پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۴۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
اتفاقات اخیر یک درس مهم برای ورزش و فوتبال ما داشت و آن هم این بود که باید تمام ارکان ورزش به ویژه مدیران به گونه‌ای کار و برنامه‌ریزی کنند که فوتبال ایران در عرصه ملی و باشگاهی تبدیل به یکی از قدرت‌های آسیا شود تا آن موقع حتی با انگیزه‌های سیاسی نیز هیچ قدرت و نهادی نتواند آسیبی به ورزش ما برساند.

شعارسال:مهم‌ترین خبر چند روز اخیر فوتبال ایران سلب میزبانی تیم‌های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود که از سوی AFC به فدراسیون ایران ابلاغ شد. پس از این اتفاق، دستگاه‌های ورزش و دیپلماسی کشور بررسی‌ها را آغاز کردند و به دنبال راهی بودند که این حق را به فوتبال ایران برگردانند.
تا روز چهارشنبه، نتیجه جلسه باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به اینجا رسید که درخواست یک جلسه فوری با مسئولان AFC به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده شود. از این رو مدیران سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و شهر خودرو به همراه سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و معاون وزارت ورزش راهی مالزی شدند تا روز پنجشنبه این جلسه سرنوشت‌ساز را برگزار کنند.


در پایان جلسه مذکور اولین خبری که از این نشست مخابره شد، حضور باشگاه‌های استقلال و شهر خودرو در بازی‌های پلی آف در کشور امارات بود. اما آنچه طرف ایرانی را به انجام بازی‌های پلی آف خارج از ایران راضی کرد، امتیازی بود که از AFC برای بازی‌های مرحله گروهی گرفته شد. همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف موضع قبلی خود پذیرفت که ضمانت میزبانی تمام نمایندگان ایران در دور گروهی لیگ قهرمانان را بدهد. به این ترتیب تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان میزبان رقبای خود خواهند بود و استقلال و شهر خودرو هم در صورت رسیدن به مرحله گروهی دقیقاً همین شرایط را خواهند داشت و بدون مشکل در بازی‌های دور برگشت در تهران و مشهد میزبانی می‌کنند.
انتقاد از پیروزی بزرگ
پس از این توافق، ناظمی سخنگوی وزارت ورزش از آن به عنوان «توافق بزرگ» یاد کرد. همچنین ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال نیز باقی ماندن نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را یک دستاورد بزرگ دانست.
این اظهار نظرات موجی از انتقادات را در میان اهالی ورزش به راه‌انداخت تا جایی که فرهاد مجیدی سرمربی استقلال تهران در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: اول هفته صد بار گفتم برای پلی‌آف به زمین بی‌طرف برویم و در جریان مسابقات با رایزنی حق میزبانی را پس بگیریم، اما نخواستند به نظر ما اهمیت بدهند. همه ایران درباره این موضوع نظر دادند، اما به نظر مربیان و بازیکنان تیم‌ها اهمیت ندادند! فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد. تا همین دیشب به من خیلی محکم می‌گفتند محال است به دبی برویم، اما ناگهان الان می‌گویند خبر خوش! خبر پیروزی، کدام پیروزی؟ پیروزی این بود که بازی پلی‌آف استقلال در تهران برگزار می‌شد.
وی افزود: چرا از کادرفنی نپرسیدید که برای بازی در زمین بی‌طرف، قطر بهتر است یا امارات که حتما انتخاب من قطر بود، چون مشکل پروازی برای بازی احتمالی با الریان نداشت. پیروزی این بود که یک هفته تمرکز تیم را بهم نمی‌ریختید و ابتدای هفته این موضوع را حل می‌کردید.
به غیر از مجیدی، افرادی چون دادگان و مهدوی کیا نیز به انتقاد از اظهار نظر مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال پرداختند.
علی نژاد: پیروزی بزرگ نبود
زمانی که انتقادات بالا گرفت، علی نژاد سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش در گفت‌و‌گویی عنوان داشت: به نظر من توافق خوبی صورت گرفت، اسم این توافق را من پیروزی بزرگ عنوان نمی‌کنم، بلکه معتقدم با این توافق نه تنها عزت و منافع خود را حفظ کردیم بلکه جریمه هم نشدیم. امیدوارم در آینده فضای مثبتی بین ایران و عربستان در حوزه فوتبال شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: این اولین بار است که ما تصمیم AFC را نپذیرفتیم و تصمیم آنها را هم تغییر دادیم. افرادی که برای مذاکره رفتیم هیچ‌گونه مسئولیتی نداشتیم. آقای تاج رایزنی‌هایش را انجام داده بود اما مجموعا کمیته اجرایی AFC نظر آقای تاج را نپذیرفت. باید بگویم که یک تیم بزرگ دیپلماسی در این ماجرا کار کرد و اتحادی هم که رسانه‌ها ایجاد کردند بسیار تاثیرگذار بود. تصمیم الان AFC مشخص کرد که ما کشور امنی هستیم.
ابعاد منفی و مثبت یک توافق
توافق مدیران فوتبال ما با مقامات AFC را باید از چند منظر مورد بررسی قرار‌داد. اینکه مدیران فوتبال ایران توانستند AFC را مجاب کنند که بازی‌های برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در تهران برگزار شود، اقدام مهمی بود. خصوصا آنکه همگان اطلاع دارند سعودی‌ها با همدستی برخی کشورهای منطقه دنبال آن بودند که میزبانی را به بهانه نبود امنیت از ایران بگیرند.
اما آنجایی که مدیران فوتبال ما قبول کردند تیم‌های ایرانی در مرحله پلی آف در کشور ثالث میزبان باشند، نقطه ضعف ما در گفت‌و‌گو با مدیران فوتبال آسیا بود. تا پیش از این مدیران ورزش تاکید داشتند که تیم‌های ما حتی در مرحله پلی آف نیز حاضر به میزبانی در کشور ثالث نیستند.
اتفاقات اخیر یک درس مهم برای ورزش و فوتبال ما داشت و آن هم این بود که اگر در تمام این سال‌ها در عرصه باشگاهی تبدیل به قدرت برتر آسیا شده بودیم، AFC جرات نمی‌کرد چنین رفتاری را با ما انجام دهد. حالا هم اگر می‌خواهیم در آینده دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود، باید فوتبال مان را از درون تقویت کنیم. باید تمام ارکان ورزش به ویژه مدیران به گونه‌ای کار و برنامه‌ریزی کنند که فوتبال ایران در عرصه ملی و باشگاهی تبدیل به یکی از قدرت‌های آسیا شود تا آن موقع حتی با انگیزه‌های سیاسی نیز هیچ قدرت و نهادی نتواند آسیبی به ورزش ما برساند. 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار:5بهمن ماه 1398، کدخبر:www.kayhan.ir،180686

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
خدا رو شکر مدیران ایرانی اساسا بلد نیستن درس بگیرن فقط بلدن خرابکاری ها رو تکرار کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین