پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱
شهرستان بردسکن در حوزه معادن یکی از شهرستان های سرآمد در استان و حتی کشور است. با وجود معادن غنی مس و طلا در این شهرستان که قطب معدنی خراسان رضوی است ، در صورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری و رفع موانع به خصوص در زمینه معادن مس بردسکن می توان اشتغال زایی و درآمدزایی مناسبی برای استان ایجاد کرد.

شعار سال:شهرستان بردسکن در حوزه معادن یکی از شهرستان های سرآمد در استان و حتی کشور است. با وجود معادن غنی مس و طلا در این شهرستان که قطب معدنی خراسان رضوی است ، در صورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری و رفع موانع به خصوص در زمینه معادن مس بردسکن می توان اشتغال زایی و درآمدزایی مناسبی برای استان ایجاد کرد.
 اگرچه مدیران دستگاه های اجرایی و استانی در زمینه معادن و استاندار خراسان رضوی در حوزه اقتصاد و شکوفایی استان از بدو ورود گام های موثری نظیر اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و تشکیل معین های اقتصادی برداشته اند ولی هنوز معدن کاران شهرستان بردسکن با مشکلاتی نظیر تامین برق مورد نیاز آب و راه دسترسی ، صدور مجوزهای زیست محیطی و دریافت تسهیلات مواجه هستند.


مشکلات توسعه معادن به روایت مدیران
مدیر معدن مس چشمه هادی که در منطقه دهان قلعه بردسکن فعالیت می کند، گفت: مهم ترین مشکلات فراروی معدن بحث کمبود نقدینگی، تامین برق و نبود راه آسفالت است. محسن علی اکبری افزود: با توجه به این که شهرستان بردسکن به ویژه بخش انابد در حوزه معادن ظرفیت و قابلیت خوبی دارد می طلبد مسئولان نیز درراستای رفع مشکلات معادن منطقه بیش از پیش گام بردارند. وی بیان کرد: معدن مس چشمه هادی توانسته زمینه اشتغال 50 نفر را فراهم آورد و تاکنون که به مرحله استخراج و فراوری دست یافته بیش از 20 میلیارد تومان با سرمایه شخصی دراین حوزه سرمایه گذاری کرده است.موسوی نژاد مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی مهرابین فولاد که در منطقه درونه در حوزه فراوری مس و آهن 12 سال است فعالیت می کند گفت: ما توانسته ایم در زیر مجموعه شرکت صنعتی معدنی مهرابین فولادبرای بیش از 100 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی و حدود 50 میلیارد تومان با هزینه شخصی سرمایه گذاری کنیم. وی افت ولتاژ برق را از مهم ترین مشکلات این واحد معدنی ذکر کرد و گفت: با اعتبار 15 میلیارد ریال 4 کیلومتر خط شبکه برق را با هزینه شخصی اجرا کرده ایم و برای فاز توسعه نیاز است که برق کارخانه را از 500 کیلو وات به یک و نیم مگاوات افزایش دهیم که با توجه به برآوردی که کارشناسان اداره برق انجام داده اند باید برای تامین برق مورد نیاز معدن 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم که به دلیل کمبود منابع مالی اجرای این پروژه در حد و توان شرکت نیست.


اشتغال برای 500 نفردریک معدن
محسن خرسند، مدیرعامل شرکت معدن کاران آسیا پی جو بینالود که در حوزه تولید شمش طلا فعالیت دارد نیزگفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و حمایت مسئولان کارخانه تولید شمش طلای بیجورد از پیشرفت 99 درصدی برخوردار است و این خبر خوش را می دهم که ظرف یک ماه آینده به بهره برداری برسد. وی با اشاره به این که معدن طلای سه بندون یکی از پنج معین اقتصادی بردسکن است، گفت: سرمایه گذاری انجام شده بیش از 140 میلیارد تومان است و زمینه اشتغال 500 نفر نیز فراهم و تمامی سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی انجام شده است. وی اظهار کرد: یکی از مشکلات معدن بحث تامین برق بود که با پیگیری های انجام شده شبکه انتقال برق به سمت معدن به طول 25 کیلومتر با اعتبار 10 میلیارد تومان توسط معدن با نظارت اداره برق اجرا شد که ازاین لحاظ معدن مشکلی ندارد.


افزایش 150 نفری اشتغال درصورت تقویت شبکه برق
علیزاده مدیر اجرایی مجتمع مس نسیم شرکت کومه معدن پارس نیز گفت: مجتمع مس نسیم با سرمایه گذاری 120 میلیارد تومانی و اشتغال زایی 700 نفر توانسته حرکت های خوبی را در حوزه اقتصاد و اشتغال منطقه انجام دهد. وی با بیان این که این مجتمع معین اقتصادی بردسکن است، افزود: تمامی سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و مهم ترین مشکل اصلی ما ضعیف بودن برق بخش انابد است که با توجه به فعالیت معادن ،برق تولیدی پاسخ گوی نیاز معادن منطقه نیست. وی افزود: حداقل برق مورد نیاز مجتمع مس نسیم برای فاز توسعه باید در حد 5 مگاوات افزایش پیدا کند درصورتی که هم اکنون دو و نیم مگاوات بیشتر نیست. وی این قول را داد درصورتی که شبکه برق معدن تقویت شود زمینه اشتغال زایی 150 نفر دیگر نیز در این معدن فراهم خواهد شد. وی گفت: احداث پست برق در منطقه انابد از مطالبات معدن کاران منطقه است که امید است با توجه به تاکیدات استاندار خراسان رضوی در بحث اجرای الگوی توسعه مثلث اقتصادی فرهنگی هرچه سریع تر این مهم تحقق پیدا کند. شهرام طلوع فکور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن گفت: در بردسکن 33 معدن در حوزه مس، طلا، آهن، گچ و نمک وجود دارد که 17 معدن آن فعال است. وی سرمایه گذاری انجام شده در معادن بردسکن را هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بیش از80 درصد این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام و زمینه اشتغال دو هزارنفر نیز در این معادن فراهم شده است. طلوع فکور به اختصاص 850 میلیون تومان اعتبار برای اجرای خط شبکه انتقال برق به سمت معادن منطقه از پیچ بهارآباد به طرف دهان قلعه توسط سازمان صمت استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده و با نظارت مدیریت برق شهرستان بردسکن این پروژه مهم به طول بیش از 5 کیلومتر اجرا شده است ولی هنوز برای تکمیل این پروژه نیاز به اعتبارات ویژه ای دارد.


نیاز به 10میلیارد اعتبار برای ایجادپست 132 کیلوواتی
شاکری فرماندار بردسکن گفت: با وجود کانی های فلزی که در بردسکن شناسایی شده این شهرستان به پایتخت مس شرق کشور تبدیل شده است. وی افزود: بردسکن به لحاظ ماده معدنی 19 میلیون تن ذخیره در حوزه مس، طلا، سنگ آهن و گچ دارد و مساحت برداشت آن در سطح شهرستان 590 کیلومتر مربع است و هشت معدن فعال مس منطقه بخش انابد به دلیل افت ولتاژ برق با مشکل استخراج مواجه هستند و دراین زمینه استانداری نامه ای را به وزارت صمت ارجاع داده است و با توجه به ذخایر خوب معدنی در بردسکن ضرورت دارد سازمان ایمیدرو جهت احداث پست 132 کیلو وات برای تامین برق مورد نیاز معادن منطقه اقدام کند که مطابق با برآورد انجام شده 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم دستگاه های متولی برای تامین این اعتبار تدابیر لازم را اتخاذ کنند. شاکری گفت: به تازگی استاندار در کارگروه نهاد اقتصاد مقاومتی استان نامه ای را مبنی بر احداث پست برق 132 کیلو واتی با هدف تامین برق مورد نیازمعادن منطقه انابد به وزارت صنعت ارجاع داده که وزیر صنعت عملیات اجرایی این مهم را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران( ایمیدرو ) واگذار کرده است که امیداست با تامین اعتبارات دولتی و مشارکت خود معدن کاران در آینده نزدیک هرچه زودتر این مهم اجرایی شود. وی از استخراج معدن طلای سه بندون در شمال این شهرستان ظرف یک ماه آینده به صورت آزمایشی خبرداد و گفت: هم اکنون این معدن 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. محمد رضا پورکریمی مدیر برق شهرستان بردسکن گفت: شرکت توزیع برق استان نیز با توجه به این که تولید برق فعلی منطقه انابد جواب گوی نیاز مصرف معادن منطقه نیست، نامه ای را به سازمان صمت ارسال کرده است که هرچه سریع تر برای احداث پست 132 کیلوواتی در منطقه بخش انابد اقدام کند. وی بیان کرد: شرکت توزیع برق هیچ گونه اعتباری برای احداث این پست ندارد وفقط به عنوان توزیع کننده برق به بهره برداران خواهد بود. پورکریمی اظهار کرد: فعلا برق تولیدی شهرستان جواب گوی نیاز معادن بخش انابد نیست که ضرورت دارد ظرفیت برق این منطقه افزایش پیدا کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری خراسان،تاریخ انتشار:4آذر1398،کد خبر:228564،khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین