پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
سال 90 سازمان فضایی ایران با همکاری دانشمندان، نخبگان و جوانان ایرانی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت ماهواره‌ای با نام ماهواره «نوید» طراحی کردند که به‌عنوان یک ماهواره تمام‌ایرانی، در نوع خود بی‌نظیر بود. ماهواره ایرانی نوید 50 کیلوگرم وزن داشت و برای تزریق در مداری با ارتفاع 370 کیلومتر طراحی شد. عمر مداری این ماهواره دو ماه بود هر شبانه‌روز 6 بار از فراز ایران عبور می‌کرد و در دید ایستگاه‌های زمینی قرار می‌گرفت.

شعار سال:  ماموریت سطح یک ماهواره نوید، تصویربرداری از سطح زمین با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم به ایستگاه‌های زمینی بود. این ماهواره که با اتکا به دانش بومی و توان نخبگان ایرانی طراحی و ساخته و در بهمن‌ 90 به فضا پرتاب شد، نشان از عزم و اراده دانشمندان ایرانی داشت که حتی در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی نیز توانستند ساخت ماهواره‌ای با چنین سیستم پیچیده‌ای را کاملا بومی‌سازی کنند. طراحی و ساخت ماهواره نوید مقدمه‌ای شد برای ساخت ماهواره دیگری به نام «ظفر» که به تازگی مراحل ساخت آن توسط دانشگاه علم و صنعت به پایان رسیده و به سازمان فضایی کشور تحویل داده شده است. این ماهواره قرار است تا پایان سال جاری به فضا پرتاب شود و در مدار قرار گیرد.  این ماهواره یکی از ماهواره‌های عملیاتی و سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با تفکیک تصویر22.5 متر است. این ماهواره با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر نسبت به ماهواره نوید، قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از 80 متر را دارد. این ماهواره پس از ماهواره نوید، به‌عنوان دومین پروژه فضایی در دستور کار دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته است. مقایسه این ماهواره با ماهواره نوید نشان می‌دهد فناوری دوربین‌ها در ماهواره ظفر، ارتقای پنج برابری یافته است. دوبرابر شدن دقت کنترل و افزایش بیش از 15برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری از دیگر مزایای ماهواره ظفر است. به عبارت دیگر ماهواره ظفر حداقل 300 درصد نسبت به ماهواره نوید در وضعیت بهتری قرار دارد و دارای سیستم کنترل پیشرفته‌تری نیز هست.  سازندگان این ماهواره معتقدند تصاویر ارائه‌شده از طریق ماهواره ظفر می‌تواند در پایش ذخایر نفت، معادن، بررسی جنگل‌ها، بررسی زمین‌های شور و قلیایی، بررسی امراض و آفات گیاهی و استفاده از تصاویر در جهت بررسی بحران‌های طبیعی مورداستفاده قرار گیرد.طبق اعلام مسئولان، ماهواره ظفر امروز یکشنبه به وزارت ارتباطات تحویل داده می‌شود تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار نهایی صورت گیرد. تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یکطرفه بین دو کاربر، ازجمله ماموریت‌های ماهواره ظفر خواهد بود. این ماهواره قرار است در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری مدار زمین قرار گیرد و عملکرد آن برای حداقل یک و نیم‌سال در نظر گرفته شده است.    رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مورد ماهواره ظفر گفته است: «دانشمندان ایرانی به دانش ساخت موتورهای فضایی که پیش از این در اختیار آمریکا بود، دست یافته‌اند.»  به گفته حسین صمیمی در پژوهشگاه فضایی ایران به دانش طراحی و ساخت موتورهای فضایی با نام «آرش» دست پیدا کرده‌ایم. تاکنون این فناوری با عنوان موتورهای استار در اختیار کشور آمریکا بود و هم‌اکنون موفق شده‌ایم این موتورها را با ویژگی‌هایی که با موتورهای استار برابری می‌کند، تولید کنیم. به دلیل موانع تحریم امکان استفاده از موتورهای فضایی استار برای ما وجود نداشت و البته تاکنون نیازی به استفاده از این موتورها احساس نمی‌شد، چراکه تاکنون ماهواره‌های ایرانی در مدار پایین زمین قرار می‌گرفتند اما ‌اکنون که قصد انتقال ماهواره به مدار بالای زمین را داریم باید از موتورهای فضایی استفاده کنیم و به همین دلیل آن را در کشور ساختیم.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار 13 دی  98، شماره: 520589

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین