پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
فدراسیون ورزش دانشگاهی تنها فدراسیون دانشگاهی کشور قلمداد می‌شود که هر چهار سال یکبار برای تغییر ریاست اسفندماه انتخاباتی برگزار می‌کند و با انتخاب یک نفر از کاندید‌های مورد نظر به سرانجام می‌رسد.

شعار سال: فدراسیون ورزش دانشگاهی تنها فدراسیون دانشگاهی کشور قلمداد می‌شود که هر چهار سال یکبار برای تغییر ریاست اسفندماه انتخاباتی برگزار می‌کند. این انتخابات با رأی گیری از ۴۳ عضو مجمع فدراسیون و انتخاب یک نفر از کاندید‌های مورد نظر به سرانجام می‌رسد.

برآن شدیم تا برای مطلع شدن از شرایط کامل این انتخابات و نحوه برگزاری آن با رئیس فعلی فدراسیون ورزش دانشگاهی گفتگو کنیم.

 دهخدا، رئیس فدراسیون ورزش ملی دانشگاهی پیرامون انتخابات اسفندماه این فدراسیون گفت: یکی دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ثبت نام کاندیدا‌های آن آغاز می‌شود و در زمان مقرر طبق مقررات و دستورالعمل تمام فدراسیون‌ها این انتخابات انجام خواهد شد.

وی افزود: کاندیدا‌های این انتخابات از هر بخش آموزش عالی اعم از علمی کاربردی، پیام نور، دانشگاه آزاد و ... که دارای شرایطی که صرفا سابقه ورزشی محسوب نمی‌شود، می‌توانند شرکت کنند.

دهخدا اظهار داشت: در قانون چیزی مبنی بر اینکه چه تعداد کاندید می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، وجود ندارد؛ بلکه هر تعداد نفری که در این انتخابات کاندید شوند می‌توانند در آن حضور یابند و سپس کاندیدا‌هایی که دارای شرایط لازم برای کاندیداتوری باشند در انتخابات شرکت کرده و اعضای مجمع به این کاندیدا‌ها رای می‌دهند.

رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی ادامه داد: تعداد اعضای مجمع ۴۳ نفر است که از این ۴۳ نفر ۳۱ نفرشان را روسای هیئت‌های استانی تشکیل می‌دهند و بقیه اعم از مربیان و ورزشکاران المپیکی و ... می‌باشند.


وی افزود: دوره ریاست فعلی ۲۰ اسفند ماه تمام می‌شود؛ بنابراین ما نمی‌گذاریم که این انتخابات به بعد از اسفندماه برسد؛ بلکه مقیدیم که سر زمان مقرر آن را اجرا کنیم.

دهخدا با اشاره به تمام شدن دوره ریاست برخی از هیئت‌ها گفت: برخی هیئت‌های استانی دوره ریاست شان تمام شده است و در حال حاضر سرپرست دارند که ما یکی یکی مشغول برگزاری انتخابات برای این هیئت‌های استانی هستیم. حدود سه هفته است که این انتخابات را در استان‌ها برگزار می‌کنیم تا اینکه تمام استان‌ها انتخابات شان برگزار شود.

رئیس فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی گفت: ۳۱ استان داریم و هر استان یک هیئت ورزشی استانی که البته رقمی حدود ۸ هیئت در دوره پیش انتخابات شان برگزار شده و ما بعد از اتمام برگزاری دوره انتخابات هیئت‌های استانی ثبت نام کاندیدا‌ها را آغاز می‌کنیم.

انتخابات پی در پی و بلا وقفه هیئت‌های استانی
در حالی که حدود ۴ سال از دوران ریاست دکتر دهخدا در فدراسیون ورزشی دانشگاهی می‌گذرد با این حال در فاصله‌ای کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون وی به یاد برگزاری انتخابات برای هیئت‌های ورزشی استان‌ها افتاده و حتی در یک هفته اقدام به برگزاری سه انتخابات در استان‌ها می‌کند. برای مثال روز چهارشنبه ششم آذر ماه انتخابات سه هیات استانی به صورت همزمان در سه شهر ایلام، اردبیل و اراک برگزار شد! رییس به ایلام رفته بود، دبیرکل فدراسیون در اردبیل بود و نایب رییس هم در اراک حضور داشت!

اینطور که پیداست در یک پروسه زمانی کوتاه قرار است ۲۵ هیات استانی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی رییس خود را بشناسند در حالی که این استان‌ها مدت زیادی به حال خود رها شده بودند؛ اتفاقی که باتوجه به نزدیکی زمان انتخابات رئیس جدید فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی شائبه‌های زیادی را به وجود آورده است.

اتکا به رأی خود و استفاده از قانون‌های نانوشته
فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی زیر نظر وزارت ورزش علوم فعالیت می‌کند و بودجه اش را از این وزارتخانه دریافت می‌کند، اما به عنوان یک فدراسیون ورزشی شناخته می‌شود و باید از اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تبعیت کند. اما طی اقدامی این فدراسیون در روز چهارشنبه به قانون نانوشته خود عمل کرد.

داستان از این قرار بود که در انتخابات هیئت ورزشی استان ایلام که با حضور ۱۲ عضو مجمع با رقابت تنگاتنگی بین دو کاندید برگزار شد، روح‌الله مرادی از دانشگاه پیام نور و نبی شمسایی از دانشگاه دولتی ایلام هر کدام شش رای کسب کردند. بعد از اینکه هردو کاندید رأی برابر دریافت کردند انتخاب رئیس هیئت ورزشی استان ایلام برای همگان مبهم شد تا این که ساعتی بعد بدون اینکه توضیحی درباره چگونگی این انتخاب داده شود نام نبی شمسایی به عنوان رییس هیات ورزش‌های دانشگاهی استان ایلام روی سایت این فدراسیون درج شد.

انتخاب یا انتصاب مسئله این است
فدراسیون ورزش دانشگاهی خود یک نهاد مستقل و پایبند به قوانین فدراسیون‌های ورزشی محسوب می‌شود. از این رو این فدراسیون برای برگزاری انتخابات می‌بایست کاملا به صورت مستقل عمل کند. اما آنچه در انتخابات مدیران پیشین این فدراسیون دیده می‌شود این است که اکثر آن‌ها اعم از پورکیانی و علیزاده از وزارت علوم انتخاب شده‌اند بدین معنی که تحت حمایت کامل وزارت علوم بوده‌اند و معمولا افرادی در این انتخابات تا کنون رأی آورده‌اند که بیشترین تاثیرپذیری مستقیم را از وزارت علوم دارند، گویی وزارت علوم به انتصاب فرد مورد نظر خود با وجهه انتخابات فدراسیون ورزش دانشگاهی تا به امروز پرداخته و طی یک قانون نانوشته این فدراسیون را به واسطه تأمین بودجه اش از سوی وزارت علوم برای انتخاب مدیر ملزم به حرف شنوی کرده است به طوریکه در طی دوره‌های گذشته دانشگاه‌های دیگر که حرفی برای گفتن داشتند به منصب ریاست این فدراسیون نایل نشدند. آنچه برخی از این موضوع تعبیر می‌کنند نوعی اجبار به انتخاب رئیس فدراسیون از اعضای وزارت علوم است.

علیزاده، مدیر ورزشی وزارت علوم گفت: متولی این انتخابات فدراسیون است و وزارت علوم درباره آن دخالتی ندارد! 

باید دید وزارت ورزش که تا اینجا نسبت به اتفاقات رخ داده در فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی بی تفاوت بوده، در روز‌های آینده به این ماجرا واکنش می‌دهد یا اینکه همچنان همه چیز با نظر رییس این فدراسیون و نفوذ برخی از مسئولان در وزارت علوم پیش خواهد رفت..

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 26 آذر 98، کد مطلب: 808481: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین