پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
وزیر دولت دهم با بیان اینکه متأسفانه از 39 بند اجرا شده FATF هیچ کس تاکنون گزارشی نداده است، گفت: بی‌تدبیری‌های گذشته نباید تکرار شود.

شعار سال: محمد عباسی وزیر دولت دهم درباره FATF گفت: سابقه کنوانسیون‌های بین‌المللی در جهان اعم از FATF و CFT برای ملتهای جهان تصویر مثبتی دیده نمی شود. زیرا عمدتاً فلسفه شکل‌گیری آنها با اغراض سیاسی شکل‌دهندگان آنها که آمریکایی‌ها و غربی ها هستند آمیخته است.

وی افزود: در لوایح مرتبط با FATF روحیه سلطه و اغراض آمریکایی‌ها آشکارا دیده می شود که معاون اول ترامپ با تکبر خطاب می کند که ایران باید بدون تاخیر آن را تصویب کند. اینها بواسطه این  کنوانسیون‌ها به دنبال اداره جهان با سلیقه خودشان هستند. 

عباسی خاطرنشان کرد: FATF در ابتدا به عنوان اقدام مالی و در حقیقت  یک کارگروه مطرح شد به بهانه شفافیت و مبارزه با فساد شکل گرفت اما بعد مطابق دلخواه آنها تفاسیر دیگری پیدا کرد که متأسفانه دولت آقای روحانی از خرداد ۹۵ بدون اجازه مجلس متعهد به اجرایی شدن آن شد اما از آن زمان تاکنون 39 بند آن اجرا شده است. 

وزیر اسبق تعاون تصریح کرد: اجرای 39 بند از 41 بند FATF بدون ارزیابی اثرات ان برای منافع ملی اجرا شده است خلاف قانون و منافع ملی است.

وی خاطرنشان کرد: باید اینکه اینگونه موارد مهم در یک نظام کارشناسی بررسی شود قانون پذیرفتن اینگونه کنوانسیونها را با تصویب مجلس مجاز می داند. 

عباسی گفت: متأسفانه از 39 بند اجرا شده FATF هیچ کس تاکنون گزارشی نداده است که چه اثراتی برای رفع مشکلات کشور بخصوص رفع مزاحمت آمریکا در جریان تحریم ظالمانه بر علیه ملت ایران داشته است‌  برخی‌ها فکر می‌کردند که برجام مرده را می‌تواند با این گونه لوایح زنده کنند که نه تنها زنده نشد بلکه پمپئو وزیر خارجه آمریکا مجدداً جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده و گفت ایران موظف است که بدون پیش‌شرط و تأخیر کنوانسیون‌های باقی‌مانده FATF را هم تصویب کند.

وزیر اسبق تعاون گفت: متأسفانه عده‌ای هم در داخل همسو با فشارهای خارجی با سر و صدا و حتی  توسل به دروغ و برخی تفاسیر غیرقطعی به دنبال فشار به مراکز تصمیم‌سازی کشور هستند .

عباسی گفت: اخیراً آقای روحانی اعلام کرده است که در یک سال اخیر بی‌سابقه‌ترین فشارها در جریان تحریم در  این دولت اتفاق افتاده است  این در حالی  است که علیرغم اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF توسط دولت ایران این فشارها بیشتر شده است. در صورتی که منافع ملی هم لحاظ نشده است. پس تصویب دو لوایح باقی‌مانده از FATF هم نمی‌تواند منافع ملی کشورمان را تضمین کند.

وی گفت: همه گروهها و دلسوزان کشور و جریانات مختلف و مسؤولین کشور موافق آن هستند که منافع ملی رعایت شود و مسائل و مشکلات کشور از جمله مزاحمت‌های غربی‌ها هم علیه کشورمان از بین برود اما کسی نباید برای تصویب دو لایحه باقی‌مانده FATF تحریم‌هراسی ایجاد کند و بگوید عده‌ای در داخل به دنبال تحریم‌های جدید ایران هستند اما مراقبت و دقت و رعایت منافع ملی ضروری  است.

عباسی گفت: باید در ابتدا دولت کاملاً روشن و شفاف توضیح دهد که از 39 بند اجرا شده FATF چه چیزی حاصل ایران شده است که در انتظار تصویب دو بند دیگر باشیم؟ وقتی کارنامه اجرایی این 39 بند نامعلوم بوده است و حتی تهدیدات  آمریکایی‌ها را بیشتر کرده است،آیا می شود   امیدوار به تصویب دو بند  دیگر بوده و عملا ما دستمان را ببندیم و تعهداتمان را اصافه کنیم.

وزیر اسبق تعاون خاطرنشان کرد: اگر ایران اسلامی در مطالعات هسته‌ای و دستاوردهای صلح‌آمیز اتمی‌اش که توسط جوانان متعهد کشورمان حاصل شده است به رشد و پیشرفت نمی‌رسید چیزی وجود نداشت که غربی‌ها برای مذاکره با ایران التماس کنند.

عباسی تصریح کرد: بی‌تدبیری‌های گذشته نباید تکرار شود چرا که قطعاً منافع ملی کشورمان به خطر می‌افتد لذا باید با دقت نسبت به دسیسه‌های غربی‌ها و در رأس آنها آمریکایی‌ها رفتار کرده و نسبت به آن هوشیار بود.

وزیر اسبق ورزش و جوانان گفت:  تعجب است که  برخی‌ها هم در داخل همراستای با فشار غربی ها به دنبال فشار بر مراکز تصمیم ساز کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 11 دی 98، کد مطلب: 13981011000262: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین