پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
جوین دارای 69 اثر تاریخی شناسایی شده است که شهر تاریخی آق‌قلعه، آرامگاه سعدالدین حمویه جوینی، آبشار بید و سد یام از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شاخص این شهرستان به شمار می‌رود.

شعارسال: جوین دارای 69 اثر تاریخی شناسایی شده است که شهر تاریخی آق‌قلعه، آرامگاه سعدالدین حمویه جوینی، آبشار بید و سد یام از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شاخص این شهرستان به شمار می‌رود.

شهرستان جوین از شمال به شهرستان اسفراین در خراسان شمالی، از جنوب به شهرستان سبزوار از شرق به شهرستان خوشاب و از غرب به شهرستان جغتای محدود می شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جوین گفت: شهر تاریخی آق‌قلعه در محوطه وسیع و محصوری واقع است، معماری این بنا به سبک ایلخانی و تا حدودی شبیه به سلطانیه زنجان احداث شده است آق‌قلعه شامل یک ایوان ورودی بزرگ و رفیع منتهی به گنبد بزرگ و عظیم و دو شبستان عظیم شرقی و غربی در اضلاع غرب و شرق گنبد خانه است که حدود 70 درصد آن تخریب شده بود.

محسن سلاطینی افزود: همچنین مسجد آق‌قلعه در واقع شبستانی از یک مسجد نسبتا بزرگ عصر ایلخانی بوده و در غرب شهر نقاب واقع شده است. وی بیان کرد: بنای آرامگاه واقع در روستای زیرآباد، هسته مرکزی یک مجموعه معماری منتسب به خواجه نجم‌الدین کبری عارف نامی و بنیانگذار مسلک کبرویه است این بقعه دارای طرحی شانزده ضلعی است که گنبدی بر فراز آن قرار دارد و پیرامون بنا را چهار طاقی قرار گرفته است که می‌توان بنیان این بنا را به دوره سلجوقی و سده دهه ششم هجری نسبت داد این بقعه در هفت کیلومتری شهر نقاب قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جوین گفت: بقعه این امامزادگان در شمال روستاى کروژده از توابع شهرستان جوین واقع شده است پلان بنا، از بیرون هشت ضلعى است و ساقه گنبد با عقب نشینى نسبت به دیوار اصلى، شانزده ضلعى‏ست و قدمت بنا، با توجّه به اسلوب معمارى و حجم بنا، مربوط به دوره تیمورى است و در کتاب مرآة البلدان درباره این بنا آمده، در این قلعه هفت تن از امامزادگان مدفون هستند و سلاطین صفویّه گنبد و ایوانى در آن‌جا ساختند.

سلاطینی افزود: بقعه منسوب به مدفن امامزاده قاسم یا شاهزاده قاسم درفاصله 5کیلومتری نقاب قراردارد و ساختار معماری آن، ویژگی‌های ابنیه دوره تیموری را القاء می‌نماید نمای بیرونی آرامگاه هشت ضلعی است که در ضلع جنوبی آن ایوان با پوشش گنبدی و سکوهای طرفین واقع شده است.

وی عنوان کرد: سعدالدین حمویه از جمله عرفای بزرگ خراسان در سده هفتم هجری است که در مدرسه سلطانیه نیشابور تعلیم می‌کرد و به مناطق مختلفی از جمله حجاز و شام و مسجد الاقصی سفر کرد از وی آثار بسیاری برجای مانده است آرامگاه این عالم بزرگ در روستای بحرآباد قرار دارد.

سلاطینی گفت: منطقه گردشگری بیدخور از جاذبه‌های طبیعی و مذهبی گردشگری جوین است که این منطقه روستایی در فاصله 45 کیلومتری شهر نقاب و در دهستان پیراکوه شهرستان جوین واقع شده است روستای بیدخور به دلیل استقرار در دامنه کوه‌های جنوبی دارای آب وهوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و خوش وآب وهوا است، همچنین به دلیل وجود بقعه امامزاده سیداحمد(ع) از نقاط گردشگری زیارتی نیز محسوب می‌شود. افزون بر این در محدوده روستا چند اثر تاریخی از جمله برج قلعه، حمام قدیمی، آسیاب ، غار و پناهگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: سد یام نیز در فاصله 20 کیلومتر جنوب غربی شهر نقاب واقع گردیده و از نوع خاکی با هسته رسی است، سد یام به عنوان یکی از نقاط گردشگری منطقه جوین به دلیل آب و هوای مطبوع و محیط دریاچه همه روزه تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به سوی خود فرا می‌خواند.

جوین دارای 69 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 12 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  ، تاریخ انتشار : 12فروردین 1398 ، کدخبر:- www.razavichto.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین