پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
مدیرکل شیلات سیستان با بیان اینکه خشک شدن دریاچه هامون به دلیل وزش بادهای 120 روزه هر ساله اتفاق می‌افتد، گفت: در زمان پر آبی تالاب هامون، سالی 10 هزار تن ماهی از آن صید می‌شده است.

شعارسال: محبعلی سیستانی اظهار کرد: از حدود یک ماه گذشته که آب رودخانه هیرمند قطع شد، 110 گروه صیادی متشکل از 25 تا 40 عضو برای صید ماهیان دریاچه هامون بسیج شده‌اند. این قطعی آب از قبل قابل پیش‌بینی بود که بر اساس آن ما صیادان را از تیرماه ساماندهی کرده و آمادگی صید ماهی را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: طی 20 روز گذشته بیش از 350 تن ماهی به کمک صیادان و ده‌ها خودرو از بستر تالاب جمع‌آوری‌شده و برای انبار کردن، پرورش، ذخیره‌سازی و توزیع بین پرورش‌دهندگان به استخرهای پرورش ماهی در سطح شهرستان نیمروز، هیرمند و هامون منتقل‌ شده است.

این مسئول در پاسخ به اینکه استخرهای پرورش ماهی در استان گنجایش نگهداری حجم ماهی وارده از دریاچه هامون را دارند یا خیر تصریح کرد: در حال حاضر صیادان در مرحله جمع‌آوری هستند و اگر ظرفیت استخرها پر شود این ماهیان را به عنوان منبع درآمد استان سیستان وبلوچستان در اختیار استان‌های دیگر قرار خواهیم داد.

وی در مورد وزن ماهیان برداشت‌شده در دریاچه هامون گفت: اکثر ماهیان دریاچه هامون حدود 150 تا 200 گرم وزن دارند که علاوه بر خشک کردن، بخشی از آنها برای عرضه به بازارهای سیستان و زاهدان فرستاده می شوند همچنین ماهیانی که وزن آنها بالای یک کیلوگرم است و شرایط مناسب تری برای پرورش دارند به استخرهای پرورش ماهی منتقل می شوند.

وی در خصوص اینکه بیشتر صیادها ماهیان صید شده را خشک می‌کنند، عنوان کرد: این ماهیان پس از خشک شدن برای تولید پودر ماهی که یکی از مهم ترین ماده های اولیه برای تولید خوراک طیور و آبزیان است به کارخانجات کرمان، خراسان و چابهار فرستاده می‌شوند.

سیستانی با بیان مطلب بالا و ابراز ناراحتی از خشک شدن دریاچه هامون ادامه داد: هر ساله چیزی نزدیک به 80 درصد پودر ماهی کشور از طریق واردات انجام می شود. می‌توان از دل این تهدید زیست محیطی یک فرصت اقتصادی برای صیادان به وجود آورد.

مدیر کل شیلات سیستان با اشاره بر اینکه خشک شدن دریاچه صابوری به دلیل آب ورودی کم به هامون یک رخداد طبیعی و اجتناب ناپذیر است که دور از تصور نبوده است، افزود: ایده آل همه این است که روزی پایداری آب دریاچه هامون تا زمان ورود آب بعدی باقی باشد اما رخداد آب ورودی دست ما نیست پس بهتر است از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

وی در مورد اینکه خشک شدن دریاچه هامون به دلیل وزش بادهای 120 روزه هر ساله اتفاق می افتد تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به 500 تن ماهی خشک در هامون جمع آوری شده که این میزان به دلیل اینکه امسال آب بیشتری در دریاچه بوده افزایش خواهد داشت. ماهیان دریاچه هامون همه طبیعی اند که از خاک افغانستان به صورت طبیعی وارد دریاچه می شوند و تکثیر پیدا می کنند.

وی در پاسخ به چگونگی محاسبه وزن و تعداد ماهیانی که توسط صیادان جمع آوری می شوند اذعان کرد: این ماهیان با تریلی و خاور جمع آوری می شوند؛ ظرفیت هر تریلی 30 تن است که تعداد آنها به دلیل تفاوت در وزنشان مشخص نیست.

به گفته مدیر کل شیلات سیستان چیزی به نام تلفات ماهی وجود ندارد به طوریکه ماهیان زنده توسط صیادان صید می شوند و اگر هم تلفاتی انجام شده مقدار آن خیلی کم است.

سیستانی خاطر نشان کرد: در زمان باد، آب به حرکت در می آید و ممکن است در جایی گودالی ایجاد و حجمی از ماهیان، زمان توقف باد آنجا گیر بیفتند که به دلیل دیر رسیدن صیاد تلف شوند در غیر اینصورت خیلی کم تلفات ماهی داریم.

وی با پیش بینی از پایین آمدن آب هامون هیرمند طی 20 روز دیگر گفت: بدون شک صیادان پس از اتمام کار در هامون صابوری برای صید به آنجا خواهند رفت.

این مسئول در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه اگر تالاب هامون مانند سال ها قبل آب داشته باشد چه مقدار ماهی در سال از آن می توان برداشت کرد افزود: حدود 25 سال قبل و در زمان پر آبی این تالاب، سالیانه 10 هزار تن ماهی از آن برداشت می شده است.

سیستانی در خصوص اینکه حجم آبگیری تالاب هامون اعداد مختلف دارد و به گفته برخی 12 میلیارد متر مکعب، برخی10 و برخی 15 میلیارد متر مکعب است، عنوان کرد: کل دریاچه هامون 570 هزار هکتار است که طبق گفته محیط زیست حداقل 35درصد آن آبگیری شده است و اگر بخواهیم ایده آل حساب کنیم در زمان پر آبی سه هامون و اتصال آنها به هم می توان در سال از این دریاچه چیزی حدود پنج تا 10 هزار تن ماهی برداشت کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 31مرداد1395، کدخبر: 95050119590: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین