پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۵۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در استان به حدی است که کارفرمایان قادر به پرداخت حق‌وحقوق کارگران خود نیستند در این شرایط بحرانی حداقل حمایتی که بنا بر اذعان معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی، قرار است تأمین اجتماعی استان از متضرران کرونا انجام دهد معوق کردن حق بیمه سهم کارفرماست.
شعارسال: بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در استان به حدی است که کارفرمایان قادر به پرداخت حق‌وحقوق کارگران خود نیستند در این شرایط بحرانی حداقل حمایتی که بنا بر اذعان معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی، قرار است تأمین اجتماعی استان از متضرران کرونا انجام دهد معوق کردن حق بیمه سهم کارفرماست.به گزارش خراسان رضوی، اگرچه ابعاد اقتصادی بحران کرونا در استان هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست اما تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی چه به‌صورت داوطلبانه و چه بنا بر دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا در استان، علاوه بر این که باعث بیکار شدن بخشی از نیروی کار در استان شده است، فشار اقتصادی سهمگینی را به کارفرمایان آورده است، طی روزهای گذشته روزنامه خراسان رضوی عمده‌ترین مطالبات کارگری و کارفرمایی در خصوص حمایت‌های موردنیاز در حوزه بانکی و مالیاتی را منعکس کرده است. بخش دیگری که کارفرمایان امروز با آن دست‌به‌گریبان هستند پرداخت مطالبات بیمه و تأمین اجتماعی است. رئیس انجمن انبوه‌سازان استان اگرچه تأکید دارد در این شرایط اولویت حمایت از کارگران ساختمان است وتامین اجتماعی باید به‌طور موقت این قشر نیروی کار استان را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد، در خصوص مهم‌ترین انتظارات کارفرمایان حوزه ساخت‌وساز از تأمین اجتماعی به خراسان رضوی گفت: مطالبات فعالان ساخت‌وساز از تأمین اجتماعی به دو بخش بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شود.

تأمین اجتماعی چند ماه فرصت تنفس بدهد

محمود پژوم گفت: در بلندمدت بحث قانون حق بیمه کارگران ساختمانی است که ما در سطح کشوری پیگیر آن هستیم که در مجلس شورای اسلامی مصوب شود؛ اما در کوتاه‌مدت با توجه به این که این بحران فشار مضاعفی به کارفرمایان آورده است و باید حق‌وحقوق کارگران پرداخت شود انتظار می‌رود تأمین اجتماعی حداقل چند ماهی به ما فرصت تنفس بدهد یا مطالبات خود را تقسیط کند مانند کاری که در حوزه بانکی و مالیات انجام‌شده است.رئیس اتاق اصناف نیز در خصوص مهم‌ترین انتظار از حوزه تأمین اجتماعی استان برای حمایت از صنوف تولیدی که به دلیل شیوع کرونا با بحران مواجه شده‌اند به خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی کسب‌وکار در استان به ویژه در حوزه اصناف به شدت آسیب‌دیده است و کارفرمایان حتی در پرداخت مطالبات کارگران و نیروهای خود دچار مشکل شده‌اند.محمود بنانژاد گفت: بسیاری از صنوف و بنگاه‌های اقتصادی مشهد نیروی کاری بین 10 و گاهی بالای 100 نفر دارند که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هم هستند. درواقع در این شرایط کارفرما قادر نیست مطالبات کارگری خود را پرداخت کند. علاوه بر این بخشی از بنگاه‌ها به‌طورکلی تعطیل‌شده‌اند و نیروی کار خود را تعدیل کرده‌اند.

پیشنهاد معوق کردن حق بیمه سهم کارفرمای متضرر

وی افزود: انتظار و پیشنهاد ما که در کمیته اقتصادی مقابله با کرونا در استانداری نیز مطرح شد این بود که برای کارفرمایانی که نیروی کار خود را تعدیل نکرده اند و باید حقوق کارگران خود را پرداخت کنند؛ سهم بیمه تأمین اجتماعی که 10 درصد مربوط به کارگر (7 درصد حق بیمه و 3 درصد بیمه بیکاری) و 20 درصد دیگر مربوط به کارفرماست، برای حمایت از کارفرمایان؛ تأمین اجتماعی فعلاً سهم 10 درصد را دریافت کند و سهم 20 درصد کارفرما را به 3 ماه آینده معوق کند و بعد از عادی شدن شرایط به‌صورت اقساط آن را دریافت کند.

در شرایط بحرانی باید مطالبات فریز شود نه معوق

اما رئیس کانون کارآفرینان توسعه‌گرای خراسان اعتقاد دیگری دارد. محسن شرکا در گفت وگو با خراسان رضوی گفت: این یک شرایط بحرانی است که همه را فلج کرده است در این شرایط دولت باید تمام مطالبات خود را « فریز» کند. این که گفته می‌شود مطالبات بانک‌ها و مالیات تا سه ماه یا بیشتر عقب‌افتاده است به‌هیچ‌وجه تناسبی با شرایط بحرانی کنونی ندارد.وی افزود: در شرایط بحرانی تأمین اجتماعی نیز باید تمام مطالبات و سهم بیمه خود را فریز کند و اسناد کارفرمایان را تایید کند بدون این که حق بیمه‌ای مطالبه کند. نه این که در نهایت گفته شود که سهم بیمه یا حق‌وحقوق با تأخیر دریافت می‌شود. در شرایطی که بنگاه تعطیل‌ و دچار بحران شده است چگونه می‌توان انتظار داشت بدون این که درآمدی داشته باشد حق‌وحقوق تأمین اجتماعی یا به‌طورکلی دولت را پرداخت کند؟ بنابراین مطالبه صریح ما فریز کردن مطالبات تا زمان برطرف شدن کامل بحران به وجود آمده است.

کارفرمایان متضرر فعلاً فهرست حق بیمه‌شان بدون سهم 20 درصد تایید می‌شود

معاون اقتصادی استاندار و رئیس کمیته اقتصادی مقابله با کرونا در استان نیز از تهیه یک بسته ویژه حمایت از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی متضرر از بحران کرونا در استان خبر داد و به خراسان رضوی گفت: در حوزه تأمین اجتماعی طبق توافق‌های انجام‌شده با تأمین اجتماعی استان بنا است، این اداره کل فعلاً فهرست‌های بیمه کارفرمایان را با دریافت حق 10 درصدی تایید و 20 درصد بقیه را با قسط‌بندی در ماه‌های آینده دریافت کند.علی رسولیان تصریح کرد: باید توجه داشت این تقسیط و فرصت تأمین اجتماعی استان برای حمایت صنوف و بنگاه‌های اقتصادی استان نیست و تنها بنا بر تایید کمیته ستاد تسهیل برای بنگاه‌ها و واحدهایی است که از وضعیت به وجود آمده متضرر شده یا تحت تأثیر قرارگرفته‌اند.وی گفت: علاوه بر این در خصوص بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی و دیگر مطالبات این سازمان با توجه به این که لازم است تصمیمات در مرکز گرفته شود کمیته اقتصادی مقابله با کرونا پیشنهاد‌هایی به سازمان تأمین اجتماعی ارائه کرده است که امیدواریم با آن‌ها موافقت شود. البته طبق توافق های انجام‌شده تا برطرف شدن بحران و شرایط به وجود آمده تأمین اجتماعی همکاری لازم را با بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی خواهد داشت.

شایان ذکر است پیش از این دولت حمایت هایی را در حوزه مالیات و اقساط بانکی بنگاه های اقتصادی متضرر از کرونا در نظر گرفته بود و همچنین برای حمایت از جامعه کارگری متضرر از این بحران بنا است تا عادی شدن شرایط بیمه بیکاری به آن ها تعلق گیرد و بعد از برطرف شدن بحران کارفرمایان نیروهای معلق شده خود را مجدد به کار بگیرند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه خراسان    ،تاریخ انتشار:   24  اسفند 1398،کدخبر:   692129 ،www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین