پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۵۹۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
فرهاد دژپسند،وزیر اقتصاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران در وزارت اقتصاد درباره احتمال راه‌اندازی راهکار اینستکس در روزهای آینده گفت: دیشب در جلساتی که با مقامات داشتیم اخبار نویدبخشی در این مورد وجود داشت اما ما نباید کاملا به آن متکی باشیم و کارها را تعطیل کنیم.

شعارسال: فرهاد دژپسند گفت: در ده ماه اخیر صادرات غیرنفتی ما از نظر ارزش حدود ۳ درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش داشت.
 
 فرهاد دژپسند،وزیر اقتصاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران در وزارت اقتصاد درباره احتمال راه‌اندازی راهکار اینستکس در روزهای آینده گفت: دیشب در جلساتی که با مقامات داشتیم اخبار نویدبخشی در این مورد وجود داشت اما ما نباید کاملا به آن متکی باشیم و کارها را تعطیل کنیم.
 
وی درباره تصویب دو لایحه CFT و پالرمو گفت: براساس قانون اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلافی وجود داشته باشد آن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفته و در آنجا بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. این موضوع در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت مورد بحث قرار گرفت اما تصمیمی در این مورد گرفته نشد و برای بررسی بیشتر به آینده موکول شد. ما در جلسه مقدماتی که با این گروه مالی داشتیم گزارشی ارائه کردیم مبنی بر اینکه از ۴۱ اکشن پلن ۳۶ مورد آن را اجرا می‌کنیم. وقتی این تعداد مورد را ما در کشور اجرا می‌کنیم نباید رفتن به لیست سیاه را مطرح کرد.
 
دژپسند درباره احتمال اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی گفت: متاسفانه در این موضوع یک جمع‌بندی اشتباهی صورت گرفته است مبنی بر اینکه مالیات بر سود سپرده‌ها را جزو مالیات بر عایدی سرمایه طبقه‌بندی می‌کنند. اگر سپرده را سرمایه تلقی کنیم، در شرایطی که ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند، ارزش آن نیز کاهش می‌یابد. اغلب اقتصاددانان نیز معتقدند حجم نقدینگی بالا است این مالیات موجب کوچ نقدینگی به بازارهای موازی می‌شود که می‌تواند به عنوان ضربه به اقتصاد باشد. بنابراین مالیات بر سود سپرده‌ها مطرح نبوده است.
 
وی درباره تعارض آمارهای مربوط به رشد اقتصادی داخلی با آمارهای بین‌المللی گفت: بعید است که کسی بگوید رشد اقتصادی منفی نداریم البته باید بین بخش نفتی و غیرنفتی اقتصاد تمییز قایل شویم مثلا ما در سال‌های گذشته ۲٫۸ میلیون بشکه نفت فروش داشتیم که در اکنون این رقم را نداریم و طبیعتا رشد بخش نفتی اقتصاد منفی خواهد بود اما در بخش غیرنفتی اقتصاد مثبت است.
 
وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه دربازار بورس و فرابورس حدود شش هزار میلیارد تومان مبادله می‌شود،افزود: این رقم درشتی است و اگر این مبلغ به سایر بازارها کوچ کند می‌تواند آ‌نها را دچار چالش جدی کند بنابراین این قابلیت در بازار بورس وجود دارد که هم تامین مالی انجام دهد و هم از کوچ به بازارهای دیگر جلوگیری کند.
 
وی در مورد تاثیر جهش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: برخی‌ها رشد بازار سرمایه را به این موضوع ارتباط می‌دهند بنده نیز آن را انکار نمی‌کنم چون بسیاری از شرکت‌ها صادراتی هستند اما شما نرخ ارز را در سال گذشته و امسال مقایسه کنید و بعد شاخص را نیز مقایسه کنید شاید درصدی از آن مربوط به نرخ ارز باشد. همچنین در بازار سرمایه رویکرد مدیریت بورس این است که ارز ضمن اینکه از دخالت در بازار پرهیز می‌کند اما مدیریت حمایت آمیز نیز دارد.
 
دژپسند یادآور شد: شما مشاهده کنید پس از شهادت سردار سلیمانی آسیب جدی به بورس وارد شد اما مدیریت بورس در دو هفته طاقت‌فرسا جلساتی برگزار کرد و مانع سقوط غیرمنطقی آن شد. باید توجه داشت بازار سرمایه ما قابلیت‌های بالایی دارد و خوشبختانه تا الان شرکت‌های زیادی درخواست ورود به بورس را داشته‌اند. هیات پذیرش نیز جسات متعددی را نیز برگزار می‌کند تا هیچ شرکت متقاضی ورود به بورس با مانع روبرو نشود.
 
وزیر اقتصاد تصریح کرد: به دنبال خصوصی سازی واقعی هستیم و یکی از مجرای خصوصی‌سازی شفاف همین بازار سرمایه است چون کاملا رقابتی و آ‌شکار است خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده سه یا چهار شرکت در بورس عرضه خواهند شد و با روش‌های جدیدی که تصویب کردیم به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم البته هدف تامین مالی هدف فرعی است. همچنین باید توجه داشت تنها بحث تامین مالی مهم نیست بلکه باید انضباط مالی را نیز در نظر گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان‌های بورس، گمرک، سازمان امور مالیاتی بانک‌ها و بیمه‌ها به شدت به دنبال برنامه‌های هوشمندسازی هستند، افزود: تا هفته دولت ۹۹ گمرک هوشمند راه‌اندازی می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بورس سال ۹۹ هوشمند شده و به عنوان بورس هوشمند در منطقه منا معرفی شود. ما برای نمونه الان دیگر چک کاغذی نداریم و اقدامات در محیط الکترونیک انجام می‌شود که در راستای اقتصاد دیجیتال است.
 
دژپسند درباره جایزه دادن به افشاکنندگان فساد نیز گفت: بنده گفتم هرگاه این افشاگری منجر به صدور حکم شود، پاداش داده خواهد شد اما در موارد مطرح شده تا به حال منجر به نتیجه نشده است. اکنون دو مورد در حال بررسی است که اگر به نتیجه برسد مشمول جایزه خواهد شد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری تجارت نیوز ،تاریخ انتشار:   16 بهمن    1398،کدخبر: -  ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین