پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۲۶۳۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران درخصوص میزان خسارات ناشی از شیوع کرونا در کشور و به‌تبع آن بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه اظهار داشت: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از صادرات ما به کشورهای همسایه بود، بسته شدن مرزها قطعاً موجب محدود شدن صادرات می‌شود.

شعار سال: پس از اعمال تحریم‌ها و محدود شدن صادرات نفت و به‌تبع آن کاهش درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، سیاست توسعه صادرات غیرنفتی به‌خصوص به 15 کشور همسایه ایران توسط دولتمردان در پیش گرفته شد. با وجود این با شیوع بیماری کرونا در ایران طی روزهای اخیر شاهد بودیم که کشورهای همسایه اقدام به کارهای پیشگیرانه جهت جلوگیری از ورود این ویروس به کشورهای خود کرده‌اند و مرزهای زمینی خود را به روی ایران بسته‌اند. به این ترتیب اگرچه برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور معتقدند این موضوع موقتی و مقطعی خواهد بود، چون ‌موضوعی دو طرفه است و خواه‌ناخواه این کشورها برای ارسال محصولات و کالاهای خود به ایران مرزهای خود را خواهند گشود. به این ترتیب اگرچه در شرایط فعلی عمدتاً شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که صادرات‌محور هستند و کالاهایشان را به این کشورها ارسال می‌کنند با یک مانع جدی برای صادرات خود مواجه می‌شوند؛ اما تولیدکنندگان ما بایستی به تولید ادامه دهند تا پس از برطرف شدن مشکل بتوانند پاسخگوی تقاضای این کشورها باشند. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند تبعات منفی و تأثیر این اتفاقات بر اقتصاد کشورمان امری بدیهی است و با توجه به این‌که درحال‌حاضر بیش‌ترین درآمد ارزی ما منهای نفت از بخش صادرات غیرنفتی است؛ لذا با بسته شدن مرزهای همسایه این بخش صادرات‌مان تا 80 درصد فلج می‌شود. بنابراین با تعیین حجم صادرات و اعمال کاهش 80 درصدی آن می‌توان دریافت که این امر چه میزان بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد. مگر این‌که وزارت بهداشت و مسئولان کشور تمهیدات درستی بیندیشند و این مشکل را زودتر مهار سازند تا بتوانیم دوباره به شرایط عادی برگردیم و صادرات‌مان را به این کشورها از سر بگیریم. این در شرایطی است که به گفته برخی کارشناسان صدمات و خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور ایران بسیار بیش‌تر از صدمات و خسارت‌هایی است که به اقتصاد کشور چین وارد خواهد شد؛ چراکه ما علاوه‌بر شیوع کرونا مشکلات سیاسی و مراودات مالی نیز با دنیا داریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران درخصوص میزان خسارات ناشی از شیوع کرونا در کشور و به‌تبع آن بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه اظهار داشت: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از صادرات ما به کشورهای همسایه بود، بسته شدن مرزها قطعاً موجب محدود شدن صادرات می‌شود.

عباس آرگون گفت: همان‌طور که می‌دانید با توجه به شرایط تحریم فعلی، صادرات نفت ما محدود شده و به حداقل رسیده است؛ به‌همین دلیل عمدتاً تأکید روی صادرات غیرنفتی بود. بنابراین بسته شدن مرزها و محدود شدن صادرات غیرنفتی ما به این کشورها تأثیر منفی بر اقتصادمان می‌گذارد؛ چراکه با قطع یا محدود شدن صادرات دیگر نمی‌‌توان تولید کرد.

آرگون با بیان این‌که امیدواریم این وضعیت و شرایط کوتاه‌مدت باشد و هرچه سریع‌تر برطرف شود، افزود: تحقق این امر نیازمند این است که توجه ویژه‌ای به پیشگیری از کرونا انجام شود تا بتوانیم روند توسعه صادرات‌مان را با کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که از لحاظ ریالی چقدر به اقتصاد کشور ضرر وارد خواهد شد، گفت: برآورد دقیق نمی‌توان ارائه کرد، چراکه میزان خسارت به زمان مرتبط است و هرچه زمان آن بیش‌تر باشد قطعاً تأثیر منفی آن برای قتصاد کشور بیش‌تر خواهد بود.

آرگون اظهار داشت: قبلاً محدودیت‌های زیادی داشته‌ایم، اما هیچ‌گاه به این گستردگی نبوده است. بحث بیماری مرتبط با سلامت افراد است و همه کشورها می‌خواهند خودشان را مصون نگه‌دارند؛ بنابراین این کشورها عمدتاً به‌دنبال پیشگیری هستند تا درمان و طبیعی است که چنین اقداماتی از سوی کشورهای اطراف صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: با این وضعیت عمدتاً شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که صادرات‌محور هستند و کالاهایشان را به این کشورها ارسال می‌کنند با یک مانع جدی برای صادرات مواجه می‌شوند و این امر نیز به محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که داریم، اضافه می‌شود.

مشکلات اقتصادی ما بیش‌تر از کشور چین خواهد بود

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و رئیس انجمن ملی طیور ایران درخصوص میزان و حجم تأثیرگذاری شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه بر اقتصاد ایران گفت: این موضوع چیزی نیست که بتوان آن را متر کرد، چون هنوز در شروع کار هستیم، اما بدون‌شک تأثیرگذار است.

غلامعلی فارغی گفت: بی‌تردید این اتفاقات بر اقتصاد ما تأثیر خواهد گذاشت، به‌خصوص این‌که کشورهای اطراف تنها مراکز اقتصادی هستند که می‌توانیم با آن‌ها تبادل کالا کنیم و اکنون نیز این کشورها مرزهای‌شان را بسته‌اند. ضمن این‌که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF نیز به یک مانع تبدیل شده است.

وی افزود: بسته شدن مرزها قطعاً مشکلات زیادی برای ما خواهد داشت، اگرچه میزان خسارات و صدمات ناشی از آن را اکنون نمی‌توانیم بگوییم، با وجود این وقتی کشور عراق که بزرگ‌ترین شریک تجاری ماست، مرزهای زمینی و هوایی خود را بسته است، قطعاً لطماتی خواهیم دید، به‌خصوص این‌که صادرات اروپایی ما چندان قابل‌توجه نیست.

 فارغی خاطرنشان کرد: درپی این وقایع مشکلات اقتصادی که برای کشور ایجاد خواهد شد، بسیار بیش‌تر از مشکلات اقتصادی است که برای کشورهایی مانند چین به‌وجود می‌آید؛ چراکه ما با دنیا مشکل سیاسی و مشکل مراودات مالی داریم و اکنون این مشکل بهداشتی نیز به آن‌ها اضافه شده است.

این عضو اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که شیوع کرونا بر کدام بخش اقتصادی کشور بیش‌ترین تأثیر را خواهد داشت، گفت: همان‌طور که می‌دانید کل صادرات ما به کشورهای همسایه است و ما اکنون بیش‌ترین درآمد ارزی‌مان منهای نفت از بخش صادرات غیرنفتی است؛ بنابراین با بسته شدن مرزهای همسایه این بخش صادرات‌مان تا 80 درصد فلج می‌شود.

فارغی افزود: با تعیین حجم صادرات و اعمال کاهش 80 درصدی آن می‌توان تعیین کرد که این اتفاق چه میزان بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد. مگر این‌که آن را مشکل زودتر مهار کنیم و بتوانیم دوباره به شرایط عادی برگردیم.

وی اظهار داشت: بیش از 40 سال است که فعال اقتصادی هستم و فشاری که اکنون روی اقتصاد ایران است، در طول تاریخ کشورمان بی‌نظیر است؛ حتی در قبل از انقلاب نیز چنین تجربه‌ای را نداشتیم.

 فارغی با بیان این‌که شاید منهای بحث کره‌جنوبی بتوانیم بگوییم در جهان بی‌نظیر است که این‌همه فشار ایجادی و طبیعی هم‌زمان و یک‌جا بر کشوری وارد شود، افزود: امروز اقتصاد ما تحت فشار زیادی است؛ بنابراین امیدواریم بتوانیم با همدلی دولت، بخش خصوصی و مردم از این برهه عبور کنیم.

تأثیر منفی اتفاقات اخیر بر اقتصاد کشور امری بدیهی است

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی درخصوص تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران اظهار داشت: این موضوع امری بدیهی است و قطعاً تأثیر بسیار منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

پیمان فروهر  گفت: طبیعتاً وقتی در حوزه تجاری کار می‌کنیم و با چنین بحرانی مواجه می‌شویم، مشکل در دو حوزه مطرح می‌شود که یکی انسانی و دیگری سخت‌افزاری است.

فروهر افزود: طبیعتاً حوزه انسانی پرریسک و پرخطر خواهد بود و در بحث محصولات هم محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد و هر کشوری محدودیت‌های خاص خود را برای ما خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: با این تفاسیر تأثیر این مسأله بر همه امور بدیهی است، چون با این وضعیت نمی‌توان در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، تعاملات رو در رو، نشست‌ها، سمینارها و غیره حضور یافت و به این ترتیب همه مسائل منتفی خواهد شد و ضربه نهایی به صادرات خواهد خورد.

فروهر با بیان این‌که در صنعت آب‌های معدنی و نوشیدنی تعیین میزان خسارات ممکن نیست، چون صنعت ما چندان صادراتی نیست، افزود: با وجود شیوع این بیماری و بسته‌شدن مرزهای کشورهای همسایه اتفاقی است که در همه حوزه‌ها از آن ضربه خواهیم خورد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11اسفند1398 ، کدخبر: 81812: sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین