پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
کمتر از 10 روز پیش رئیس جمهوری در اجلاس جهانی شورا و شهرداران 2016 از اتکای درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم انتقاد کرد و آن را مضرتر از اتکای دولت به درآمدهای نفتی خواند.
شعارسال: روحانی در آن جلسه تأکید کرد: همان‌طور که باید بودجه کشور از درآمد نفتی جدا شود و درآمدهای نفتی در مسیر سرمایه‌گذاری‌های ماندگار در کشور هزینه گردد، از آن طرف هم باید منابع درآمد پایدار و سالمی برای اداره شهرها ایجاد شود. پیرو این نقدها؛ روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به مضرات تراکم‌فروشی از در دستور کار قرار گرفتن لایحه منابع پایدار درآمد شهرداری ها در دولت خبر داد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ۷۹ درصد بودجه کلانشهرها از فروش تراکم تأمین می‌شود و وضعیت تهران از سال ۱۳۸۴ تاکنون حادتر شده است.به گزارش ایسنا پیروز حناچی در نشست خبری روز گذشته، به انتقادات هفته قبل رئیس جمهوری نسبت به فروش تراکم و بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: مطالعات کلانشهرهای کشور نشان می‌دهد ۷۹ درصد بودجه شهرداری‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از محل صدور پروانه ساخت‌وساز تأمین می‌شود که در حال حاضر دولت، لایحه منابع پایدار شهرداری ها را در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت شهر تهران از سال ۱۳۸۲ تاکنون حادتر شده است، فروش تراکم و بلندمرتبه‌سازی و تکیه به منابع پایدار زمینه‌ساز اقداماتی همچون اتلاف منابع، شهرسازی رانتی، ایجاد خطر و سلب آسایش شهروندان، تحمیل هزینه‌های مضاعف، آشفتگی وبه هم ریختگی نما و منظر شهرسازی یکپارچه را فراهم آورده است.معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی انتشار مصوبات کمیسیون‌های ماده پنج را ضروری دانست و ادامه داد: از این پس اگر کمیسیون‌های ماده پنج در تمام شهرها مصوبات خود را منتشر نکنند، یعنی اقدامی انجام می‌دهند که نمی‌خواهند کسی مطلع شود.حناچی با بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در شهر تهران در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، گفت: تخلفات بسیاری طی سالهای مورد مطالعه در شهر تهران انجام شده است و بلندمرتبه سازی‌هایی در نقاط شمالی پایتخت بخصوص منطقه یک در حال انجام است که وضعیت تهران را حادتر می‌کند. منطقه ۲۲ نیز مانند قطاری است که از ریل خارج شده و تعداد زیادی برج در این منطقه ساخته شده که تأثیر منفی بر آلودگی هوای تهران دارد.وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر میانگین پایبندی شهرداری تهران به طرح جامع شهر تهران، اظهار کرد: ابتدا باید بگویم داشتن طرحی که بد اجرا می‌شود، بهتر از این است که هیچ طرحی نداشته باشیم. تمام طرح‌هایی که تهیه می‌کنیم باید به طرح‌های بالادست خود پایبند باشند. البته میزان حاد بودن و انحراف معیارشان متفاوت است. مثلاً دو طبقه به بافت مسکونی اضافه می‌کنند یا در بافت فرسوده یک طبقه اضافه می‌کنند که ما طی دو سه سال اخیر به آن حساس شده‌ایم.
وی افزود: اگر اجازه می‌دادیم طرح‌های خود را به اجرا بگذارند جمعیت تهران سه میلیون نفر افزایش پیدا می‌کرد. تمام تلاشمان را کردیم که طرح تفضیلی تهران به طرح‌های بالادست نزدیک شود. شهرداری ابتدا مقاومت می‌کرد، اما در حال حاضر همکاری می‌کنند. این‌که همه دست به دست هم بدهیم تا نگذاریم تهران از چارچوب مدیریت خارج شود به نفع همه است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره خانه ثابت پاسال که ظاهراً شهرداری با استفاده از طرح پهنه مختلط قصد دارد آن را به پروژه تجاری تبدیل کند، اظهار کرد: مصوبه‌ای در این باره نداریم، ولی تلاش می‌کنیم که دستگاه‌هایی مثل وزارت خارجه به این مکان بیایند. میراث فرهنگی هم حساسیت بیشتری نسبت به این پروژه نشان می‌دهد.حناچی گفت: باغ نگارستان قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه تهران است که نشست خبری را در این محل برگزار کردیم. این باغ اوایل دهه ۷۰ قرار بود تخریب شود و به جایش برج بسازند که مرحوم دکتر حسن حبیبی معاون اول وقت رئیس جمهوری در آن زمان جلوی تخریب آن را گرفت و اعتباری را برای مرمت این باغ اختصاص داد.

اینجا می‌توانست مثل بسیاری از بناهای تاریخی در شهر تهران تخریب شود. وی افزود: ما همواره در مدیریت شهری مقابل دو تصمیم خوب و بد قرار داریم و موظفیم تصمیم خوب را اتخاذ کنیم. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بحث بی‌توجهی به منابع مالی پایدار در شهرداری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: یکی از عواملی که مستقیماً برکیفیت زندگی در شهرها تأثیر می‌گذارد عدم اجرای طرح‌های مصوب است.وی در خصوص منتفی شدن طرح انتقال پایتخت و طرح ساماندهی شهر تهران، ادامه داد: در بحث انتقال پایتخت، انتقال مرکز سیاسی مدنظر بود، ولی با انتقال مرکز سیاسی مشکلات تهران حل نمی‌شود. باید تلاش کنیم به تمرکز دامن نزنیم.

خبرنگاری از معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره‌ وضعیت ساخت‌وساز در مناطق شمالی کشور سؤال کرد که وی پاسخ داد: مطالعاتی را در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد در استان مازندران با وضعیت حادی مواجهیم البته آهنگ ساخت‌وسازها نسبت به قبل کندتر شده، اما متوقف نشده است.

خبرنگاری از وی پرسید شهرداری مشهد راجع به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به دیوان عدالت شکایت کرده و دیوان هم به نفع شهرداری رأی داده است، حناچی گفت: طرح جامع مشهد سال گذشته در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد و یکی از موارد انحرافات ساخت‌وساز در اطراف حرم رضوی بود. ما به ۱۰ بند ایراد گرفتیم که دیوان عدالت یکی از بندها را رد کرده و بقیه موارد که ما به آن ایراد گرفتیم به قوت خود باقی است.

حناچی خبر داد: هفته آینده وارد طرح‌های جامع تبریز خواهیم شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران صفحه 4، تاریخ انتشار: دوشنبه 11 مرداد 1395، شماره : 6274.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین