پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
براساس اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته ۸۸۱ مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس، شناسایی شدند. تعداد مبتلایان جدید در قیاس با روز دوشنبه، افزایش ۴۸ درصدی داشته تا نشان دهد همچنان روند شیوع ادامه دارد.
شعا سال:تب شیوع کرونا در استان‌های کشور به چه ترتیب است؟ می‌توان از مقایسه مجموع مبتلایان هر استان به جمعیت آن استان، شدت شیوع را در جغرافیای ایران سنجید. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، مجموع مبتلایان تا ظهر روز سه‌شنبه، به ۸هزار و ۴۲ نفر رسیده است. بر این اساس تقریبا ۰۱/ ۰ درصد از جمعیت کل کشور، درگیر ویروس کرونا شده است. به زبان دیگر، از هر ۱۰۰ هزار شهروند ایرانی، تقریبا ۷/ ۹ نفر با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. این شاخص اکنون برای کشور چین در حدود ۶/ ۵ نفر است و برای ژاپن در محدوده کمتر از یک نفر نگه داشته شده است. اما وضعیت ایران مطابق داده‌های رسمی، از کره‌جنوبی و ایتالیا فعلا مطلوب‌تر است. در بین استان‌های کشور، قم بدترین وضعیت را دارد. از هر ۱۰۰ هزار شهروند قمی، تقریبا ۵۵ نفر به کرونا مبتلا شده است؛ بیش از ۵ برابر میانگین کشوری. وضعیت در استان‌های سمنان، مرکزی و مازندران نیز قرمز است. در این استان‌ها بیش از ۲۵ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر، درگیر کرونا شده‌اند. این شاخص برای قزوین و گیلان نیز در محدوده ۲۰ نفر بوده است. از آن سو، استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد سفیدترین وضعیت را دارند و کمترین شدت شیوع را در جمعیت داشته‌اند.

براساس آمار‌های رسمی، روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا پس از ۳ روز کاهشی، در مسیر افزایشی قرار گرفت. تعداد مبتلایان جدید ۸۸۱ مورد اعلام شد، درحالی‌که در روز قبلش تعداد مبتلایان ۵۹۵ مورد بود. در نتیجه رشدی ۴۸ درصدی در تعداد مبتلایان روزانه رخ داده است. بررسی نسبت تعداد مبتلایان هر استان به جمعیت آن نشان می‌دهد که درحال‌حاضر استان‌های قم، مازندران، مرکزی، گیلان و قزوین از بالاترین ضریب شیوع برخوردارند.
آخرین سرعت شیوع در کشور

براساس اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته ۸۸۱ مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس، شناسایی شدند. تعداد مبتلایان جدید در قیاس با روز دوشنبه، افزایش ۴۸ درصدی داشته تا نشان دهد همچنان روند شیوع ادامه دارد. البته همچنان، بالاترین تعداد ابتلای ثبت شده در یک روز، مربوط به روز جمعه ۱۶ اسفند است که ۱۲۳۴ مورد جدید گزارش شده بود. مجموع تعداد مبتلایان نیز اکنون به ۸۰۴۲ نفر رسیده است. مجموع تعداد مبتلایان نیز نسبت به روز دوشنبه، رشد ۳/ ۱۲ درصدی را ثبت کرده است. در طول یک هفته منتهی به روز سه‌شنبه، تقریبا هر روز ۳/ ۱۹ درصد به مجموع تعداد مبتلایان افزوده شده است که در قیاس با روند هفته گذشته، بسیار آرامتر شده است. در یک هفته منتهی به ۱۳ اسفند، رشد روزانه در محدوده ۵۸ درصد قرار داشت. با این اوصاف، اگر روند رشد در همین محدوده پیش رود، میزان مجموع مبتلایان در ۲۳ اسفند، به بیش از ۱۳ هزار نفر می‌رسد. اما احتمال دارد با ادامه روند کاهشی، میزان مجموع مبتلایان در پایان هفته از مرز ۱۳ هزار نفر عبور نکند.
روند افزایشی قربانیان

روز گذشته تعداد قربانیان براساس روایت رسمی، ۵۴ نفر گزارش شد. این بالاترین تعداد فوتی‌ها در یک روز بوده است. پیش از آن، در روز یکشنبه، بالاترین تعداد فوتی‌ها گزارش شده بود که ۴۹ نفر بود. بر این اساس روند قربانی گرفتن ویروس کرونا، متوقف نشده است. در ۳ روز پایانی گزارش‌دهی رسمی، نسبت فوتی به ابتلا، بالاتر از ۶ درصد بوده است. این در حالی است که در هفته گذشته نرخ مرگ‌ومیر حتی به زیر ۲ درصد نیز رسیده بود. در واقع پس از گذشت روز‌های ابتدایی، نرخ مرگ‌ومیر کرونا در ایران روند نزولی به خود گرفت و از فاصله ۱۲ اسفند تا ۱۷ اسفند، همواره زیر ۳ درصد بوده است. اما در روز یکشنبه هفته جاری، با افزایش تعداد فوتی‌ها، این نسبت به ۶/ ۶ درصد رسید و در روز دوشنبه از مرز ۷ درصد نیز عبور کرد. نرخ مرگ‌ومیر در آمار تجمیعی نیز در این ۳ روز در روند صعودی قرار گرفته است. در روز گذشته، نسبت مجموع تعداد فوتی‌ها به مجموع تعداد مبتلایان به ۶/ ۳ درصد رسیده است. پایین‌ترین نرخ در روز شنبه ثبت شد که معادل ۵/ ۲ درصد بود.

مجموع تعداد قربانیان نیز تا ۲۰ اسفند به ۲۹۱ نفر رسید. میزان رشد روزانه تعداد قربانیان در یک هفته منتهی به ۲۰ اسفند، به ۹/ ۲۰ درصد رسیده است. این عدد تقریبا در روز‌های اخیر ثابت شده و متاسفانه قربانیان کرونا با این سرعت درحال افزایش هستند.
آخرین وضعیت استانی

پس از آنکه تعداد مبتلایان در استان مازندران در ۲ روز متوالی، تغییر چندانی نکرد، در روز گذشته به یک‌باره به میزان مبتلایان این استان ۲۵۳ مورد افزوده شد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که رشد یک‌باره در برخی استان‌ها، ناشی از امکانات محدود تشخیصی است که موارد مشکوک یک استان، به یک‌باره مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. روز گذشته بیش از ۲۸ درصد از مبتلایان جدید مربوط به استان مازندران بوده است. همچنین یک پنجم از مبتلایان نیز در استان تهران شناسایی شده‌اند. این دو استان، با فاصله بیشترین تعداد مبتلایان جدید را طبق گزارش وزارت بهداشت داشته‌اند. استان‌های قم، خراسان‌رضوی، خوزستان، یزد و البرز نیز بیش از ۳۰ ابتلای جدید در یک روز ثبت کرده‌اند. همچنین در استان سمنان که در روز‌های اخیر روند نگران‌کننده‌ای داشته است، تنها یک مورد ابتلای جدید گزارش شده است. در استان‌های گیلان و خراسان‌شمالی نیز در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲۰ اسفند، هیچ بیمار مبتلا به کرونایی تشخیص داده نشد. البته این آمار نیز با وضعیتی که توسط مقامات محلی از استان گیلان گزارش می‌شود، همخوانی ندارد.
شدت شیوع در استان‌ها

میزان شیوع در هر استان نسبت به جمعیت استان در چه وضعی قرار دارد؟ مرکز آمار پیش‌بینی از جمعیت هر استان را در سال ۱۳۹۸ در دسترس قرار داده است. بر این اساس، جمعیت کل کشور در سال جاری در محدوده ۸۳ میلیون و ۷۵ هزار نفر قرار دارد. با توجه به اینکه مجموعا ۸۰۴۲ مورد مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است، می‌توان گفت که ۰۱/ ۰ درصد از کل کشور، درگیر این ویروس شده است؛ به زبان ملموس‌تر، از هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی، اکنون ۷/ ۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این شاخص می‌تواند به‌عنوان متری برای میزان شیوع در نظر گرفته شود. درحال‌حاضر این عدد برای چین در حدود ۶/ ۵ نفر نگه داشته شده است، برای کشور کره‌جنوبی ۶/ ۱۴ نفر، برای ژاپن ۴/ ۰ نفر و برای ایتالیا ۱/ ۱۵ نفر. در بین استان‌های کشور، شدت شیوع در استان قم بالاترین است، در این استان از هر ۱۰۰ هزار نفر، نزدیک به ۵۵ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند؛ به تعبیری شدت شیوع در این استان بیش از ۵ برابر میانگین کشوری است. در استان‌های سمنان، مرکزی و مازندران، این شاخص بیش از ۲۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ در استان‌های گیلان و قزوین نیز در محدوده ۲۰ نفر قرار دارد که دو برابر میانگین کشوری است.

در پرجمعیت‌ترین استان کشور، استان تهران نرخ شیوع ۳/ ۱۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. در استان‌های اصفهان، یزد و لرستان نیز وضعیت از میانگین کل کشور وخیم‌تر است. از آن سو، در برخی استان‌ها نرخ شیوع همچنان پایین است. شاخص مذکور در استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد زیر ۲ نفر در هر ۱۰۰‌هزار نفر است. در نتیجه در این استان‌ها با مداخله گسترده‌تر وزارت بهداشت و دولت هنوز می‌توان سرعت شیوع کرونا را مهار کرد. در استان‌های مذکور شدت شیوع کمتر از یک پنجم میانگین کل کشور است.
06-01
 
06-02

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸، شمره:۴۸۴۷، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
0
دیر بجنبیم همه کشور گرفتن و تلفات قابل پذیرش نخواهد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین