پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
یکی از چالش‌های مهم در هر استان وجود پروژه‌های نیمه‌کاره و رها شده است که بسیاری از آنها به سبب عدم تزریق بودجه کافی طی سال‌های اخیر ناتمام مانده و خود به معضل بزرگی تبدیل شده‌اند.این گزارش از سلسله گزارش های«معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است.

شعار سال: یکی از چالش‌های مهم در هر استان وجود پروژه‌های نیمه‌کاره و رها شده است که بسیاری از آنها به سبب عدم تزریق بودجه کافی نیمه‌تمام مانده و در شرایطی می‌تواند به معضل بزرگی تبدیل شود.

یکی از اقدامات مهم در حوزه مباحث مدیریتی رسیدگی به پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف عمرانی و رساندن آنها به مرحله بهره‌برداری است چرا که وجود این پروژه عمرانی به نوعی در برهم زدن چهره شهر و مبلمان شهری و همچنین خدماتی که باید به مردم ارائه شود نیز تأثیرگذار است.

*یمارستان ولیعصر بزرگ‌ترین پروژه بهداشت و درمان استان مرکزی

نام پروژه:توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک

عمر پروژه:۵ساله

میزان تأخیر در تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۳ سال

میزان پیشرفت فیزیکی:۱۸درصد

پیمانکار اولیه پروژه:سازمان بسیج سازندگی

پیمانکار فعلی پروژه:شرکت کومار

محل احداث:اراک-دروازه تهران-میدان ولیعصر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه:رفع بخش مهمی از نیاز استان به یک بیمارستان و اورژانس مجهز و به روز

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت:ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار:ندارد

چرایی تأخیر در اتمام در پروژه:کمبود و عدم تخصیص اعتبار لازم

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:دانشگاه علوم پزشکی اراک

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:۱۶ میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه:۱۲۰میلیارد تومان

حسن طاهراحمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به پروژه بیمارستان ولیعصر اراک و تکمیل فاز دوم آن اظهار داشت: با توجه به اینکه این بیمارستان در مرکز شهر قرار داشته و حجم بیماران مراجعه کننده به آن بسته به نوع خدماتی که انجام می‌دهند بالا است، بحث توسعه این بیمارستان از جمله مباحث مهم در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی به شمار می‌آید.

وی افزود: به سبب برخی مشکلات اعتباری و عدم تخصیص اعتبارات لازم، متأسفانه این پروژه که یکی از پروژه‌های مهم در بحث بهداشت و درمان است به مدت سه سال مسکوت ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده که این پروژه در دو فاز انجام و بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که تا پایان سال ۹۴ البته با انجام کار به صورت سه شیفت، فاز نخست آن به اتمام رسد.

طاهراحمدی با اشاره به اعتبارات این پروژه گفت: فاز نخست این پروژه اعتباری در حدود ۱۸میلیارد تومان و فاز بعدی آن ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر مراحل تزریق بودجه و عملیات ساخت بر اساس زمان‌بندی مشخص انجام شود در ابتدای سال ۹۷ این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

*​پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی

نام پروژه:باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی

سال شروع پروژه:سال ۸۷

عمر پروژه:۶ساله

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه:۲سال

میزان پیشرفت فیزیکی:۳۵ درصد

پیمانکار اولیه پروژه:بسیج سازندگی

پیمانکار فعلی:شهرداری اراک

محل احداث:اراک-انتهای خیابان قائم‌مقام

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه:ایجاد فضای باغ موزه، محوطه‌سازی، یادمان شهدا

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت:ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: سال۹۴

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:عدم تخصیص اعتبارات لازم و به موقع

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه‌های ملی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه‌های استانی

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه:۳۰ میلیارد تومان که ۱۲ میلیارد تومان از این مبلغ صرف هزینه‌های عمرانی و ۱۸ میلیارد تومان صرف هزینه‌های محتوایی و موزه آرایی می‌شود

فرهاد شاه محمدی،مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی اظهار داشت: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم در بحث مسائل فرهنگی جامعه بوده و زمزمه‌های راه‌اندازی آن از سال ۸۱ آغاز شد و سال ۸۷ مراسم کلنگ زنی رسمی آن انجام شد اما متأسفانه به سبب برخی مسائل در حوزه تأمین اعتبارات لازم و به موقع امروز با تأخیر دوساله روبرو شده است.

وی افزود: در راستای وظائف خود هیئت امنایی متشکل از استاندار و دیگر مسئولان استانی تشکیل دادیم تا در آن بتوانیم پیگیری‌های لازم به منظور جذب اعتبارات برای این پروژه را داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر نیز با تعاملی که با شورای شهر اراک برقرار کرده‌ایم مقرر گردیده که دستگاه اجرایی ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی از راه و شهرسازی به شهرداری اراک تغییر پیدا کند تا شهرداری نیز بتواند از ظرفیت خود در این راستا استفاده کند.

وی افزود: بخش قابل‌توجهی از پروژه باغ موزه دفاع مقدس به فضای سبز اختصاص داده شده و مساحت این پروژه ۱۷ هزار مترمربع است که خود این موضوع می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد فضای سبز شهری باشد.

*​چهارخطه شدن محور خمین اراک، رؤیایی۱۰ساله

نام پروژه:چهارخطه شدن محور اراک-خمین

سال شروع پروژه:سال ۸۴

عمر پروژه:بیش از ۱۰ سال

میزان تأخیر در تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه:شش سال

میزان پیشرفت فیزیکی:۷۰ درصد

مکان پروژه:محور مواصلاتی اراک-خمین

پیمانکار پروژه:راه و شهرسازی استان مرکزی

دلیل یا اهمیت پروژه:پرتردد بودن و پرسانحه بودن محور اراک-خمین

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:کمبود اعتبار

رییس راه و شهرسازی خمین گفت: باند دوم محور چهار خطه اراک - خمین به طول ۲۰ کیلومتر از کیلومتر ۴۰ این محور در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری رسید.

علیرضا اصغری افزود: طول محور خمین به اراک ۶۱ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر از این محور طی سال‌های گذشته چهارخطه شده بود.

وی ادامه داد: برای چهار خطه کردن ۲۰ کیلومتر از این پروژه مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رئیس راه و شهرسازی خمین ادامه داد: ۱۱کیلومتر از محور در حال چهار خطه شدن است که دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی گفت: برای هر کیلومتر از این محور در حال احداث، نیاز به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان امسال تکمیل و کل پروژه چهار خطه می‌شود.

اصغری بیان کرد: محور خمین به اراک یکی از راه‌های ارتباطی پرتردد است که چهارخطه شدن این پروژه نیاز ضروری است و هر ساله به دلیل استاندارد نبودن این محور شاهد تلفات و سوانح بسیاری است.

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی در سفر هفته دولت به شهرستان خمین در سال جاری متعهد شد ۵۰میلیارد ریال اعتبار برای ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده پروژه محور خمین اراک تخصیص دهد.

*توسعه و تکمیل فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری

نام پروژه:بیمارستان آیت‌الله خوانساری (فاز دوم)

عمر پروژه:۱۶ ماه

میزان تأخیر در تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه:فاز نخست تأخیری نداشته و مراحل اسکلت‌بندی انجام شده است و پس از عقد قرارداد فاز بعدی آغاز می‌شود.

میزان پیشرفت فیزیکی:اتمام مرحله اسکلت‌بندی ۴ طبقه با متراژ ۴هزار مترمربع

پیمانکار اولیه پروژه:شرکت پیمان سازه

پیمانکار فعلی پروژه:شرکت پیمان سازه

محل احداث:اراک- انتهای خیابان دانشگاه

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه:رسیدگی به بیماران سرطانی استان مرکزی و نیز استان‌های همجوار

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت:ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار:ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:در فاز نخست تأخیری نداشته است

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:دانشگاه علوم پزشکی اراک

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:۱۲میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه:یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

این پروژه شامل دو فاز بوده که فاز نخست آن به اقدامات اسکلت‌بندی ساختمان مورد نظر مربوط می‌شود که در حال حاضر فاز یک به پایان رسیده و پس از عقد قرارداد با شرکت پیمانکاری مورد نظر ۱۶ماه دیگر این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

جواد فرخی، رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک با اشاره به پروژه توسعه و تکمیل این بیمارستان اظهار داشت: با توجه به نیازی که در استان برای تأمین فضای موردنیاز به منظور ارائه خدمات مطلوب به بیماران احساس می‌شد اقدامات لازم برای توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک آغاز شد.

وی افزود: بعد از کلنگ زنی توانستیم فاز نخست این پروژه که همان تکمیل اسکلت‌بندی فضای چهار هزار مترمربعی و چهارطبقه‌ای را انجام دهیم.

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک تصریح کرد: به منظور رسیدگی به مراحل بعدی پروژه و پیگیری روند تکمیل آن مقرر شد که کمیته‌ای در راستای اهداف موردنظر تشکیل شود.

فرخی با اشاره به فروش برگه‌های وقف در راستای ساخت این بیمارستان گفت: تاکنون مبلغ ۸۰۰میلیون تومان از این اوراق توسط خیران استان خریداری که مقرر شده در ارتباط با چگونگی انتقال این مبلغ به حساب دانشگاه علوم پزشکی اراک تصمیمات لازم اتخاذ شود.

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک تصریح کرد: انتظار می‌رود با تأمین و جذب اعتبارات لازم بتوانیم این بیمارستان را در پایان سال ۹۶ آماده بهره‌برداری کنیم.

به نظر می‌رسد فرسایشی شدن پروژه‌های عمرانی ملی در استان مرکزی عمدتاً به سبب عدم تخصیص بودجه لازم در زمان مناسب و وجود وقفه‌های طولانی مدت در روند انجام پروژه‌ها و به فراموشی سپرده شدن آنها است که باید راهکاری برای پیگیری پروژه‌های روز زمین مانده از لحاظ جذب اعتبار و تکمیل فرایند احداث این طرح‌ها از سوی مسئولان مربوطه اندیشیده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار چهارشنبه ۲۲ مهر 1394، کد مطلب: 2904405: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین