پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
در این شیوه نامه‌ قیمت گذاری سهام و ارزشگذاری فناوری یا دانش فنی شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرد.

شعار سال:‎

شیوه نامه‌ حمایت از قیمت گذاری سهام و ارزشگذاری دانش فنی شرکت های دانش بنیان

مقدمه

اقتصاد دانش بنیان را می توان نوعی از اقتصاد دانست که در آن تولید و بهره برداری از دانش، نقش عمده ای در ایجاد ثروت ایفا می کند. آنچه در این چارچوب اهمیت پیدا می کند، تجاری سازی طرح ها و ایده های نوآورانه و دانش بنیان است و از آنجایی که تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم شکل گیری زیست بومی است که در آن کلیه حقوق صاحبان ایده به طور دقیق محاسبه و ثبت گردد، توجه به ارزشگذاری فناوری و کسب و کارهای نوآورانه، امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد. در همین راستا مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی، با هدف استاندارد نمودن فرآیندهای شناسایی، محاسبه ارزش و ثبت دارایی های کسب و کارهای دانش بنیان ، اقدام به تدوین و اجرای این شیوه نامه نموده است.

ثبت درخواست

خدمات مشمول این شیوه‌نامه

در این شیوه نامه‌ قیمت گذاری سهام و ارزشگذاری فناوری یا دانش فنی شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرد.

مستندات مورد نیاز

مستنداتی که ارائه آن­ها پیش نیاز آغاز فرایند ارزشگذاری هست، عبارتند از:

شرح خلاصه موضوع ارزشگذاری و انگیزه صاحبان شرکت از تعیین ارزش.
فهرست دارایی­های مشهود و نامشهود شرکت و ویژگی­های اختصاصی این دارایی­ها؛ مانند میزان عینیت دارایی و سطح بلوغ آن بعلاوه مستنداتی که دارایی­ها و ویژگی­­های آن را تایید می­نماید.
صورت­های مالی شرکت؛ به­ ویژه ترازنامه آزمایشی شش ستونی (اعم از حسابرسی شده یا غیر آن).
برنامه کسب و کار شرکت (Business Plan)، مشتمل بر اطلاعات بازار و روندهای آتی کسب و کار

تبصره1-در صورتی که شرکت، صورت های مالی قابل اتکایی ندارد، این سند با راهنمایی تیم ارزشگذاری، توسط شرکت متقاضی تهیه می گردد.

تبصره2-در صورتی­که به دلیل پیچیدگی موضوع ارزشگذاری و شرایط بلوغ شرکت، برنامه کسب وکار قابل اتکایی وجود نداشته باشد، داده­های مورد نیاز با هدایت تیم ارزشگذاری، توسط شرکت متقاضی تهیه می­گردد.

میزان حمایت

میزان حمایت برای شرکت‌های دانش بنیان (با درآمد کمتر از 50 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) 70% از مبلغ قرارداد تا سقف 150 میلیون ریال خواهد بود.

برای دریافت حمایت، باید میزان ارزش تعیین شده در خصوص دارائی های نامشهود، در دفاتر رسمی شرکت متقاضی ثبت گردد.

شرکت های دانش بنیان با درآمد بیشتر از 50 میلیارد ریال می توانند به صورت آزاد و بدون تسهیلات این خدمت را دریافت کنند.(لذا شرکت های با درآمد بیشتر از 50 میلیارد ریال مشمول دریافت تسهیلات نیستند)

شرایط دریافت حمایت

برای استفاده از این حمایت، شرکت موظف است در مرحله اول و قبل از هر گونه اقدامی درخواست خود را به همراه مستندات لازم در سامانه bizservices.ir ثبت نماید. بعد از ثبت خدمت، شرکت می تواند یکی از کارگزاران موجود را انتخاب نموده یا کارگزاری را که قصد همکاری با آن را دارد(و جز کارگزاران معاونت علمی نیست) برای تایید به معاونت علمی ارسال کند.

بعد از اتمام خدمت، مستندات زیر بایستی در سامانه مذکور بارگذاری گردد: یک نسخه از گزارش قیمت گذاری یا ارزشگذاری نهایی تدوین شده یا خلاصه ای از آن، ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی، نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)

اصول ارزشگذاری

شیوه ارزشگذاری بسته به شرایط موضوع ارزشگذاری توسط ارزشگذار تعیین می­گردد.
ارزشگذاری براساس اصل بی­طرفی انجام شده و حتی ­الامکان مستند به اسناد رسمی و قابل اتکای ارائه شده از سوی صاحبان دارایی و مراجع رسمی خواهد بود. در شرایطی که تنها ذینفع ارزش تعیین شده صاحبان دارایی یا طرفین خرید و فروش دارایی می­باشند، مستندات و صورت‌جلساتی که به تایید طرفین و یا نماینده رسمی­شان رسیده باشد، برای ارزشگذار قابل ارجاع و استناد می­باشد.
خروجی ارزشگذاری پیش از اعلام رسمی به استحضار صاحبان دارایی رسیده و پس از آن در قالب گزارش رسمی ارائه می­گردد.
مدت زمان ارزشگذاری براساس اندازه شرکت، میزان داده­های آماده و قابل اتکا تعیین خواهد شد.

تبصره 3-شرکت دانش‌بنیان علاوه بر نظارت بر محتوای گزارش، موظف است مستندات مورد نیاز ارزشگذاری را در اختیار کارگزار گذاشته و در جلساتی که به­منظور شفاف­سازی مسائل مختلف ارزشگذاری تشکیل می­شود شرکت نماید و در جهت پیشبرد این خدمت همکاری‌های لازم با کارگزار را به عمل آورد.همچنین مستنداتی که در اختیار کارگزار قرار داده می­شود، به­صورت محرمانه بوده و انتشار آن به هر نحوی ممنوع می­باشد.

تبصره 4-معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قبال دعاوی احتمالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت مشاور، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،تاریخ انتشار:18دی1398،کد خبر: 20994،daneshbonyan.isti.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین