پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
بدهي‌هاي دولت از رقم 250هزار ميليارد تومان در ارديبهشت سال قبل به رقم بي‌سابقه 600هزارميلياردتومان رسيده است.
شعارسال: بدهي دولت با روند پر شتابي در حال شناسايي است، به نحوي كه رقم 250 هزار ميليارد تومان بدهي‌هاي دولت در ارديبهشت سال قبل با بيش از2/7 برابر به رقم 600 هزار ميليارد تومان رسيده است كه اين رقم معادل بيش از نيمي از كل نقدينگي موجود كشور است.

وزير اقتصاد در جلسه كميسيون اقتصادي مجلس كه در جوار بارگاه حرم منور رضوي در مشهد مقدس برگزار گرديد، گفت: مركزي براي شناسايي بدهي‌هاي دولت در وزارت اقتصاد داير شده كه در بررسي‌هايي كه انجام داده رقم بدهي‌هاي دولت را 600 هزار ميليارد تومان برآورد كرده است.

پيش از اين نيز علي طيب‌نيا در پنجمين همايش سالانه بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت كه در تاريخ 21 دي ماه سال گذشته برگزار شده بود با اشاره به تنگناهاي مالي موجود در اقتصاد ايران مجموع بدهي‌هاي دولت وشركت‌هاي دولتي را 380 هزار ميليارد تومان اعلام كرده بود كه 196 هزار ميليارد تومان آن بدهي دولت و 186 هزار ميليارد تومان بدهي شركت‌هاي دولتي است و اگر بدهي 55 ميليارد دلاري شركت ملي نفت را اضافه كنيم به عدد واقعي بدهي دولت نزديك‌تر مي‌شويم.

اين در حالي است كه وي در 29 ارديبهشت 94 و در چهل و هشتمين نشست شوراي گفت‌وگو اعلام كرده بود: برآورد اوليه بدهي دولت 250 هزار ميليارد تومان را نشان مي‌دهد.

به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي و به نقل از روابط عمومي اداره كل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي، طيب‌نيا مشكلات نظام بانكي و بدهي‌هاي گسترده دولت را دو چالش بزرگ كشور در ايجاد ركود چند سال اخير دانسته ودرباره اين رقم بالا و بي سابقه بدهي‌ها گفته است: هرچند اين رقم در مناسبات بين‌المللي زياد نيست ولي نابساماني‌هايي را در كشور به‌وجود آورده است.

وزير اقتصاد قدرت وام‌دهي پايين، نرخ سود بالا و انحراف نقدينگي بانك‌ها را از مهم‌ترين مشكلات نظام بانكي دانست و در بررسي عوامل ايجاد آن گفت: سطح پايين سرمايه بانك‌ها، حجم بالاي مطالبات غيرجاري سيستم بانكي، بدهي دولت به بانك‌ها، اضافه برداشت بانك‌ها از بانك مركزي و بنگاه‌داري آنها از مهم‌ترين مسائلي هستند كه بانك‌ها با آن روبه‌رو بوده و موجب بروز مشكلاتي براي نظام بانكي كشور شده است.

وي در تشريح مشكلات بانك‌ها گفت: در سه سال اخير نرخ سود از تورم بالاتر و فعالان اقتصادي در بازپرداخت وام‌هاي خود ناتوان بوده‌اند ، از طرفي منابع وام‌هاي بانكي نيز به سمت توليد مولد حركت نكرده و باعث عدم بهره مناسب توليد از اين منابع گرديده است.

طيب‌نيا بخش عمده‌اي از مطالبات بانك‌ها را از نوع استمهال و تقسيط دانست و بيان داشت: ظرفيت بالايي از سرمايه بانك‌ها درگير اين موضوع و از دسترس خارج شده است و بانك‌ها با توان كمي اقدام به پرداخت تسهيلات مي‌نمايند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جوان صفحه نخست، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مرداد 1395 ، شماره: 4878.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین