پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
پس از یک سال بررسی و تعویق مکرر جلسات کارشناسی، بالاخره کلیات پیوست زیست محیطی انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور به تصویب رسید.
شعار سال: موضوع پروژه بزرگ انتقال آب به استان‌های شرقی کشور از جمله موضوعاتی است که بار‌ها در شهرآرا به آن پرداخته ایم. در آخرین گزارش نیز ۲۹ تیرماه طی گزارشی که با عنوان «غول آخر انتقال آب» در همین صفحه منتشر شد، به موضوع چرایی برگزار نشدن جلسه زیست محیطی طرح انتقال آب استان‌های شرقی از دریای عمان پرداختیم؛ جلسه‌ای که از یک سال قبل قرار است برگزار شود، اما هر بار به دلیلی و طی ماه‌های اخیر به بهانه شیوع کرونا به تعویق افتاده بود، اما سرانجام این جلسه دیروز با دستاورد‌ها و نتایج مثبتی برگزار شد.

شروع پروژه، معطل یک جلسه

این پروژه کلان که، اما و اگر‌های بسیاری در مسیر اجرا دارد، در ابتدا و پیش از هر مسئله‌ای باید در مرحله پیوست‌های زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و مجوز‌های لازم از این مرحله را اخذ می‌کرد. قرار است تمام هزینه‌های این پروژه بزرگ که به گفته مجری طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان وظیفه‌ای بوده است که توسط شورای امنیت ملی بر دوش سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است، توسط بخش خصوصی تأمین شود و به همین دلیل تعلل در اجرای این طرح نیز بخش خصوصی را با ضرر و زیان‌هایی رو به رو کرده است.
برآورد هزینه صورت مورد نیاز برای این طرح در ابتدا ۳.۹ میلیارد دلار بوده است که با انجام مهندسی ارزشی در مسیر به ۲.۲ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. مشاور طرح نیز ۸۰ هکتار از ۳۵۰ هکتار اراضی مربوط به پروژه را تحویل گرفته و تابه حال همه چیز معطل تشکیل جلسه و تصمیم گیری برای ارزیابی موارد زیست محیطی و صدور مجوز‌های لازم بوده است.

مهر تأیید بر پیوست

اما در رابطه با برگزاری جلسه دیروز، مجری طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان در گفتگو با شهرآرا، نتیجه این نشست را مثبت خواند و از موافقت نهایی با کلیات طرح الزامات زیست محیطی انتقال آب از دریای عمان خبر داد.
علی عبداللهی با اشاره به اینکه جزئیات طرح در هفته آینده ابلاغ خواهد شد گفت: با موافقت انجام شده در این جلسه که با حضور مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ایران برگزار شد دیگر اقدامات طرح ادامه پیدا خواهد کرد.
وی همچنین با بیان اینکه در جلسه مذکور نمایندگانی از وزارت نیرو و ۲ استان سیستان وبلوچستان و خراسان رضوی حضور داشتند بیان کرد: موارد دریایی و خشکی بررسی شد و ارزیابی‌های لازم برای پیوست‌های زیست محیطی صورت گرفت.

چرا انتقال آب از عمان؟

پروژه انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان شرقی کشور در ادامه روند خشک سالی در این مناطق و به خصوص بخش‌هایی از خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان و همچنین امکان استفاده از آب دریای عمان به عنوان یک منبع پایدار تأمین آب پیگیری شده که در مراحل بعد نیز برای دیگر استان‌ها ادامه خواهد یافت. در این طرح سهم ۳ استان خراسان جنوبی، رضوی، و سیستان وبلوچستان به ترتیب ۱۲۰، ۶۰ و ۲۳۰ میلیون متر مکعب است که البته سهم سیستان و بلوچستان با احتساب سهم سواحل مکران محاسبه می‌شود.
به گفته قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آبفا، در مجموع امکان برداشت آب از این منبع یک میلیارد و ۲۰۰ متر مکعب برآورد شده بوده که حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن سهم ۳ استان پهنه شرقی کشور است.
او همچنین دراین باره گفته بود که انتقال آب به این ۳ استان به دلیل استفاده آب دریای عمان برای مصارف صنعت و گل خانه انجام خواهد شد و اگر وزارت نیرو نیز زمانی به آن نیاز داشته باشد آن را از بخش خصوصی خریداری خواهد کرد.
به گفته خامسی امکان حفر چاه نیز برای تأمین آب لازم وجود دارد، اما متأسفانه در حال حاضر وضعیت آب‌های زیرزمینی کشور مناسب نیست و علاوه بر چاه‌های غیرمجاز کشور، چاه‌های مجاز نیز بیش از حد مجاز استخراج می‌کنند.
علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی، نیز دراین باره اظهار کرده بود که انتقال آب پایدار دریا به استان‌های شرق کشور ضامن ایجاد امنیت و ماندگاری جمعیت در این مناطق خشک خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شهرآرانیوز، تاریخ انتشار ۲ مرداد ۹۹، کد خبر: ۲۲۷۱۶، www.shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین