پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیشنهاد دادیم برای واردات برنج، ارز نیمایی تخصیص پیدا کند تا رقابت برنج داخل و خارج معنای واقعی خود را پیدا کند و قابلیت رقابت بوجود آید.

شعار سال: برنج مشهورترین محصول کشاورزی استان مازندران است که از شرق تا غرب این خطه اراضی شالیزاری به چشم می‌خورد و از آخرین ماه فصل زمستان مردان و زنان این دیار را به فعالیت در مزارع وا می‌دارد و بهار برای کشاورزان از فصل زمستان شروع می‌شود.

بهار در مازندران عطر برنج دارد و فصلی تازه از کار و تلاش در مزارع مازندران آغاز می‌شود و با شخم و شیار و آب تخت کردن مزارع، شالیزارهای مازندران جان دوباره‌ای می‌گیرد و کشت برنج در قطب تولید آن از سر گرفته شده و با گذر از مناطق شرق تا غرب مازندران، می‌توان شالی‌کارانی را دید که با شخم و شیار، شالیزارهای‌شان را مهیای کشت برنج می‌کنند.

مازندران با دارا بودن ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری به عنوان قطب مهم تولید برنج کشور شناخته شد که توانسته بیش از ۴۰ درصد برنج کشور را تامین کند و همین امر سبب شده کشاورزان زراعت این محصول استراتژیک را از قبل عید آغاز کنند اما از اکنون دغدغه بازرگانی، خرید توافقی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و حمایت کشاورزان مدنظر است.

عزیزاله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به آغار فصل کشت برنج در استان‌ مازندران گفت: رزق و روزی حدود ۵۰۰ هزار نفر در این استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این محصول استراتژیک وابسته است.

وی ادامه داد: امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن برنج در مازندران تولید شد که همگی حاصل تلاش بی‌ادعای کشاورزانی بود که برای تامین این کالای مهم و اساسی فعالیت‌های خستگی‌ناپذیری داشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برنج بعد از گندم به عنوان غذای دوم کشور ماست و پرداختن به این محصول و پیگیری برای رفع مشکلات سر راه آن می تواند اثرگذاری خوبی برای کشور داشته باشد، گفت: اگر حمایت‌های بیشتری در زمینه تولید برنج انجام شود یقینا در سال‌های نه چندان دور می‌توان به خودکفایی در این محصول دست پیدا کنیم بشرطی که بتوان بیشتر از گذشته در زمینه آموزش و ترویج، پرداختن به تکنولوژی‌های جدید، استفاده از ماشین آلات پیشرفته و تامین‌ نهاده‌ها شامل کود، سم و بذر توجه شود.

این مسؤول اضافه کرد: برای رونق تولید برنج و کاهش صعوبت کار برای کشاورزان برنج‌کار، تسهیلات خوبی در زمینه تامین ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

شهیدی‌فر واردات برنج را از مباحث جدی و پر دغدغه در تولید این کالای اساسی برشمرد و گفت: سالانه ۸۰۰ تا یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریم که امسال نیاز واردات برنج به سمت صفر نیل کرد اما متاسفانه واردات بیش از یک‌میلیون تن انجام شد که این امر می‌تواند به خوداتکایی و خودکفایی کشاورزان برنج‌کار ضربه وارد کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه جهاد کشاورزی مازندران پیگیری‌های خوبی در سال های گذشته در زمینه مدیریت واردات برنج انجام داد و اخیرا پیشنهادی هم به شورای گفت‌وگوی استان داده شد مبنی بر اینکه هیچ دغدغه ای درباره نیاز کشور به واردات نداریم و باید فقط به میزان مورد نیاز کشور واردات انجام شود و مابقی از تولید داخل تامین می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر واردات برنج با ارز یارانه‌ای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌شد و وقتی به کشور وارد می‌شد با ارز نیمایی به فروش می‌رفت که هم دولت، هم مصرف کننده و هم کشاورز متضرر می‌شدند و بر این اساس پیشنهاد دادیم برای واردات برنج ارز نیمایی تخصیص پیدا کند تا رقابت برنج داخل و خارج معنای واقعی خود را پیدا کند و قابلیت رقابت به‌وجود آید.

این مسؤول افزود: خوشبختانه این امر در کارگروه تخصصی استان تصویب شد و اگر در شورای گفت‌وگوی کشور هم مورد تایید قرار گیرد، دولت، مصرف کننده و حمایت کننده نفع خواهند برد و در نهایت شاهد اختلاط در برنج نخواهیم بود.

شهیدی‌فر خاطرنشان کرد: با مدیریت واردات برنج می‌توان حمایت از تولید داخل را محقق کرد.

‌شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 12اسفند1398 ، کدخبر: 13981212000223: www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین