پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۱
مجموعه آبشارهای قره‌سو در نزدیکی مشهد جزو جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود که مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

شعارسال: مجموعه آبشارهای قره‌سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری، حدود ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد و در روستایی بنام قره‌سو واقع شده که ارتفاع آن به ۱۲۵۰ متر از سطح دریا می‌رسد. قره‌سو یک نام ترکی است به معنی آب سیاه؛ دلیل انتخاب نام قره‌سو برای آبشار این است که کف رودخانه با سنگ‌های سیاه پوشیده شده و وقتی آب روی آنها حرکت می‌کند، مسیر رودخانه سیاه به نظر می‌رسد.

 

طبیعت زیبا و آب‌وهوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌‌های تنگ، موقعیت قره‌سو را ممتاز می‌کنند و وجود هشت آبشار، چشمه‌‌های خنک و نردبان‌‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار از عواملی هستند که مسافران را به خود جلب می‌کنند. آنچه به زیبایی این آبشارها می‌افزاید، دره‌های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره‌هایی ۹۰ درجه است. ابتدای دره با یال های چین دار و با عرض کمتر از چند متر و تماما صخره‌ای و در اطراف آن نیز لایه‌های سنگی عمودی به قطر کم و به شکل دیوار مشاهده می‌شود.

 

آبشار قره‌سو چند آبشار کوتاه و بلند دارد که حداکثر ارتفاع آن به هشت متر می‌رسد.

 

هنگام بالا رفتن از آبشار، با توجه به فصل و میزان آب، گاهی نردبان درون آبشار قرار می‌گیرد که این اتفاق بیشتر در فصل بهار رخ می‌دهد، اما در مواقعی که آب کمتر می‌شود به خصوص در فصل تابستان، فقط باعث خیس شدن افراد می‌شود.

 

نامطلوب بودن آب داخل کلات، نادرشاه افشار را بر آن داشت تا با استفاده از توان مهندسان خود، آب شیرین و گوارای قره‌سو را که حدود ۵ کیلومتر با عمارت خورشید فاصله داشت به آنجا هدایت نماید.

 

در سمت چپ، دره‌ای فرعی و کوچک وجود دارد که در ابتدای آن مسیر، به خرابه‌های نانواخانه نادرشاه می‌رسیم. در زمان نادر، بانوان در اینجا نان می‌پختند و به صورت زنجیره انسانی، دست به دست نان‌های داغ را تا عمارت خورشید حمل می کردند تا به دست شاهنشاه برسانند.

 

آدرس آبشار قره‌سو

 

* مسیر اول از شهر مشهد از طریق میدان امام حسین (ع) به سمت شهر کلات نادری، مسیری ۱۴۵ کیلومتری است که ۵ کیلومتر بعد از شهر کلات در حاشیه سمت چپ جاده، روستای قره‌سو واقع است.

 

* مسیر دوم از طریق قوچان و درگز به کلات نادری است. به این صورت که از شهر قوچان مسیر ۱۱۰ کیلومتری به شهر درگز و از آنجا مسیر ۸۰ کیلومتری به سمت کلات طی شود. این مسیر، بسیار پر پیچ و خم و دارای گردنه و سربالایی و سرازیری است. از این مسیر، ۵ کیلومتر مانده به شهر کلات، روستای قره‌سو قرار دارد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 8آبان1398، کدخبر: 915836، www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین