پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
پایگاه دویچه وله ضمن افشای صدور اسلحه از کشورهای شرق اروپا به خاورمیانه نوشت: سطح تجارت اسلحه از این کشورها به خاورمیانه تا یک میلیارد یورو می‌ رسد و بیشتر این سلاح‌ ها ابتدا به عربستان سعودی و سپس به سوریه منتقل می‌ شوند.

شعار سال: پایگاه دویچه وله فاش کرد: کشور جنگ‌زده سوریه مملو از سلاح است. سلاح‌هایی چون انواع آک- 47، مسلسل، نارنجک، ضد موشک و ضدتانک. بیشتر این سلاح‌ها از کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونتنگرو، صربستان و رومانی به سوریه منتقل می‌شوند.

این سلاح‌ها برای رسیدن به مقصد خود در سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن، امارات عربی متحده یا ترکیه منتقل می‌ شوند و در مرحله بعدی از این کشورها به سوریه ارسال می‌شوند.

گفته می‌شود سطح مبادلات اسلحه به خاورمیانه یک میلیارد و 200 هزار یورو است.

برای مشخص شدن مسیر انتقال سلاح کارشناسان شبکه خبری (BIRN) و سازمان (OCCRP) سال‌ها تحقیق کردند و گزارش‌های کارشناسان و سازمان ملل متحد را در این باره مطالعه کردند.

آنها هزاران ویدئو و عکس در این باره را دیدند و بسیاری از قراردادهای فروش اسلحه را مطالعه کردند و خود به تعقیب کشتی‌ها و هواپیماهای مشکوک پرداختند.

یکی از دلایل این کارشناسان یک گزارش محرمانه است که در آن یک مقام بلندپایه وزارت دفاع صربستان شرح می‌ دهد که چگونه سلاح‌ های صادراتی این کشور به عربستان سعودی پس از رسیدن به این کشور به سوریه منتقل می‌شوند.

رابرت استفان فورد، سفیر آمریکا در سوریه از سال 2011 تا 2014 در گزارشی به کارشناسان این دو موسسه نوشته است که سازمان مخفی سیا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) وظیفه هماهنگی انتقال این سلاح‌ ها را از کشورهای شرق اروپا به خاک ترکیه و از آنجا به سوریه به عهده داشته است.

گفته می‌ شود در همه این موردها کلیه قوانین صدور مجوز برای انتقال سلاح به سوریه در این کشورها نادیده گرفته شده است. در برگه‌ های اطلاعاتی راجع به هزاران تن بار بسیاری از هواپیماهای باری از بلغارستان و اسلواکی به خاورمیانه که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، به جزئیات محموله اشاره‌ای نشده و فقط نوشته شده "محموله ناشناخته".

سلاح‌های ارسالی به عربستان سعودی بیشتر بازمانده‌های سلاح‌های جنگ بالکان در دهه 1990 هستند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ميزان، تاریخ انتشار: 18 مرداد 1395، کد مطلب: 207068:www. mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین