شعار سال: کریس استوکل-واکر، اف.اف.دبیلو.دی — همۀ بچهها در دورهای از زندگیشان دوست دارند فضانورد شوند. زندگیشان را میان اجرام کیهانی سپری کنند، بستنی فضانوردی بخورند، کرۀ زمین را ببینند که مثلِ مرمر سبز و آبی بهآرامی زیر کپسول فضاییشان میچرخد.
اما، بر اساس دادههای جدید، دیگر اینطور نیست.
پژوهشی، که به مناسبت پنجاهمین سالگرد فرود آپولو ۱۱ روی ماه انجام شد، نشان میدهد که در بریتانیا و آمریکا تعداد کودکانی که میخواهند ستارۀ یوتیوب شوند بسیار بیشتر از کودکانی است که میخواهند فضانورد شوند.
در این دو کشور، حدود سه کودک از هر ده کودک گفتند که وقتی بزرگ شدند میخواهند یوتیوبر شوند، در مقابل، فقط یک کودک از هر ده کودک در رؤیای ستارهها بود.
وقتی بزرگ شوید میخواهید چهکاره شوید؟ پاسخ این پرسش منوط به این است که اهل کجایید.
در چین، اوضاع برعکس است. پنجاهوشش درصد کودکان میگویند که وقتی بزرگ شدند میخواهند فضانورد شوند، در حالی که هجده درصدشان میگویند که میخواهند ولاگر۱ شوند (یوتیوب رسماً در چین ممنوع است، با وجود این، استفادۀ زیرکانه از شبکههای شخصی مجازی -وی.پی.انها- یوتیوب را در میان ده سایت محبوب چین قرار میدهد. وبسایتهای اختصاصیِ بهاشتراکگذاری ویدئو، در جای خود، وجود دارند و سایتهای بزرگی هم هستند).
برخی با این مسئله مثل سند محکومیت جامعه برخورد کردهاند، سندی تکاندهنده که نشان میدهد کودکانی که در قرن بیستویکم پرورش یافتهاند ماجراجویی و رؤیاهایشان را از دست دادهاند، چیزهایی که کودکان نسل انفجار جمعیت در دهۀ ۱۹۶۰ داشتند.
اما، در واقعیت، این مسئله نشان میدهد که کودکان احمق نیستند. و درست مثل کسانی که میخواهند فضانورد شوند فکرهای بزرگی در سر میپرورانند.
•••
طبق گفتۀ ادارۀ مدیریت کارکنان ایالات متحدۀ آمریکا، پردرآمدترین فضانوردان ممکن است حدود ۱۲۰هزار دلار در سال درآمد داشته باشد.
سال گذشته پردرآمدترین یوتیوبر ۲۲.۵میلیون دلار به حساب بانکیاش واریز کرد.
و برخلاف فضانوردان، که باید سالها تمرین سخت را از سر بگذرانند، یوتیوبری که در پول غلت میزند همسنوسال این کودکان است. نامش رایان است و ستارۀ کانال رایان تویز ریویو.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ترجمان، تاریخ 14 اسفند 98، کد مطلب: 9508: www.tarjomaan.com