پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلاً بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه‌گیر و یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب ادراری شوند.

شعار سال: این روزها اطراف‌مان پر از اخبار بد و تکان‌دهنده، از بلاهای طبیعی گرفته تا خبرهای جنگ و عملیات‌های تروریستی و حالا هم که ویروس کرونا سرفصل تمامی اخبار جهان شده است.

جریان بی‌وقفه این اخبار، سلامت جسم و روان بزرگسالان را به خطر می‌اندازد، چه برسد به اینکه کودکان در معرض حجم بالای این نوع اخبار قرار بگیرند.

رویدادها و اخباری این روزها مملو از موضوعات ناراحت‌کننده و اضطراب‌آور شده است. ظاهرا فرار از شنیدن این اخبار هم سخت است. این اخبار از طریق رسانه‌های گروهی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات و اینترنت منتشر می‌شوند.

براساس بررسی‌های انجام شده قرار گرفتن در جریان دائمی خبرهای بد به روح و روان بزرگسالان و کوچکترها صدمه می‌زند. متاسفانه ما بزرگترها بیشتر مواقع فراموش می‌کنیم که از کودکان خود برابر اثرات منفی این حوادث محافظت کنیم. اما چگونه می‌توانیم از این نظر مراقب کودکان خود باشیم.

احساس کودکان برابر اخبار بد

رویا بیات، روانشناس، مشاوره خانواده و کودک، در این رابطه گفت: کودکان برابر حوادث ناگوار، بسیار حساس هستند. آنها همیشه به این فکر می‌کنند که ممکن است همان اتفاق‌های بد برای آنها و خانواده‌شان هم رخ دهد.

او ادامه داد: البته نوزادان و کودکان نوپا در معرض تهدیدات جسمی و روانی اخبار بد قرار ندارند. کودکان کمی بزرگتر که نسبت به اطراف‌شان به اندازه کافی آگاهی کسب کرده‌اند، این اخبار بد را به خود جذب می‌کنند و بسیار نگران می‌شوند.

این روانشناس یادآور شد: بنا بر بررسی‌های محققان حوادث نگران‌کننده، کودکان را بیش از حد نگران می‌کند و آنها نمی‌توانند به‌راحتی افکارشان را از این موضوعات دلهره‌آور خالی کنند.

مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

بیات با اشاره به اینکه با وجود اخبار تکان‌دهنده‌ای که اطراف‌مان را پر کرده است، باید گفت هنوز هم می‌توانیم از کودکان خود در برابر آنها مراقبت کرده و اجازه ندهیم اثرات منفی این اخبار روح و روان آنها را آزار دهد، عنوان کرد: در این راستا تا جایی‌که می‌توانید اجازه ندهید کودک‌تان، به‌ویژه اگر کمتر از ۱۰ سال سن دارد، به تماشای خبرهای تلویزیون بنشیند. یا اینکه در مورد خبرهای بد جلوی کودکان‌تان صحبت نکنید.

این روانشناس ادامه داد: البته باید بسیار حواس جمع باشید و مسائل را به نحوی جلوه ندهید که گویی دارید چیزی را از او مخفی می کنید چراکه در این صورت او را بیشتر می‌ترسانید و کودک احساس می‌کند در خطری بسیار جدی قرار دارد.

او صحبت صادقانه با کودکان را بهترین شیوه رفتاری عنوان کرد و توضیح داد: البته اخبار را با جزئیات برای او بازگو نکنید یا در مورد آنها دروغ نگویید. این کار باعث ترس و نگرانی بیشتر کودک می‌شود.

به کودک احساس امنیت بدهید

این مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه در اینگونه موارد باید از کودک خواست تا در مورد احساسات منفی خود صحبت کند، گفت: بیشتر کودکان با شنیدن خبرهای بد به شدت ناراحت و نگران می‌شوند. در این‌گونه مواقع باید با کودک‌تان در مکانی که او احساس آرامش می‌کند، بنشینید و از او بخواهید از احساسش صحبت کند.

بیات در پایان پیشنهاد داد: اگرچه نمی‌توانید تمام اخبار بد را دور نگه دارید، می‌توانید با نوعی بازی یا فعالیت جدید، حواس کودک‌تان را به موضوعی دیگر معطوف کنید. در ضمن با این کار زمان نشستن جلوی تلویزیون را به حداقل می‌رسانید. حتی می‌توانید بعد از شنیدن خبرهای بد، برای بهتر کردن روحیه کودک‌تان، همراه او بازی کنید. بدین ترتیب او متوجه می‌شود که دنیا همیشه ترسناک و خطرناک نیست.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 12اسفند1398 ، کدخبر: 971322: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین