پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
همکاری تهران – مسکو برای انجام عملیات نظامی علیه مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه همچنان با برخی پرسش‌ها مواجه است.
شعارسال: در حالی که مقاماتی همچون علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع این همکاری دفاعی را امری قابل انتظار و در راستای همکاری‌های راهبردی دو کشور توصیف کرده‌اند، برخی نمایندگان با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری نشست غیرعلنی با مسئولان ذی‌ربط درخصوص صدور مجوز استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان شده‌اند. به گفته محمود صادقی عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با ایلنا، این نامه با امضای حدود ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس و بنابر اصل ۶۹ قانون اساسی مطرح شده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تصریح اینکه پایگاه نوژه دراختیار روس‌ها نیست و سوخت‌گیری روس‌ها از پایگاه نوژه براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، به ایسنا گفت: «نمایندگان درخواست جلسه غیرعلنی با وزیر امور خارجه برای بررسی موضوع دارند.» وی در این باره افزود: «برای بنده و برخی نمایندگان سؤالاتی در این باب وجود دارد که آیا ایران هم می‌تواند از پایگاه‌های روسیه استفاده کند؟ آیا اقدام‌های صیانتی و امنیتی صورت گرفته است؟ چرا که روس‌ها مواضع پرنوسانی در قبال ایران داشتند و نگرانیم با این همکاری دچار مشکل شویم و خواهان پاسخ به سؤالاتمان هستیم.» این در حالی است که مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل چهارشنبه شب در دیدار با «میشائیل اشپیندل»، معاون صدر اعظم اتریش داشتن روابط راهبردی ایران با روسیه را مستلزم همکاری‌هایی همچون مبارزه با تروریسم دانست و گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه با روسیه، نگاهی راهبردی و جامع‌الاطراف و در سطح همکاری‌های سیاسی، دفاعی و اقتصادی است. به گزارش ایسنا، ولایتی تصریح کرد: «در طی این ماه‌هایی که گذشت، جمهوری اسلامی ایران و روسیه قرارهای متعددی گذاشتند که در برابر این تهاجم بایستند. از جمله این قرارها این همکاری‌های دفاعی است که اخیراً مشاهده کردید. این کاملاً طبیعی و پیش‌بینی شده است و امر غیر منتظره‌ای نیست.» وی با بیان اینکه حرکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط بین‌الملل است، اظهار کرد: «تفسیرهای امریکا را قبول نداریم و ایران از متحدان منطقه‌ای و سوریه دفاع می‌کند. کمک به سوریه مانند کمک به عراق بر اساس خواست دولت قانونی این کشور است.» خبرگزاری روسی «تاس» نیز در مطلبی به قلم تحلیلگر ارشد آکادمی علوم روسیه اجازه‌ ایران به روسیه برای حضور نیروی هوافضایش در فرودگاه نظامی نوژه همدان را نشانه آشکار دستاوردی نظامی - سیاسی در روابط میان تهران و مسکو دانست و تصریح کرد: «باید در خاطر داشته باشیم که این پایگاه ما نیست، بلکه یک تأسیسات ایرانی است. هواپیماهای روسی از آن فقط به عنوان یک باند فرود و پرواز استفاده می‌کنند.

نیروهای ما و خدمات ویژه در آن حضور ندارند، اما حمله هوایی روسیه علیه داعش از این پایگاه هوایی در نزدیکی همدان، بسیار مؤثرتر خواهد بود».

*موضع مساعد ترکیه

در عین حال همکاری نظامی اخیر ایران و روسیه در پشتیبانی از راه‌حل‌های سیاسی حل بحران سوریه با حمایت و اعلام همکاری ترکیه نیز مواجه شده است. چنان که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌اش با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار داشت که «حل و فصل بحران سوریه و دستیابی به ثبات مطمئن و پایدار در این کشور بدون روسیه و ایران امکانپذیر نیست.» وی تأکید کرد: «ما اطمینان داریم که روسیه و ایران در مسأله تمامیت ارضی سوریه و ضرورت تأمین امنیت مرزهای آن با ما هم عقیده هستند و در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد.» در همین راستا روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با اعلام اینکه مذاکرات سه‌جانبه جاری بین این کشور با ایران و ترکیه درباره سوریه سازنده است، اعلام کرد: «این گفت‌و‌گوها نوع مناسبی از مشارکت کشورها است که درگیر مسائل منطقه‌ای شده‌اند».وی درباره تفاوت دیدگاه‌های روسیه و ترکیه با موضوع سوریه نیز تصریح کرد: «اختلاف‌ها را نمی‌توان یک روزه حل کرد، اما تماس‌های کنونی امیدوارکننده است».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 2 ، تاریخ انتشار: شنبه 30 مرداد 1395، شماره: 6290 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین