پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
مجلس در راس امور است و این فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی مسیر راه نمایندگان را به آنها نشان می‌دهد؛ نمایندگانی که هر کدام به دلیلی در انتخابات‌های 10 مجلس از گذشته تا به امروز کاندیدا شدند و با رای مردم بر کرسی‌های این نهاد تکیه زدند.
شعارسال: مجلس در راس امور است و این فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی مسیر راه نمایندگان را به آنها نشان می‌دهد؛ نمایندگانی که هر کدام به دلیلی در انتخابات‌های 10 مجلس از گذشته تا به امروز کاندیدا شدند و با رای مردم بر کرسی‌های این نهاد تکیه زدند.
 
اگرچه در کلام و نوشتار چنین است که رای مردم براساس توانایی‌ها و تجارب کاندیداهاست اما آنچه در واقعیت ظهور و بروز پیدا کرده تفاوت‌هایی دارد یعنی مدت‌هاست گرایش‌های سیاسی در رای دادن مردم به کاندیداها به‌ویژه در تهران مدنظر بوده است به‌عنوان نمونه مجلس ششم متاثر از انتخابات 76 شاهد حضور نمایندگان اصلاح‌طلب از حوزه انتخابیه تهران بود یا مجلس دهم هم از آن قاعده مستثنی نیست و اعضای لیست امید که از سوی اصلاح‌طلبان ارائه شد در پارلمان حضور دارند. تنها غالب بودن گرایش سیاسی در رای دادن جامعه تاثیرندارد بلکه بعضا جامعه با خاطرات خوبی که از عملکرد برخی مسئولان سال‌های نخست انقلاب و دهه‌های کنونی دارند به فرزندان آنها که کاندیدای مجلس می‌شوند رای می‌دهند که البته این گرایش به فرزندان مسئولان قطعی نیست یعنی در برهه‌هایی آنان مورد توجه رای دهندگان قرار نمی‌گیرند یا اینکه جامعه رای دهنده پس از چند دوره حضور فرزند یکی از مسئولان سابق دلیلی برای رای دادن به او و تداوم حضورش در پارلمان احساس نمی‌کند. بنابراین نام این فرزندان را بر روی برگه‌های رای نمی‌نویسند.
 
گام پسر نوبخت در مسیر عمو
 
روز گذشته فرزند یکی از مسئولان برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرد. توحید نوبخت، فرزند محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه رشت کاندیدا شد. البته توحید نوبخت نخستین فرد از خانواده محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیست که عزم ورود به پارلمان دارد چرا که برادر او یعنی علی نوبخت کاندیدای مجلس دهم شد و اکنون نماینده است. در مرداد سال گذشته اخباری درباره بازداشت پسر محمدباقر نوبخت مطرح شد. 31 مرداد سخنگوی قوه‌قضائیه درباره صحت و سقم بازداشت پسر محمدباقر نوبخت گفت: معمولاً اگر اینجور چیزها باشد دیر یا زود مطلع می‌شوید و محمدباقر نوبخت هم چنین به این موضوع واکنش نشان داد: «برای اطمینان خاطر آن کسانی که سوال سفارش می‌دهند اعلام می‌نمایم هیچ یک از فرزندانم بازداشت نیستند و قبراق و سرحال کنار خانواده روزگار می‌گذرانند.» اکنون مشخص نیست که پسر می‌تواند همانند عمو رای مردم را کسب و به‌عنوان نماینده رشت وارد مجلس شود یا خیر!
 
محسن علوی هستم ؛ دور از اعتبار پدر
 
محسن علوی نماینده مجلس دهم هم فرزند حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات دولت است. او هیچ‌گاه سعی نکرد به نحوی رفتار کند که نسبت خویشاوندی او با پدر امتیازی برایش محسوب نشود و همواره آرام و هیچ‌گاه در مباحث چالشی پارلمان حضور ندارد. چنانکه در پاسخ به این سوال برنا که چرا آقازاده‌ها علاقه دارند با کسانی ازدواج کنند که پدرشان مسئول باشد؟ گفت: «هنگام ازدواج به این مسائل توجه نمی‌کردم و به فکر این بودم تا با کسی ازدواج کنم و با زندگی طلبگی بسازد و شرط دیگری در ذهنم نداشتم.» فرزند علوی از آقازاده بودن فراری است و تاکید دارد: «آقازاده بودن هم دردسر است، به حدی که گاهی به خودم می‌گفتم بروم فامیلی‌ام را عوض کنم و خودم باشم. افتخار می‌کنم فرزند چنین پدری هستم که در حال خدمت کردن به مردم است؛ اما مشکلاتی هم دارد و در این مدت 6 ماه اخیر هم درگیر مشکلی بودم و متهم به رانت‌خواری و آقازادگی بودم. اگر بیایم و از رانت پدرم استفاده کنم، کار اشتباهی انجام داده‌ام؛ ما هم مثل بقیه هستیم. خلاصه آقازادگی نه باید امتیاز باشد برای کسب آنچه حق انسان نیست و نه جرم باشد و باعث از دست رفتن آنچه حق انسان است، بشود.»
 
ورود بخاطر پدر؛ تداوم بخاطرمشی مستقل
 
علی مطهری نماینده چنددوره مجلس و فرزند شهید مرتضی مطهری است. شاید اذعان شود رای به او به‌واسطه شناخت جامعه از رفتارهای مثبت و عدالت‌خواهانه پدرش بوده است اما علی مطهری نشان داد با شخصیت حقیقی خودش هم توان طرح موضوعات لازم برای حل مشکلات کشور را دارد و به همین دلیل اگر اقدامی انجام دهد کمتر او را با روحیات پدرش مقایسه می‌کنند. در انتخابات مجلس هشتم تصور بر این بود که فرزند شهید بهشتی به اصولگرایان نزدیک است اما به تندریج مشخص شد او علقه‌ای به جریانات سیاسی ندارد و مسیر خودش را طی می‌کند که البته دراین میان بارها مورد هجمه قرار گرفته است اما با اعتقاد به آزاداندیشی توانست برکرسی نمایندگی مجالس نهم و دهم هم بنشیند.
 
ورود به مجلس با نام برادر
 
محمدرضا باهنر برادر شهید محمدجواد باهنر است که او هم مانند مطهری توانست در چند دوره مجلس حضور داشته باشد. باهنر اصولگراست و تا مجلس نهم سعی داشت وظیفه هماهنگی این جریان در مجلس را بر عهده بگیرد اما زمانی که مشی اعتدالی اتخاذ کرد و حمایت از اصولگرایانی که نسبتی با اعتدال نداشتند را حذف یا کمرنگ کرد به حاشیه رانده شد، چنانکه در مجلس دهم حضور ندارد. باهنر اما ظاهرا درصدد تعریف نقشی تازه برای خود در عرصه سیاست است چنانکه پیگیر گفت‌وگوی ملی است و جلساتی را با اصلاح طلبان برگزار می‌کند.
 
دوام کم برادر اصلاح‌طلب در مجلس
 
سیدمحمدرضا خاتمی برادر رئیس دولت اصلاحات هم در مجلس ششم نایب رئیس بود. بدون شک نسبت خانوادگی و پررنگ بودن گفتمان اصلاحات در سال 80 سبب نوشتن نام او بر برگه‌های رای شد. خاتمی پس از آن مجلس دیگر در خانه ملت حضور نداشت چرا که از یک سو می‌دانست احراز صلاحیت نخواهد شد و از سوی دیگر ساز و کار جریان اصلاحات به نحوی نبود که برای حضور سیدمحمدرضا خاتمی در مجلس برنامه‌ریزی کند.
 
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت  خبری ساعت 24  ،تاریخ انتشار:    12 آذر 1398،کدخبر:  472145 ،www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین