پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مصوبه ممنوعیت کشت برنج به غیر از گیلان و مازندران اصلاح شد و کشاورزان استان خوزستان در صورت وجود آب مناسب در پشت سدها می‌توانند برنج کشت کنند.
شعارسال:علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: ایران سهمی کمتر از یک درصد منابع آب در دنیا را دارد و از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان به حساب می‌آید و اگر یکسال میزان بارندگی خوب باشد به معنی آن نیست که وارد ترسالی شده‌ایم.
 
وی افزود: توزیع مکانی و زمانی بارش‌ها بسیار مورد اهمیت است اما متأسفانه ۷۰ درصد بارشها در کشورمان در زمانی رخ می‌دهد که فصل تولید نیست و همچنین ۷۰ درصد بارش‌ها در ۳۰ درصد مساحت ایران رخ می‌‌دهد که این به معنای عدم توزیع مناسب است.
 
اکبری  ادامه داد: گرمای هوای ایران و سایر کشورها در دنیا بالا رفته است به طوری که در کشور ما دو درجه به دمای هوا در ۴۰ سال گذشته افزوده شده است؛ به ازای یک درجه افزایش دما نیاز آبی گیاه بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.
 
* هر درجه افزایش دما ۲۰ متر مکعب آب را تبخیر می‌کند
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک درجه افزایش درجه هوا به معنی افزایش ۲۰ میلیارد متر مکعبی آب در سال است.
 
وی با بیان اینکه ۴۰۸ دشت ممنوعه در کشور داریم گفت: سهم منابع آبهای سطحی کشور ۲۱ درصد، قنوات ۵٫۲ درصد، چشمه‌ها ۱۷٫۵ درصد و چاه آب ۵۶٫۳ درصد است که این به معنی آن است که ۶۱٫۵ درصد از منابع کشور از آبهای زیرزمینی استفاده می‌شود.
 
اکبری تصریح کرد: از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی ایران تنها ۱٫۳ دهم میلیون هکتار بدون محدودیت هستند و بقیه آنها محدودیتی مانند شوری و یا بالا بودن سطح آب زیرزمینی و… دارند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین یادآور شد : سطح آلی خاک در کشور ما پایین است و لازم است که همه برای افزایش مواد آلی خاک و حاصلخیزی آن کمک کنیم.
 
اکبری اظهار داشت: در صورتی که یک درصد به مواد آلی خاک اضافه شود ۳۰ درصد از مصرف آب کاهش می‌یابد و بیش از ۳۰ درصد به بهره‌وری افزوده می‌شود.
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  با بیان اینکه ۸۰ درصد اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی در اختیار معاونت آب و خاک قرار می‌گیرد، گفت: با وجود این امر تشکیلات ساختاری این معاونت ضعیف است و لازم است که در استانها نیز مانند معاونت دام و طیور و منابع انسانی معاونت داشته باشیم و همچنین تعداد پرسنل این معاونت کم است به طوری که از ۶۷ هزار پرسنل وزارت جهاد کشاورزی تنها ۱۵۸۵ نفر در این معاونت فعالیت می‌کنند و ما دچار کمبود نیروی انسانی هستیم.
 
وی پیش‌بینی کرد: در سال زارعی جاری ۵۰۰ هزار تن برنج در مسیر شبکه‌های آبیاری خوزستان کشت می‌شود و رقم سال گذشته تکرار خواهد شد.
 
اکبری افزود: کشت برنج در این استان ناشی از اجرای عملیات اجرای شبکه‌های نوین آبیاری و آبرسانی و طرح بزرگ ملی مقام معظم رهبری در این استان است.
 
*ممنوعیت کشت برنج در یک استان برداشته شد
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  گفت: مصوبه عدم ممنوعیت کشت برنج به غیر از استانهای گیلان و مازندران گرفته شده است و کشاورزان خوزستان می‌توانند در صورت وجود آب مناسب در پشت سدها اقدام به کشت برنج کنند که وضعیت منابع آبی پشت سدها در سال جاری مانند سال گذشته مناسب است.
 
* وزیر نیرو پاسخ نامه وزارت جهاد کشاورزی را نمی‌دهد/ ۳۰ درصد آب اضافه در سیستان و بلوچستان کجاست؟
 
اکبری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اظهارات وزیر نیرو درباره وجود آب اضافه در استان سیستان و بلوچستان گفت: نامبرده در جلسه با حضور رئیس جمهور اعلام کرد که ۳۰ درصد آب اضافه در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که آن را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهیم اما روز بعد از این اظهارات بنده نامه‌ای به وزیر نیرو ارسال کردم و درخواست اعلام منابع آبی اختصاصی برای کشت بهاره به تفکیک شدم اما با وجود اینکه این نامه برای بار دوم تکرار شد اما پاسخی از وزارت نیرو دریافت نکردیم.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع نزد رئیس جمهور اعلام شده است وزارت نیرو به ما اعلام کند که این منابع آبی در چه مناطقی است و چگونه می‌توان از آن بهره گرفت.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی  گفت: میزان تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری قبل از پیروزی انقلاب ۳۸ هزار هکتار بود که این رقم اکنون به ۲٫۴ دهم میلیون هکتار رسیده که ۱٫۴ میلیون آن از سال ۹۲ به بعد صورت گرفته است.
 
* یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار برای اجرای سامانه‌‌های نوین آبیاری هزینه شد
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  اظهار داشت: یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور هزینه شده است و در سال جاری ۱۰۰ میلیون یورو برای پروژه‌های آبیاری تحت فشار اختصاص می‌یابد.
 
اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به احیا و افزایش راندمان بهره‌وری آب آبدان‌های کشور گفت: ۲۴ هزار هکتار وسعت آبدان‌های کشور است که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره می‌کنند که براساس پروژه جدیدی که در دست انجام داریم ۱٫۳ میلیارد متر مکعب آب ذخیره خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: ۷۵۰۰ هکتار از این طرح اصلاح شده است و ۹ هزار هکتار آن در سالجاری به مرحله اجرایی خواهد رسید.
 
اکبری  در ارتباط با شرایط مالی اجرایی این طرح‌ها گفت:۱۵ درصد اجرای این طرحها را مردم تأمین می‌کنند و مابقی آن محل اعتبارات استانداران و جهاد کشاورزی تأمین خواهد شد.
 
وی در ارتباط با میزان مصر ف آب کشاورزی  و  اختلافاتی که با وزارت نیرو در این زمینه وجود دارد گفت: برای اینکه بتوانیم میزان دقیق‌تری درباره مصرف آب بخش کشاورزی تعیین کنیم ۳۸ محصول کشاورزی را در ۸۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در حال بررسی داریم و آب ورودی به آنها را کنترل می‌کنیم.
 
* میزان آب مصرفی بخش کشاورزی ۶۰ درصد است
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  افزود: براساس مطالعاتی که تا به امروز انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف آب کشاورزی از کل آب کشور ۶۰ تا ۶۵ درصد است.
 
وی تاکید کرد که ملاک اندازه‌گیری ما آب ورودی به مزرعه است و ما نباید آبی که در شبکه‌های انتقال آب، کانال‌ها و پشت سدها تبخیر می‌شود به حساب بخش کشاروزی بنویسیم.
 
* راندمان آبیاری بخش کشاورزی ۶ درصد افزایش یافت
 
اکبر تأکید کرد: راندمان آبیاری در بخش کشاروزی از سال ۹۲ تا به امروز از ۳۹ درصد به ۴۸ درصد افزایش یافته است.
 
*وزارت نیرو چاه‌های غیرمجاز را به حال خود رها کرده است
 
وی در ادامه با انتقاد از وزارت نیرو برای عدم برخورد با احداث چاه‌های غیرمجاز در کشور گفت: وزارت نیرو تنها به سهم‌آبه مجاز کشاورزانی توجه دارد که به طور قانونی دارای سهمیه آب هستند اما کشاورزانی که به طور غیرقانونی چاه غیرمجاز زدند به حال خود رها کرده است و لازم است که در این ارتباط با رعایت معیشت کشاورزان ساماندهی صورت گیرد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری آگروفودنیوز ،تاریخ انتشار:    20خرداد 1399،کدخبر:  48323 ،www.agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین