پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
ایران جزو معدود کشور‌هایی در جهان است که با اتکا به توانمندی‌های داخلی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی ضد موشکی را تولید کرده، سامانه‌هایی که به عنوان سپر دفاعی کشور دشمنان را از هرگونه تجاوز احتمالی پشیمان خواهند کرد.

شعارسال: علی‌رغم ۴۰ سال انواع تحریم‌ها و فشارهای خارجی و با اتکا به توان داخلی صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته به نحوی که اکنون سپر ضد موشکی ایران قدرت مقابله با هر تهدید احتمالی را دارد؛ سامانه‌های ضد موشکی ایران شامل تمام ابزار‌های لازم، سیستم‌های موشکی، ضد هوایی با برد کوتاه، متوسط و بلند و سیستم‌های کنترل خودکار و متمرکز هستند.

پنج سامانه پدافندی محوری‌ترین نقش را در سپر ضد موشکی ایران عهده‌دار هستد؛ سامانه‌هایی که با توان رهگیری و انهدام بالا فکر هرگونه تجاوز را از دشمنان ایران و ایرانی گرفته‌اند.

سامانه موشكی مرصاد

«مرصاد» یک سامانه پدافند هوایی پیشرفته و کارآمد با برد متوسط است که قادر به انجام عملیات پدافند علیه انواع هواپیما‌های سریع، بالگرد، هواپیمای بدون سرنشین و موشک کروز است.

این سامانه ارتفاع متوسط از موشک و خودروی حامل بهره می‌برد که توان تحرک‌پذیری بالایی به آن می‌دهد.

در این سامانه، رادار جستجوی کشف هدف که کاوش نام دارد، اهداف را شناسایی کرده، آن‌ها را دسته بندی و ارزیابی می‌کند و سپس اطلاعات به واحد فرماندهی و کنترل ارسال می‌گردد.

سامانه مرصاد قابلیت شناسایی هدف در فاصله ۱۵۰ کیلومتری توسط رادار کاوش، قفل نمودن روی آن در فاصله ۸۰ کیلومتری و مورد هدف قراردادن آن در بیشینه برد ۴۵ کیلومتری را دارد.

برد هدف قرار دادن در سامانه‌های موشکی بجز برد رادار به برد موشک نیز وابسته است که در سامانه مرصاد امکان درگیری با اهداف تا ۸۰ کیلومتر نیز ممکن است.

قابلیت‌های سامانه موشکی مرصاد

فناوری ال پی آی: این فناوری نوین امکان شناسایی رادار توسط هواگرد‌های دشمن را به حداقل رسانده و هدف قرار دادن رادار‌ها توسط موشک‌های تشعشع یاب را به حداقل می‌رساند.

    قابلیت ECCM: این قابلیت کارآمدی در جنگ‌های مدرن را افزایش می‌دهد؛ با افزوده شدن این توانایی به مرصاد این سامانه در برابر دشمنانی با فناوری‌های پیشرفته کارا باقی می‌ماند.

    استفاده از فناوری آرایه فازی در موشک: با این کار علاوه بر توان درگیری با اهدافی با سطح مقطع پائین راداری، برد رادار موشک ۱۰ کیلومتر افزایش یافته و توان موشک در مقابل کانترمژر‌ها (چف) نیز افزایش یافته است.

    قابلیت جنگ شبکه محور: قابلیت شبکه شدن این سامانه با سایر سامانه‌های راداری مخصوصا سامانه‌های ساخت داخل مانند مطلع الفجر ۱ با برد ۳۰۰ کیلومتر و توانایی رهگیری ۱۰۰ هدف همزمان با سطح مقطع بسیار پائین و پنهانکار، از توانایی‌های مهم سیستم به شمار می‌روند.

سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳

«باور ۳۷۳» اولین سامانه ارتفاع بلند پدافندی بومی با قابلیت تحرک بالا و توانایی شناسایی ۳۰۰ هدف، اولویت‌بندی ۱۰۰ هدف و درگیری با شش هدف همزمان، است.

بسیاری از کارشناسان نظامی جهان این سامانه پدافندی را با سامانه‌های پاتریوت آمریکایی و اس ۳۰۰ روسی مقایسه می‌کنند اما نگاهی کوتاه به قابلیت‌های «باور ۳۷۳» نشان می‌دهد سامانه پدافندی ایران به مراتب از اس ۳۰۰ پیشرفته‌تر و قدرتمند است.

موشک مورد استفاده در سامانه باور ۳۷۳ از نوع صیاد ۴ است که قادر به انهدام اهداف در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۷ کیلومتری خواهد بود. در بخش جست وجو، پدافند باور ۳۷۳ راداری دارد که می‌تواند ۳۰۰ هدف را در برد ۳۵۰ کیلومتری مورد ارزیابی قرار دهد. این در حالی است که سامانه اس ۳۰۰ روسیه فقط قادر به شناسایی ۱۰۰ هدف در برد ۳۰۰ کیلومتری است.

در بخش رهگیری بازهم پدافند هوایی باور یک سرو گردن بالاتر از اس ۳۰۰ و حتی اس ۴۰۰ قرار دارد. باور ۳۷۳ قادر به رهگیری ۶۰ هدف در برد ۲۵۰ است؛ این در حالی است که اس ۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است. در اس ۴۰۰ هم تعداد رهگیری تنها ۳۶ مورد است.

از ویژگی‌های مهم باور ۳۷۳ این سامانه پدافندی، قابلیت مقابله با طیف وسیعی از اهداف مانند هواپیما‌های شکاری و پنهانکار، هواپیما‌های بدون سرنشین، موشک‌های کروز، بالستیک و موشک‌های ضدتشعشع (رادار) و همچنین هواپیما‌های جنگ الکترونیک و بالگرد است که با استفاده از موشک‌های مختلف می‌تواند انواع این اهداف را منهدم کند.

موشک مورد استفاده در سامانه «باور ۳۷۳» از نوع صیاد-۴ بوده که در حقیقت جدیدترین عضو از خانواده موشک‌های پدافندی صیاد است و با اصابت مستقیم یا انفجار سرجنگی و اصابت ترکش‌ها، قادر به انهدام اهداف در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۷ کیلومتری خواهد بود.

سهولت در آماده‌سازی و نگهداری، عمر انبارداری بالا و ضریب ایمنی اپراتوری، ضریب بالای برخورد، عملیات در شرایط حملات شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، قیمت کمتر نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، حجم آتش زیاد و... از جمله دیگر ویژگی‌های سامانه پدافند موشکی باور ۳۷۳ است.

سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد

سامانه «۱۵ خرداد» را می‌توان نوعی دیگر از سامانه باور ۳۷۳ نامید اما در این سامانه دو غلاف موشکی باور ۳۷۳ به چهار غلاف افزایش یافته است که در هر کدام از آن‌ها یک فروند موشک صیاد ۳ قرار می‌گیرد.

۱۵ خرداد یک دستاورد مهم صنعت دفاعی ایران است که جزو برترین‌ها در جهان محسوب می‌شود و قادر است اهدافی نظیر جنگنده و پهپاد‌های مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری کند.

این سامانه همچنین می‌تواند اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر شناسایی کند و با آن‌ها در برد ۴۵ کیلومتری درگیر شود و منهدم کند.

سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد قادر است شش هدف را بطور همزمان شناسایی و ردگیری کند و علیه شش هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.

از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح، قابلیت تحرک پذیری آن است به‌گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از پنج دقیقه است.

بومی سازی این سامانه از طریق طراحی و توسعه در داخل کشور مورد توجه ویژه قرار گرفت تا بتوان پوشش دفاعی مناسبی را در مقابل تهدید‌های مختلف هوایی با قابلیت عملیاتی بالا جهت مقابله با سلاح‌های استراتژیک دشمن از جمله هواپیما‌های جنگنده، بمب افکن‌های رادار گریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپاد‌ها ایجاد کرد.

سامانه پدافند هوایی یا زهرا (س)

سامانه موشکی یا زهرا (س) قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیما، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد.

سامانه متحرک پدافند هوایی یا زهرا (س) قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را داراست و می‌تواند در هر موقعیتی استقرار یافته و به طور موثری ماموریت خود را انجام دهد.

قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آن‌ها به طور همزمان، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملا خودکار از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافندی به شمار می‌روند.

«یا زهرا ۳» سامانه‌ای کاملا بومی است که نیاز دفاعی آن توسط قرارگاه پدافند هوایی به صنعت هوایی کشور مطرح شده است. از دیگر مزایای این سامانه موشکی می‌توان به متحرک و تاکتیکی بودن آن اشاره کرد؛ همچنین این سامانه در شرایط آب و هوایی مختلف مستقر شود.

سامانه پدافندی سوم خرداد

سامانه پدافندی «سوم خرداد» یکی از سامانه‌های دفاع موشکی ایرانی و محصول مرکز تحقیقات پدافند راداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این سامانه توانایی هدف قرار دادن هواپیما‌های جنگنده، بمب‌افکن و موشک‌های کروز را دارد.

سوم خرداد بردی معادل ۵۰ کیلومتر دارد و می‌تواند اهداف در برد کوتاه و متوسط را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

سامانه پدافندی سوم خرداد ‌می‌تواند همزمان ۴ هدف را رهگیری و ۸ موشک شلیک کند؛ به نظر تاکتیک مورد نظر فرماندهان ایرانی برای استفاده از این سامانه به دلیل تحرک بالا و تجمیع تمام سامانه‌ها بر روی یک شاسی در راستای بحث "شلیک کن - فراموش کن" است. در این تاکتیک دسته‌های چندتایی از این سامانه در نقاط مختلف مستقر شده و اهداف پرنده را غافلگیر می‌کنند.

رادار سامانه سوم خرداد توان اسکن بسیار سریع در فضای اطراف خود را دارد و در کسری از ثانیه توانایی جهش فرکانسی بین ۵۰۰ تا برخی موارد ۱۰۰۰ فرکانس را دارد و در برابر جنگ الکترونیک دشمن از توانایی مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

سامانه‌های پدافندی جمهوری اسلامی ایران آزمون خود را در زمینه مقابله با تجاوزات دشمنان به خوبی پس داده‌اند و مثال بارز آن انهدام پهپاد "گلوبال هاوک" آمریکا در خردادماه سال جاری است.

سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه مستقل محسوب می‌شود که تمامی سامانه‌های راداری، سامانه هدایت‌گر موشکی، موشک‌های زمین‌پایه بر روی شاسی خودرو‌های پرتابگر نصب‌شده و این سامانه درمجموع به‌طور مستقل فرآیند شناسایی، رهگیری، تعقیب و درگیری با اهداف را تا لحظه انهدام انجام می‌دهد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 2دی1398 ، کدخبر: 579488: www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین