پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع سه استان ایران در روزهای اخیر آغاز شده است. این روزها ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده است که مسافران کیش با پرواز ملخ‌ها در جزیره جنوبی ایران مواجه شده‌اند اما این ملخ‌ها در واقع مهاجران ناخوانده شبه‌جزیره عربستان به مزارع هرمزگان، بوشهر و فارس هستند.

شعار سال:محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور : «امسال برای مبارزه با آفت ملخ‌های صحرایی ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور تاکنون فقط ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است»

هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع سه استان ایران در روزهای اخیر آغاز شده است. این روزها ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده است که مسافران کیش با پرواز ملخ‌ها در جزیره جنوبی ایران مواجه شده‌اند اما این ملخ‌ها در واقع مهاجران ناخوانده شبه‌جزیره عربستان به مزارع هرمزگان، بوشهر و فارس هستند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که استان فارس یکی از قطب‌های تولید گندم در ایران و هرمزگان قطب تولید مرکبات و صیفی‌جات است.
فائو حمله اخیر ملخ‌ها را تهاجم بی‌سابقه این حشرات در ٢٥ سال گذشته می‌داند و اعلام کرده است که تغییرات اقلیمی عامل حمله ملخ‌هاست. بنا به اعلام سازمان جهانی خواروبار کشاورزی حمله ملخ‌ها امنیت غذایی در آفریقا را به خطر می‌اندازد و از احتمال خسارت بالا به کشاورزی کشورهای خاورمیانه گفته است. با وجود این سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرده است که آمادگی لازم را برای دفع حمله ملخ‌ها دارد.
بنا به اعلام این سازمان حمله ملخ‌ها با وجود سرمای هوا در ایران به تعویق افتاده است و حالا با گرم‌شدن هوا و فرارسیدن اسفندماه مزارع جنوبی زودتر از سایر نقاط کشور با این میهمانان ناخوانده مواجه شده‌اند.

سه استان جنوبی درگیر ملخ‌ها شدند
محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور، در این باره گفته است: «طبق آخرین گزارش‌ها هجوم مجدد دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان به سه استان جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان و فارس در روزهای اخیر آغاز شد.» او افزود: «از سی‌ام بهمن جاری ریزش ملخ صحرایی به وسیله دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور مشاهده شد که در همین مدت با چهار ریزش عملیات مبارزه در سطح هفت‌هزارو۵۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و باغی انجام شده است. »
میر با بیان اینکه هجوم ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان از بهمن ماه هر سال شروع شده و تا مرداد ماه سال آتی ادامه دارد، گفت: «طبق گزارش فائو، هجوم ملخ صحرایی در سال جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار است.» او علت هجوم ملخ صحرایی را شرایط آب‌و هوایی و دمای مساعد استان‌های جنوبی کشور دانست و تصریح کرد: «اکنون اکیپ‌های سازمان حفظ نباتات کشور آمادگی مقابله با هجوم ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان و شاخ آفریقا را دارد و هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.»
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: «سموم، ماشین‌آلات، ادوات، تجهیزات و خودروی لازم برای مبارزه با این آفت در استان‌های جنوبی کشور تدارک دیده شده است».
میر پیش‌بینی کرد: «با توجه به پیش‌بینی سازمان فائو در حجم بالای هجوم ملخ صحرایی به کشور در سال جاری، عملیات مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک میلیون هکتار انجام شود.»
او افزود: «سازمان حفظ نباتات کشور امسال برای مبارزه با این آفت در سطح مذکور ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته که به استان‌ها ارسال شده است.»
سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.
فائو هم در بیانیه خود تغییرات اقلیمی را علت اصلی بروز این حادثه طبیعی اعلام کرد و افزود: «از آنجا که موج جدید ملخ‌ها در گروه‌های میلیاردی به مزارع حمله می‌کنند و همه چیز را در سر راه خود می‌خورند، پیش‌بینی می‌شود طی ۴ ماه آینده تعداد این ملخ‌ها ۴۰۰ درصد افزایش یافته و نه تنها زندگی نباتی بلکه حیات جانوری و به ویژه انسانی را نیز در کشورهای سه سوی اقیانوس هند به خطر بیندازند.»
گزارش‌هایی از برخی کشورهای شرق آفریقا به ویژه کنیا و تانزانیا حاکی است که تراکم ملخ‌ها در هر یک کیلومتر مربع تا ۸۰ میلیون ملخ نیز برسد. طبق پیش‌بینی این سازمان بین‌المللی، این ملخ‌ها در مرحله بعدی با حرکت به سمت یمن، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی ایران و پاکستان و هند شرایط زیستی و امنیت غذایی را در دیگر مناطق آسیایی نیز در معرض خطر قرار دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند،تاریخ انتشار:4اسفند1398،کد خبر:181213،shahrvand-newspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
کلکسیون بلایا داره سرمون میاد کسی واقعا نمیدونه چرا همیشه باید ما اصل داستان باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین