پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۲۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
قرار بود دو هفته پس از تصویب طرح جامع مشهد، دو سند مهم پهنه بندی حریم و بلند مرتبه سازی توسط اداره کل راه وشهرسازی استان تهیه شود اما این دو هفته، پنج سال به درازا کشید و بعد از گذشت این مدت طولانی تهیه این سندها همچنان به نتیجه نهایی نرسیده است. آن طور که شورای عالی شهرسازی در طرح جامع تاکید کرده، متولی تهیه این دو سند اداره کل راه و شهر سازی استان است که تاکنون اقدامی در این خصوص نکرده است
شعارسال:  قرار بود دو هفته پس از تصویب طرح جامع مشهد، دو سند مهم پهنه بندی حریم و بلند مرتبه سازی توسط اداره کل راه وشهرسازی استان تهیه شود اما این دو هفته، پنج سال به درازا کشید و  بعد از گذشت این مدت طولانی تهیه این سندها همچنان به نتیجه نهایی نرسیده است. آن طور که شورای عالی شهرسازی در طرح جامع تاکید کرده، متولی تهیه این دو سند اداره کل راه و شهر سازی استان است که تاکنون اقدامی در این خصوص نکرده است . تهیه نشدن سند ضوابط بلندمرتبه سازی، گلایه محمد هادی مهدی نیا رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی را در پی داشت و وی اول آبان ماه در گفت و گو با «خراسان رضوی» اعلام کرد: «هم راه و شهرسازی و هم شهرداری در تهیه این سند اهمال کرده اند چرا که دلایلی که راه و شهرسازی بیان می کند قانع کننده نیست و در شهرداری نیز بین معاونت های مختلف و اداره کل طرح ها هماهنگی وجود ندارد.» اخوان عبدالهیان مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان نیز بابت تاخیر در تهیه سند بلند مرتبه سازی عذرخواهی و اعلام کرد: «اگر با گفتن این که ما مقصر هستیم مشکل مردم و شهر زودتر حل می شود، قبول است، هر چه بزرگواران می گویند، از همه به دلیل تاخیر به وجود آمده در حوزه خودمان  عذر می خواهیم، فقط می دانم چندین ماه است که دیگر همه چیز تعیین تکلیف شده است، باید زودتر مباحث عملیاتی شود.»به هر حال بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه، تهیه سند پهنه بندی به عهده شهرداری و تهیه سند بلندمرتبه سازی به عهده اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت و آن طور که معاون شهردار مشهد اعلام می کند، تا شش ماه دیگر سند پهنه بندی توسط مشاور ارائه خواهد شد اما در طرف دیگر، تهیه سند بلند مرتبه سازی که متولی آن راه و شهرسازی است همچنان بلاتکلیف است.

فرصت 6 ماهه برای تهیه سند پهنه بندی

محمدرضا حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در گفت و گو با «خراسان رضوی»، در این زمینه می گوید: در جلسه ای با حضور آقای استاندار، شهرداری به صورت داوطلبانه پذیرفت که برای تهیه سند پهنه بندی حریم مشاور انتخاب کند، ما هم مشاور طرح را انتخاب کردیم  و فرصت شش ماهه دادیم تا این طرح را ارائه کند ضمن این که این سند باید مسیر شورای عالی شهرسازی و معماری را نیز طی کند.

وی در ادامه با بیان این که طرح جامع مشهد به عنوان یک سند بالا دستی برای سایر طرح ها مثل ضوابط بلند مرتبه سازی است، می افزاید: مرجع تهیه طرح جامع شورای عالی معماری و شهرسازی و نماینده آن نیز در استان ها اداره کل راه و شهرسازی استان است که برای تهیه طرح، مشاور انتخاب می کند، زمانی که طرح جامع تصویب شد، تهیه سندها بر عهده راه و شهرسازی گذاشته و از آن ها خواسته شد کار را انجام دهند.

شهرداری وظیفه ای نداشت اما اقدام کرد

وی تاکید می کند: شهرداری که وظیفه ای ندارد، ما در مقام اجرا هستیم، در مقام تدوین نیستیم، مقام تدوین شورای عالی شهرسازی و معماری و اداره کل راه و شهرسازی است ولی با این اوصاف شهرداری برای بحث سند پهنه بندی پیمانکار گرفته و مشغول است و امیدواریم نتایج آن هر چه سریع تر به کمیسیون ماده 5 ارسال شود.

وی درباره تهیه سند بلندمرتبه سازی نیز که تهیه آن به عهده راه و شهرسازی است، می گوید: در این باره اعلام کرده اند همزمان با تهیه طرح های تفصیلی این پهنه ها را هم می بینیم، یعنی هم پهنه های بلندمرتبه سازی و هم طرح تفصیلی همزمان ارائه می شود، در حالی که همیشه طرح های جامع به عنوان سند بالادستی اول تصویب و بعد طرح های تفصیلی تهیه می شود اما به دلیل طولانی شدن این تکلیف، باز هم شهرداری به لحاظ این که بتواند طرح تفصیلی داشته باشد مجبور است که به این کار  سرعت بدهد تا این دو باهم ارائه شود.

تاکید بر حضور قوی نهاد مطالعات طرح های تفصیلی مشهد

احیای نهاد مطالعات طرح های تفصیلی مشهد نیز موضوع دیگری است که حسین نژاد درباره آن می گوید: این نهاد بین بخشی شهرداری و راه و شهرسازی است، این موضوع تاکنون عملیاتی نشده و تاکید ما این است که این نهاد قوی تر از گذشته حضور داشته باشد و تکلیف آن به لحاظ قانونی مشخص شود.

پاسخ راه و شهرسازی، شاید وقتی دیگر

در ادامه برای پیگیری سرنوشت سند بلندمرتبه سازی مشهد با قدرت ا... ابک که به تازگی سکان دار اداره کل راه و شهرسازی شده است، گفت و گو می کنیم که وی پاسخ دهی در این باره را به آینده موکول می کند .
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه خراسان  ،تاریخ انتشار:   10 بهمن    1398،کدخبر:  686249،www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
بلند مرتبه سازی را پیشنهاد دادند قبول نشده 10 سال قبل مشهد فقط دو تا ساختمان بلند مرتبه داشت از خر شیطون پایین بیاید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین