پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
شورایاران در بودجه‌ریزی محلات نقشی محوری دارند.

شعار سال: احمد مسجد جامعی در نشست هم‌اندیشی شورایاران منطقه ۱۹ ضمن برشمردن اختیارات فراوان شورایاران در توسعه و بودجه‌ریزی محلات و با توجه به مانع‌تراشی‌هایی که در برابر این نهاد مردمی ایجاد شده است، گفت: «شورایاران نماینده مردم محلات هستند و کسی حق ندارد درب شورایاری‌ها را ببندد».

*اداره سرای محله تنها بخشی از وظایف شوراهاست

این عضو شورای شهر تهران گفت: نسبت شورایاری‌ها بر حوزه فعالیتشان مشابه فعالیتی است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان شهری بر شهرداری دارند. ازاین‌رو ظرفیت شورایاری‌ها بیش از اداره سرای محلات است. شورایاران مسوول محله هستند و اداره سرای محله بخشی از مسوولیت شورایاران محسوب می‌شود. شورایاران برای توسعه  محله  خود باید اولویت‌های محلات را از طرف شهروندان اعلام کنند و اعضای شورای شهر و شهرداران مناطق موظف‌اند آن اولویت‌ها را قاعده‌مند و اجرایی کنند. طبعا سرای محله جزء حوزه  کاری شورایاران است و اگر با شورایای از سوی سرای محله برخورد نامناسب صورت گیرد، قطعا این موضوع مورد پیگرد شورای شهر قرار خواهد گرفت.

*هیچ کس حق ندارد درب سرای محله را بر روی شورایاران ببندد

مسجد جامعی در ادامه افزود: اگر درب سرای محله در هر جای تهران به روی شورایاران بسته شود، عاملان این اقدام مواخذه خواهند شد. درب سرای محله نباید بر روی هیچ شهروندی بسته شود. حال چگونه است که برخی می‌خواهند درب‌های سرای محله را بر روی شورایاران که نماینده  گروهی از شهروندان محله هستند ببندند. در همین منطقه ۱۹ شورایاری با ۱۸۰۰ رأی نفر اول انتخابات شورایاری‌ها شده و کمترین رأی شورایاران در این منطقه ۵۰۰ رأی بوده است. در سرای محله که با سرمایه  مردم شهر و با عوارض شهروندان ساخته‌ شده بر روی شهروندان و شورایاران بسته نخواهد شد. شورایاری‌ها باید در سیاست‌گذاری‌های محلی اثرگذار باشند و از حق ‌و حقوق مردم دفاع کنند. امیدواریم با تمهیداتی که دوستان می‌اندیشند زودتر به قواعدی برسیم که از این حق شهروندی شهروندان، استفاده شود. شورایاری‌ها به نمایندگی از مردم پشتیبان این حق هستند.

*بودجه‌ریزی محلات بر اساس تصمیم شورایاران

عضو شورای شهر افزود: شورای اسلامی شهر تهران در سیاست‌های کلی بودجه پیش‌بینی کرده که اولویت‌های هر منطقه در برنامه  محلات با نگاه محله‌ای و با تائید شورایاری‌ها باشد. مصوب شده که در هر محله ۳ اولویت توسط شهردار مناطق مشخص شود و این اولویت‌ها در سیاست‌های بودجه بر اساس پیشنهاد شورایاران در صورت تحقق‌پذیر بودن، گنجانده شود.

*ظرفیت‌های ذاتی توسعه منطقه ۱۹

مسجد جامعی تأکید کرد: در منطقه ۱۹ زیرساخت توسعه فراهم است. دسترسی منطقه ۱۹ بسیار گسترده است. در اطراف منطقه ۱۹ بزرگراه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به ‌عنوان ظرفیت‌ پایه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. عمده دسترسی‌ها به پایتخت ایران در محورهای اطراف منطقه ۱۹ قرار دارد؛ این محورها تهران را به مناطق مرکزی ایران متصل می‌کند. در منطقه ۱۹ بازارهای بزرگی ازجمله بازار میوه و تره‌بار مرکزی، بازار پارچه و پرده عبدل‌آباد، بازار لوازم ظروف و دکوراسیون، بازار مبل و لوازم‌خانگی، بازار خودرو، بازار لوازم دسته دوم خلازیر وجود دارد که ظرفیت بسیارگران‌بهایی است. اگرچه این بازارها آسیب‌هایی دارد اما بازارها خود جوش ایجاد شده و مساله  تردد، پارکینگ و دست‌فروشان در آن‌ها پیش‌بینی نشده است. از این رو، در برنامه‌های توسعه  محلات باید به این مساله رسیدگی شود. همچنین زمین‌های ذخیره  شهر در این منطقه سرمایه  بی‌بدیلی برای توسعه  منطقه ایجاد کرده است. مشکلات فعلی محلات با توجه به ظرفیت‌های منطقه ۱۹ بسیار کوچک است و منطقه ۱۹ می‌تواند توسعه  مناسبی برای پهنه  جنوب ایجاد کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ 19 آذر 98، کد مطلب: 202627: www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین