پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
«اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز تأسیس داروخانه‌ها» و نیز حذف محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی برای تاسیس داروخانه در حالی موجب انتقاد وزیر بهداشت شده است که موافقان این مصوبه معتقدند با این مصوبه انحصار در تاسیس داروخانه از بین می رود.

شعارسال: بر اساس مصوبه سی و سومین نشست هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که پنجم دی ماه جاری به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد که در راستای «اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز تاسیس داروخانه‌ها»، حداکثر ظرف سه هفته عناوین و شناسنامه مجوزهای روی درگاه ملی مجوزهای کشور را تکمیل و به‌روز رسانی کند. همچنین این وزارتخانه موظف شد حداکثر ظرف مدت دو ماه به اصلاح آیین‌نامه و ضوابط تاسیس و اداره داروخانه‌ها با حذف محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی (حدود فاصله و سقف تعداد برای صدور مجوزهای جدید یا تمدید) مطابق آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ابلاغ آن اقدام کند.

وزیر بهداشت: مخالفیم

پس از این مصوبه وزیر بهداشت در این باره اظهار کرد: تاسیس داروخانه باید حساب شده باشد و وزارت بهداشت موافق تاسیس بی‌رویه داروخانه نیست. داروخانه باید در مناطق مختلف توزیع شود تا مردم بتوانند در مدت زمان مشخصی خود را به آن برسانند.

سعید نمکی افزود: این رویه صحیح نیست که هر کسی، هر جایی که خواست داروخانه یا مطب تاسیس کند و باید تاسیس داروخانه بر اساس نیاز کشور، مناطق جمعیتی مختلف و مناطق محروم باشد.وی ادامه داد: اگر قرار باشد تاسیس داروخانه بی رویه انجام شود، مردم مناطق محروم هیچ وقت نمی‌توانند از داروخانه در منطقه خود بهره ببرند.وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع باعث ایجاد انحصار برای گروهی خاص نمی‌شود، اظهار کرد: این موضوع باعث ایجاد انحصار برای دیگران نمی‌شود و توزیع عادلانه داروخانه در مناطق مختلف شهرها اتفاق می‌افتد. فرض کنید در یک خیابان تعداد زیادی داروخانه در کنار هم تاسیس شود و منطقه دیگری در همان شهر، هیچ داروخانه‌ای نداشته باشد. در این شرایط مردم مجبور می‌شوند فاصله زیادی را برای استفاده از داروخانه طی کنند.

باعث افزایش تخلفات می شود

رئیس سسازمان غذا و دارو نیز در این باره گفت: تأسیس بی‌قید و شرط داروخانه، تخلفات دارویی و تبلیغ و مصرف القایی دارو را در کشور افزایش می‌دهد و تجمع داروخانه ها را به سمت مناطق لوکس بالای شهرهای بزرگ می‌برد و مناطق کمتر برخوردار را محروم‌تر می کند.محمدرضا شانه ساز افزود: با این تصمیم به طور قطع بازار دارویی کشور آسیب جدی خواهد دید .وی ادامه داد: با این حال، به دلیل رأی دیوان عدالت اداری، آیین نامه قبلی تأسیس داروخانه ها متوقف شده و آیین نامه جدید در حال تدوین است و بر اساس آیین نامه جدید تقریبا هر فردی درخواست داروخانه بدهد در هر جایی می تواند مجوز داروخانه بگیرد و فقط باید از نظر سابقه کار سقف امتیازی لازم را داشته باشد تا بتواند در یک محل مجوز دریافت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برآورد سازمان غذا و دارو این است که این نحوه تأسیس بی قید و شرط داروخانه ها باعث محروم تر شدن مناطق کمتر برخوردار از خدمات داروساز و داروخانه می شود. همه متقاضیان داروخانه به شهرهای بزرگ رو می آورند و در شهرهای بزرگ هم به مناطقی رو می آورند که از نظر اقتصادی مرفه تر هستند و از مناطق کمتر برخوردار به سمت مناطق لوکس بالای شهر می روند.

انحصار شکسته می شود

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روزگذشته در گفت و گو با خراسان درباره مصوبه حذف محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی برای تاسیس داروخانه اظهار کرد: با این موضوع موافقم که باید دریافت مجوز مشاغل، آزاد باشد.احمد حمزه افزود: بر این اساس، رقابت باید در بازار، تعیین کننده باشد.

وی ادامه داد: سخت گیری برای تاسیس داروخانه توسط دانش آموختگان این رشته و نیز اعطای مجوز در صورت کسب امتیازی مشخص، باید رفع شود و رقابت بر اساس «خدمات بهتر» شکل گیرد.نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه موجب کوچ داروخانه ها به مناطق بالای شهر و نبود داروخانه در مناطق پایین شهر نمی شود؟گفت: خیر، اکنون که این محدودیت برای پزشکان وجود ندارد، این اتفاق نیفتاده که همه پزشکان در مناطق بالای شهر متمرکز شوند.

وی افزود: با این مصوبه انحصار تاسیس داروخانه شکسته می شود. الان سرمایه دارانی وجود دارند که مجوز 15-10 داروخانه را از افرادی که توان تاسیس ندارند، خریداری و داروخانه های زنجیره ای تاسیس کرده اند.حمزه با تاکید بر ضد انحصار بودن این مصوبه ادامه داد: با این مصوبه، خرید و فروش پروانه تاسیس داروخانه از بین می رود و هر فردی در هر منطقه ای که بخواهد، امکان تاسیس داروخانه پیدا می کند.

نایب رئیس بی اطلاع!

برای بررسی بیشتر این موضوع روز گذشته با محمد حسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده مردم آستانه اشرفیه تماس گرفتیم که وی اعلام کرد در جریان این مصوبه قرار ندارد و در حال بازدید از حوزه انتخابیه خود است.همچنین با سید تقی کبیری و محسن کوهکن دو تن از نمایندگان مجلس که عضو هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار هستند، تماس گرفتیم که هیچ کدام پاسخ گوی تماس های مکرر خراسان نبودند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 19دی1398  ، کدخبر: 20289: khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین