پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۳۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
باید گله‌ای به ادبیات مدیران حاضر در مالزی کرد، چرا که آنها کمی احساساتی شدند و دم از پیروزی بزرگ زدند اما روز گذشته علی‌نژاد این عبارت را تصحیح کرد و گفت شاید پیروزی بزرگی نباشد اما قطعا توافق خوبی بود.

شعارسال: شاید تمام آن چیزی را که مدنظرمان بود نتوانستیم از ماجرای کنفدراسیون فوتبال آسیا و محرومیت موقت کشورمان از میزبانی بگیریم اما از یاد نبریم که برای نخستین‌بار توانستیم رای ابتدایی و اولیه کمیته اجرایی مسابقات را بشکنیم. روز پنجشنبه مدیران نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به همراه مهدی علی‌نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش به مالزی رفتند تا جلسه مهمی را با دبیرکل این نهاد برگزار کنند.

همه تلاش ما این بود استقلال و شهرخودرو بازی‌های پلی‌آف را هم در ایران برگزار کنند اما با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری این دو بازی باقی نمانده بود، دست آخر فوتبال ایران مجبور شد میزبانی این دو نبرد را بدهد اما از سوی دیگر ضمانت‌های کافی را برای برگزاری بازی‌های برگشت در خاک کشورمان بگیرد. روز پنجشنبه ‌«ای‌اف‌سی» ۲ بیانیه را روی خروجی‌اش فرستاد؛ در اولی باز هم تاکید بر این شده بود که «هنگام بازی‌های برگشت باید مجددا وضعیت ایران را از لحاظ امنیتی بررسی کنیم» اما دقایقی بعد آنها مجبور به اصلاح این بیانیه شدند و با حذف این گزاره، در بیانیه خود آوردند در بازی‌های برگشت، تیم‌های ایرانی میزبان هستند. در این ماجرا ما ۲۰ درصد مجبور به عقب‌نشینی اجباری شدیم اما از یاد نبریم که ۸۰ درصد را توانستیم برگردانیم. البته باید گله‌ای به ادبیات مدیران حاضر در مالزی کرد، چرا که آنها کمی احساساتی شدند و دم از پیروزی بزرگ زدند اما روز گذشته علی‌نژاد این عبارت را تصحیح کرد و گفت شاید پیروزی بزرگی نباشد اما قطعا توافق خوبی بود.

گرشاسبی: رفتن مدیران ما به مقر AFC اقدام دلسوزانه‌ای بود
پس از آنکه مدیران ۴ باشگاه آسیایی ایران طی یک نظر واحد تصمیم گرفتند در کشور ثالث میزبان تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان نباشند، پنجشنبه گذشته جلسه‌ای با دبیرکل AFC برگزار کردند. مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان تنها غایب این جلسه بود. پس از کش‌وقوس فراوان در روزهای اخیر خروجی این جلسه همانی شد که اهالی فوتبال منتظرش بودند.
«وطن امروز» پس از این اتفاق با حمیدرضا گرشاسبی گفت‌‌وگویی انجام داد. مدیرعامل سابق پرسپولیس هر چند طول عمر مدیریتش در باشگاه قرمزهای پایتخت کوتاه بود اما کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت که مهم‌ترین آن فینالیست شدن تیمش در لیگ قهرمانان آسیا بود.

گرشاسبی درباره قبول پیشنهاد AFC به خبرنگار «وطن امروز» گفت: بحث این است که ما باید بر قوانین بین‌المللی مسلط باشیم. وقتی AFC رأیی را می‌دهد، باید بتوانیم از راه قانونی حل و فصلش کنیم. رفتن مدیران ما به مقر AFC اقدام دلسوزانه‌ای بود اما باید بخش روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ما به آنها اعلام می‌کرد که این اقدامات باید زودتر انجام می‌شد. مدیرعامل سابق پرسپولیس اظهار داشت: ما باید قوانین را بدانیم اما نمی‌دانیم. فکر می‌کنیم چون در کشور خودمان با رفاقت و کدخدامنشی لابی می‌کنیم در AFC هم این اتفاق می‌افتد که این‌طور نیست. گرشاسبی درباره صحبت‌های اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست استقلال و فرهاد حمیداوی، مالک شهرخودرو پس از جلسه در مالزی که گفته بودند «خبر خوش به هواداران می‌دهیم»، تصریح کرد: این مدیران چون مسؤولیتی در ورزش ما نداشته‌اند و حضور در باشگاه‌های فوتبال ما تجربه اول آنهاست، پس از جلسه روی موج احساسات سوار شدند و مصاحبه احساسی کردند. وی افزود: ما باید با مردم صادقانه صحبت کنیم تا نگاه آنها طوری نباشد که بگویند جلسه غیرواقعی بوده است. این رفتارهایی که مدیران ما انجام دادند، قشنگ نبود که البته به مدیریت کلان ما بازمی‌گردد. وزارت ورزش و فدراسیون ما باید اشراف بیشتری داشته باشند. نباید طوری باشد که وقتی مسؤولان وزارت ورزش ما حرفی بزنند مردم بگویند این حرف‌ها واقعی نیست.

علی‌نژاد: ۲ میزبانی دادیم و ۱۲ میزبانی گرفتیم
سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش با تشریح روند مذاکرات با مسؤولان AFC، به محمد دادگان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران کنایه زد و گفت: ۲ میزبانی دادیم و ۱۲ میزبانی گرفتیم. مهدی علی‌نژاد درباره سفرش به مالزی به همراه مدیران باشگاه‌های فوتبال و جلسه با مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: همه به این موضوع ورود کردیم و محکم روی این موضع ایستادیم که خارج از ایران بازی نمی‌کنیم. همزمان لابی‌ها را به صورت جدی شروع کردیم. دوشنبه نامه دیگری آمد مبنی بر اینکه کل بازی‌های گروهی باید خارج از ایران باشد. در این نامه گفته بودند کمیته اجرایی عالی‌ترین رکن AFC هم تصمیم کمیته مسابقات را تایید کرده است ولی ۲ پروپوزال برای ما در نظر گرفته بودند.

اعتقاد ما این بود هر دو پروپوزال حرکت خطرناکی بود که می‌توانست ما را دچار گمراهی کند. سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: ما به آنها گفتیم که روابط خوبی با کنفدراسیون داریم. طرف مذاکره ما وینزور جان، دبیرکل کنفدراسیون آسیا بود که گفت روابط خوبی داریم. او گفت می‌توانیم ۴ باشگاه دیگر را جایگزین تیم‌های ایران و جرایم را اعمال کنیم که شامل ۲ سال محرومیت به جز امسال می‌شود. جریمه ۲۰ هزار دلاری حداقل جریمه است و خیلی بالاتر از این می‌شود. سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش اظهار کرد: پیشنهاد ما به مسؤولان AFC این بود که شما اگر بپذیرید بازی‌های برگشت در ایران انجام می‌شود، می‌توانیم درباره پلی‌آف (برگزاری بازی استقلال و شهر خودرو خارج از خانه) فکر کنیم. وینزور جان گفت نمی‌توانم این تصمیم را بگیرم. آقایی مصاحبه کرده (محمد دادگان، رئیس پیشین فدراسیون) و گفته است وینزور جان کاره‌ای نیست که با او مذاکره کرده‌اند. بله! او نمی‌توانست به تنهایی تصمیم بگیرد و نیم ساعت درخواست تنفس کرد. وینزور جان با افراد مرتبط تماس گرفت. در همان زمان کم، تماس‌های متعددی وجود داشت.

بعد از نیم ساعت وی گفت شرط شما را می‌پذیریم یعنی بازی‌ها در خانه شما (ایران) و بدون پیش‌شرط برگزار شود. علی‌نژاد همچنین با به نمایش درآوردن اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا، گفت: این نامه صراحت دارد که بازی در خانه برگزار می‌شود. [علی‌نژاد چند بار روی کلمه At Home تاکید می‌کند] کلمه «در خانه» شفاف است. بعد از آن، بیانیه‌ای توسط AFC صادر شد. ما در فرودگاه بودیم که این بیانیه آمد و به همان نامه دوم برگشته بود یعنی شرط بررسی امنیت برای بازی‌های برگشت. بعضی از دوستان گفتند ما به مالزی رفتیم چه کار کردیم. این بیانیه همان چیزی بود که نمی‌خواستیم. بلافاصله همان موقع تماس گرفتیم و به مسؤولان AFC گفتیم در بیانیه نوشته‌اید شرایط امنیتی در حالی که پیش‌شرطی را قبول نداریم. در فاصله یک ساعته، هجمه زیادی آمد و مذاکره فشرده کردیم و گفتیم اگر دوباره این بحث باشد در مسابقات شرکت نمی‌کنیم. ظرف یک ساعت بیانیه عوض شد.

پیروزی دیپلماتیک؛ حذف شرط بررسی امنیتی
بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی تیم‌های ایرانی در دور گروهی لیگ قهرمانان تغییر کرد. بعد از ظهر پنجشنبه انتشار بیانیه‌ای از سوی AFC این شائبه را به وجود آورد که خروجی جلسه چیزی غیر از صحبت‌های طرف ایرانی بوده باشد. در آن بیانیه مطابق خواسته‌های قبلی AFC اعلام شده بود بازی‌های دور رفت مرحله گروهی به عنوان دیدار‌های بیرون خانه برای ایران برگزار می‌شود تا زمان برای بررسی مسائل امنیتی درباره کشور ایران وجود داشته باشد و پس از آن درباره دور برگشت و میزبانی ایران تصمیم‌گیری شود اما یک ساعت بعد بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر مهمی کرد و جمله پایانی این بیانیه که مهم‌ترین نکته و ابهام آن برای فوتبال‌دوستان ایرانی بود، به چیزی مشابه صحبت‌های مدیران باشگاه‌های ایرانی پس از جلسه تبدیل شد. در پایان این بیانیه به جای صحبت از نگرانی‌های امنیتی و بررسی‌های احتمالی، گفته شده بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی به هفته چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی منتقل می‌شود. مشابه این متن در ایمیلی که ابراهیم شکوری از آن رونمایی کرده نیز وجود دارد؛ آنجا هم به برگزاری دیدارهای خانگی نمایندگان ایران در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی اشاره شده است. گفتنی است، این دومین روز متوالی است که رسانه‌ها و اهالی فوتبال در ایران به دلیل اشتباهات سایت AFC دچار سردرگمی می‌شوند. چهارشنبه هم محل بازی پلی‌آف شهرخودرو مقابل حریف بحرینی در یک قسمت از سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا شهر مشهد و در بخش دیگری شهر شارجه امارات عنوان شده بود که باعث ایجاد شبهاتی شد.

انصراف از لیگ قهرمانان چه تبعاتی داشت؟گریز از فاجعه
پس از جلسه در مالزی با دبیرکل و چند مسؤول دیگر AFC، مدیران فوتبال ایران تصمیم گرفتند از لیگ قهرمانان آسیا انصراف ندهند و با توجه به تضمین کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر میزبانی تیم‌های ایرانی در دور برگشت، در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند. این در حالی است که گفتمان غالب مسؤولان ایرانی در روزهای نخست اعلام این خبر، «انصراف» قطعی از این رقابت‌ها بود اما در نهایت تصمیم آنها تغییر پیدا کرد. پس از اعلام خبر اولیه از سوی خبرنگاران نزدیک به کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین اعلام موضع طرف ایرانی، صحبت‌های زیادی درباره انصراف از این رقابت‌ها اعلام شد. اینکه تبعات چنین تصمیمی چیست و در موارد قبلی چه اتفاقاتی رخ داده و مهم‌تر از آن، در قوانین AFC چه جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است، موضوعاتی بود که در افکار عمومی مطرح می‌شد. اگرچه آن‌موقع مدیران باشگاه‌ها با گفتمانی متفاوت پیش می‌رفتند اما در نهایت به نظر می‌رسد علاوه بر تضمین AFC، این تبعات سنگین نیز نظر فوتبالی‌ها را تغییر داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در اساسنامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، صراحتا به موضوع انصراف پرداخته و در ۳ صفحه، این موضوع را شرح داده است. انصراف از لیگ قهرمانان آسیا در ۲ حالت ممکن است:
۱- پیش از شروع مسابقات: AFC در برخی موارد زمان شروع مسابقات را «تاریخ قرعه‌کشی» و در برخی موارد «نخستین بازی پلی‌آف» دانسته است. به هر حال اگر ۳۰ روز پیش از اولین بازی انصراف داده شود، ۱۰ هزار دلار جریمه در انتظار باشگاه خواهد بود و در صورتی که کمتر از یک ماه تا زمان شروع باقی مانده باشد، این جریمه به ۲۰ هزار دلار خواهد رسید. همچنین کمیته اخلاق و انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند هر تصمیم لازم‌الاجرایی را در این زمینه اتخاذ کند.
همچنین ‌ای‌اف‌سی می‌تواند سیستم، تقویم و نوع مسابقات را با توجه به این انصراف تغییر دهد یا تیمی را جایگزین کند.
۲- پس از شروع مسابقات: انصراف پس از آغاز تورنمنت، تبعات بسیار سنگینی برای باشگاه‌ها خواهد داشت. تمام بازی‌های این تیم در لیگ قهرمانان احتساب نخواهد شد، ۲ سال بعدی را نیز تیم مذکور محروم خواهد بود و از ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار نیز جریمه وجود خواهد داشت، البته این تنها یک طرف ماجراست.
در موضوع انصراف پس از آغاز تورنمنت، ‌«ای‌اف‌سی» این را به اسپانسرها، مجری حق پخش و تیم‌های حریف می‌گوید تا با طرح شکایت درخواست غرامت کنند. اما در غیر این صورت نیز جریمه‌هایی سنگین فارغ از آن ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در انتظار تیم انصراف‌دهنده خواهد بود. نکته مهم اینکه «کمیته مسابقات AFC اختیار دارد هر تصمیمی را درباره فدراسیون فوتبال کشور انصراف دهنده، بگیرد».

مورد فوتبال ایران؛ شدیدترین جریمه تاریخ؟
اما موضوع ایران با الشارجه(به عنوان تیمی که یک بار از مسابقات کنار کشیده است) و دیگر تیم‌های انصراف‌دهنده، تفاوت‌های کلی دارد. ایرانی‌ها تصمیم به انصراف کلی (هر ۴ نماینده) را داشتند که طبیعتا می‌توانست علاوه بر محرومیت ۲ ساله، محرومیت‌های بیشتری را هم از سوی کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا در پی داشته باشد. همچنین علاوه بر اعمال جریمه ۱۰۰ هزار دلاری، احتمالا جریمه‌های نقدی دیگر هم تعیین می‌شد. اما نکته مهم‌تر جایی است که AFC این اختیار را داشت تا برای بازی‌های ملی نیز قرار مشخصی را صادر کند و برای فدراسیون هم جرایمی را در نظر بگیرد، بویژه اینکه جلسات نمایندگان ایرانی در ساختمان کنفدراسیون و با حضور نمایندگان وزارت ورزش برگزار می‌شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز ، تاریخ انتشار:5بهمن ماه 1398، کدخبر:www.vatanemrooz.ir،215672

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
استقلال و پدیده که ایران بازی نمی کنن چه فایده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین