودش می‌گوید: «وقتی شروع به نوازندگی کردم، بعد از مدتی از آن خسته شدم و بیشتر وقت‌ها نت‌ها را تغییر می‌دادم که همین قضیه باعث عصبانیت استادم می‌شد، اما وقتی دید که من کوتاه نمی‌آیم، مرا به یک استاد آهنگساز معرفی کرد تا بتوانم آنجا خلاقیت به خرج دهم.»
او پس از تست خوانندگی در عصر جدید در ۲ فروردین ۱۳۹۸ با آهنگ شاید بهشت که خودش نوشت و اجرا کرد، این آهنگ را به‌عنوان اولین تک‌آهنگ خود بر روی تمامی پلتفرم‌ها منتشر کرد و در بین نسل جوانان ایرانی شهرت یافت. او با شرکت در فصل اول برنامه عصر جدید توانست خودش را به عنوانِ یک خواننده مطرح کند. او در عصر جدید تا مراحل نهایی بالا آمد و در همان مرحله اول با ترانه «شاید بهشت» توانست رای هر چهار داور را به خود اختصاص دهد. آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز و داور این برنامه از او به خاطر صدای متفاوتش تقدیر کرد و گفت «ما کمتر فردی را داشته‌ایم که هم آهنگ بسازد، هم بخواند و هم ترانه و شعر بسراید.»

آهنگ "برای" شروین حاجی پور در کمتر از ۴۸ ساعت ۴۰ میلیون بازدیدکننده داشت؛ ترانه‌ای که در همان روز‌های نخست انتشار، با استقبال عمومی روبرو شد. شروین حاجی‌پور در ۷ مهرماه ۱۴۰۱ به‌دلیل انتشار موزیک‌ویدئوی «برای…» و حساسیت‌های زمانی انتشار این آهنگ و ناآرامی های موجود در کشور ، بازداشت شد. نهم مهرماه خبرگزاری برنا( وابسته به وزارت ورزش و جوانان)، مدعی شد «به‌رغم شایعات منتشر شده»، حاجی‌پور «بازداشت نشده‌است»، ولی یک روز بعد، خواهر او (کمند) اعلام کرد برخلاف شایعات برخی رسانه‌های دولتی ، او آزاد نشده و همچنان در بازداشت «اداره اطلاعات ساری» است. هیات مدیره خانه موسیقی ایران هم در جلسه ۱۰ مهر خود، ضمن ابراز تاسف از وقایع اخیر، به دستگیری شروین حاجی‌پور خواننده جوان اهل ساری اعتراض کردند و از دستگاه قضایی خواستند هرچه سریع‌تر نسبت به آزادی او اقدام کنند. خانه موسیقی تاکید کرد که مسئولان عالی‌رتبه کشور باید نسبت به احترام گذاشتن به حق اعتراض مردم، توجه داشته باشد. شروین حاجی پور در تاریخ ۱۲ مهر با قید وثیقه آزاد شد. قاضی محمد کریمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، در خصوص شروین حاجی‌پور بیان داشت که در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد شده «تا پرونده وی مراحل قانونی را طی کند.»
شروین حاجی پور در سال ۲۰۲۳ برنده «بهترین ترانه تأثیر گذار درتغییرات اجتماعی» در شصت و پنجمین دور از جوایز گرمی شد. جیل بایدن بانوی اول آمریکا، در این مراسم با تقدیر از این ترانه و استفاده سیاسی و جهت دار از فوت خانم مهسا امینی و تعبیر به سلیقه کردن جنبش زن زندگی آزادی، شروین حاجی‌پور را برنده این جایزه اعلام کرد.
لازم به توضیح است که حاجی‌پور تاکنون سی و سه آهنگ، سه آهنگ موسیقی متن، چهار نماهنگ، چهل و هشت آهنگ منتشر نشده و سه آهنگ را به عنوان هنرمند برجسته منتشر کرده‌است.
 
جایزه گرمی چیست : 
جایزهٔ گرمی (Grammy Award، که در اصل جایزه گرامافون نامیده می‌شود)، جایزه‌ای در حوزه موسیقی است که توسط آکادمی ملی علوم و هنر‌های ضبط برای شناسایی دستاورد‌های صنعت موسیقی ارائه می‌شود. نشان جایزه یک گرامافون طلاکاری‌شده را به تصویر می‌کشد. مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند، همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین آن‌ها است. گرمی به همراه جوایز اسکار (برای دستاورد‌های سینمایی)، جوایز امی (برای دستاورد‌های تلویزیونی) و جوایز تونی (برای دستاورد‌های تئاتر و برادوی) یکی از چهار جایزه اصلی سالانه سرگرمی آمریکا محسوب می‌شود.

اولین مراسم گرمی در ۴ مه ۱۹۵۹ برگزار شد. پس از مراسم سال ۲۰۱۱، آکادمی به بازنگری و بازسازی بسیاری از دسته‌بندی‌های جوایز پرداخت. جایزهٔ گرمی دارای «چهار جایزهٔ اصلی» است که سبک‌بندی نشده‌اند. شامل آلبوم سال (Album)، ضبط سال (Record)، ترانهٔ سال (Song) و بهترین هنرمند جدید (New Artist). این مراسم دارای شش جایزهٔ ویژه‌ است. جایزهٔ اسطوره (به هنرمند زنده‌ای که دارای تأثیر و نفوذ قابل توجه بر صنعت موسیقی باشد اهدا می‌شود)، یک عمر دستاورد هنری (به هنرمندی که در طول عمر هنری خود، دستاورد‌های قابل توجهی داشته‌است)، جایزهٔ امنا، جایزه تالار مشاهیر گرمی، جایزه فنی گرمی و جایزه MusiCares Person of the Year.
از هنرمندان ایرانی، تاکنون دو نفر موفق به اخذ جوایز گرمی شده اند. کیهان کلهر نوازنده ایرانی اولین ایرانی است که در فهرست جایزه گرمی قرار می‌گیرد. او قبل از آن نیز چهار بار نامزد جایزه گرمی بوده‌است.
تعداد بازدید : 68
 
شروین حاجی‌پور خواننده و ترانه‌سرا ایرانی برای تک آهنگ "برای" برنده جایزه گرمی تغییر اجتماعی (Song for social change) سال ۲۰۲۳ شد.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: Shervin Hajipour ، Iranian singer-songwriter ، شروین حاجی پور ، جایزه گرمی شروین حاجی پور ، موافقان و مخالفان جایزه گرمی شروین حاجی پور ، آهنگ برای ، دانلود برای ، دانلود آهنگ شروین حاجی پور برای ، درباره شروین حاجی‌پور ، متن آهنگ برای ، شروین حاجی پور در عصر جدید ، بهترین ترانه تأثیر گذار درتغییرات اجتماعی ، شصت و پنجمین دوره از جوایز گرمی ، برندگان گرمی از ایران ، کیهان کلهر و شروین حاجی پور ، ترانه اعتراضی برای ، ترانه نترس درباره قتل ناموسی رومینا اشرفی ، حامد صفائی کارگردان هنری عصر جدید ، انتقاد تتلو از جایزه شروین حاجی پور ، تتلیتی یعنی چی ، هی جیگیلی جیگیلی جیگیلی جیگیلی اخماتو وا کن ، سیاسی بودن جایزه شروین حاجی‌پور ، جایزه گرمی بر مینای نظرسنجی نه داوری ، ما بردیم ، توئیت ما بردیم ، واکنش رامبد جوان به توئیت مابردیم شروین ، واکنش دهباشی به دوئیت دوم شروین ، پولیتزر ، جایزه پولیتزر ، آهنگ شاید بهشت ، هیات مدیره خانه موسیقی ایران ، حمایت هیات مدیره خانه موسیقی ایران از شروین حاجی پور ، Grammy Award ، مراسم بزرگ موسیقی جهان ، جوایز امی برای دستاورد‌های تلویزیونی ، جوایز تونی برای دستاورد‌های تئاتر و برادوی ، همه چیز درباره جایزه گرمی ، همه چیز درباره شروین حاجی پور ، شروین حاجی پور از گمنامی تا شهرت
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
1
1
خیلی خیلی خوب بود. همه مطالب در یک خبر
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
0
3
مطربی فاحشه ها و آدمکشها افتخار ندارد
مدیر پایگاه

سلام 
چه در مورد شروین و هواداران او گفته باشید و چه درباره جناح مقابل ، اشتباه کرده اید و استغفار کنید. 


تمدن سازی زحمت داره و با ادعا، تکفیر کردن دیگران، مفت خوری و بد و بیراه گویی بدست نمی یاد. اسم زیبای شما، با این نوع کارها، در تضاد قرار دارد.


صراحت گفتار ما را حمل بر جسارت نکنید، آمر به معروف هستیم و نهی کننده از منکر


با عزت باشید

Amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
6
3
کل جهان فدای سید علی عاشق حضرت آقام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
2
1
اینم از خودشونه . یکی رو گفتن بخونه و باعث تخلیه انرژی مردم بشه. بقیه هم با صداش حال می کنن و در نهایت صدای ضبط ماشین رو بالا می برن و تمام تمام.
از این بهتر چی می خواین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
1
درود بر کیهان کلهر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
1
چندتا کلیپ از کیهن کلهر هم می گذاشتید بد نبود
همونی که قلبش برای حاج قاسم شکست
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
2
0
تیپیکال آهنگ شروین به بردن جایزه ی مهمی مثل گرمی نمیخورد.وقتی میگن از لحاظ اجتماعی جایزه برده شده به این معناست که خود همین اجتماع بودن که باعث شدن امثال نون تو خونی مثل شروین به این جایزه برسن(حتی امیرتتلو هم به اینکه هواداراش جایزه رو امضاء کردن اشاره نمود).جایزه ای که یه قاتل و انده انده دیکتاتور دنیا به شما بده اگه اسمش جایزه است حرفی نمی ماند.ما داریم واقعیات جامعه را میبینیم و شما میدانید به نفعتان است چشمانتان را ببندید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین