پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
مهم‌ترین آموزه المپیک برای جوامع، انسانیت، پهلوانی و اخلاق مداری است. آموزه‌ای که بارها و بارها ثابت شده است.

شعار سال: «امیر حاج‌رضایی» در روزنامه «جوان» نوشت:

المپیک بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی دنیاست که نه فقط ورزشکاران را از تمام دنیا دور هم جمع می‌کند، ‌که ملت‌ها را با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متفاوت و مختلف، یک جا دور هم جمع می‌کند و یک آکادمی بزرگ و عظیم برای یادگیری است. هر چند این بستگی به نگاه افراد، اعم از ‌ورزشکاران، مربیان، ‌کشورها و ملت‌ها دارد که المپیک را از چه منظری می‌نگرند و چه برداشتی از آن دارند.

بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی دنیا که بر مبنای ایجاد دوستی بین ملت‌ها پایه‌گذاری شده است، می‌تواند میدانی برای رقابت و کسب مدال‌های رنگارنگ و عنوان‌های در خور توجه و سکوهای مختلف باشد یا دانشگاهی برای تربیت، ‌یادگیری و آموزش افراد حاضر در آن بستگی به نوع نگاه هر فردی دارد که از این آکادمی بزرگ، چه برداشتی می‌کند و چه چیزی یاد می‌گیرد؟!

مهم‌ترین آموزه المپیک برای جوامع، انسانیت، پهلوانی و اخلاق مداری است. آموزه‌ای که بارها و بارها ثابت شده است. به طور مثال، ‌در المپیک 1960، تختی که در کشتی مثل همیشه همگان را به وجد آورده بود و پنج کشتی را با ضربه فنی برده بود، در فینال به رغم آنکه تمام زمان را در دست داشت و حمله می‌کرد، ‌به دلیل نفوذ ترک‌ها، ‌بازی را با کج سلیقه‌ای داور به عصمت آتلی ترکیه‌ای واگذار کرد. اما به رغم ناداوری واضح و مشهود، هیچ‌گونه اعتراضی نکرد و زمانی که روی سکوی دوم ایستاد، علاوه بر مردم ایران که از این مسئله قلباً ناراحت بودند، حتی ناراحتی در چهره آناتولی آلبول، کشتی‌گیر شوروی سابق که روی سکوی سوم ایستاده بود جالب توجه بود. آناتولی آلبول که مثل بسیاری شاهد حق خوری در این رقابت‌ها بود، با چهره‌ای مغموم و ناراحت سکوت تختی را می‌نگریست. تختی در بازگشت به ایران هم وقتی با سؤال خبرنگاران در این رابطه مواجه شده بود گفت، طلا در دستان من بود که آن را گرفتند اما نوش جان زن و بچه عصمت آتلی و با همین یک جمله، درس بزرگی از انسانیت داد.

علاوه بر درس‌های انسانیت و پهلوانی، المپیک می‌تواند میدان یادگیری استقامت نیز باشد. استقامت و تلاش را نه تنها از نفرات اول تا سوم مسابقات مختلف ورزشی در المپیک، که می‌توان از نفراتی یاد گرفت که با شرایط جسمانی متفاوت قدم به میدان این رقابت‌ها می‌گذارند و ثابت می‌کنند که خواستن توانستن است و می‌توان با وجود نقص‌های مختلف، ‌به گونه‌ای متفاوت به دنیا نگریست و به شکلی دیگر زندگی کرد که نمونه‌ای از این استقامت را امسال در کاروان اعزامی ایران به المپیک خواهیم دید. وقتی زهرا نعمتی، به عنوان یک ورزشکار پارالمپیکی پرچم کاروان المپیکی ایران را به حرکت در می‌آورد و همزمان با تیراندازانی که هیچ مشکل جسمانی ندارند کمان به دست می‌گیرد.

المپیک، یک آکادمی بزرگ است برای یادگیری البته اگر قصدی برای این یادگیری داشته باشیم. می‌توان کنار نفرات اعزامی به مسابقات این تورنمنت ورزشی دنیا، نفراتی را نیز اعزام کنیم برای یادگیری از چگونگی راهی که کشورها و ورزشکاران موفق دنیا برای رسیدن به این موفقیت‌ها طی کرده‌اند. می‌توان مربیان جوان و حتی ورزشکاران را در قالب‌های آموزشی نه تیم‌های مسابقه، به این رقابت‌ها فرستاد برای یادگیری دانشی که دنیا از آن برای رسیدن به کسب مدال‌ها و موفقیت‌های مختلف بهره می‌برد. المپیک می‌تواند یک میدان مسابقه باشد برای کسب سه رنگ مدال، ایستادن روی سکو، به اهتزاز در آمدن پرچم کشورها در پی افتخارآفرینی و موفقیت آنها. می‌تواند گامی بلند باشد در زمینه یادگیری، آموزش و بهره‌برداری از اتفاقات مثبتی که در طول این رقابت‌ها رخ می‌دهد. این دیگر بستگی به نوع نگاه هر شخص، جامعه، ‌فرد یا ملتی دارد که می‌خواهد به چه شکلی و از چه منظری به آن نگاه کند و چه برداشتی داشته باشد.

کاروان اعزامی ایران به المپیک لندن، نشان داد می‌تواند موفقیت را در رشته‌های دیگر نیز تجربه کند. نشان داد یادگیری از حضور در المپیک‌های مختلف، توانسته است تأثیر مثبتی در آن ایجاد کند. به طوری که دیگر تمام بار این کاروان روی دوش کشتی، ‌وزنه‌برداری یا تکواندو نباشد. مدال احسان حدادی نشان داد اگر در زمینه‌های دیگر نیز تلاش و تقلا شود و البته امکانات و شرایط فراهم شود، دلیلی ندارد تنها به کشتی و وزنه‌برداری چشم امید داشت و می‌توانیم در زمینه‌های دیگر نیز امیدوار به کسب مدال یا عنوان و موفقیت باشیم. این موفقیت اما می‌تواند فراتر از این در زمینه‌های دیگر نیز به دست‌ آید؛ در زمینه مدیریت و چگونگی برگزاری مسابقاتی در چنین سطحی یا حتی الگو‌برداری از موفقیت‌های سایر کشورها در رشته‌های مختلف. در واقع باید دامنه دید خود را گسترش داد تا المپیک چیزی فراتر از یک میدان مسابقه باشد برای کسب چند مدال و عنوان و دیگر هیچ. باید به این رقابت‌ها به چشم یک آکادمی برای یادگیری نگاه کرد تا برداشتی که از آن می‌شود، ‌فراتر از مدال‌های رنگارنگ و عنوان‌های مختلف باشد و موفقیتی به مراتب بیشتر از چند مدال را در پی داشته باشد. المپیک چیزهای زیادی دارد برای یاد دادن اگر ‌شاگرد خوبی باشیم و یاد بگیریم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395، کد مطلب: 13950516000009:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین