پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۶۸۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
«آیت محمد ولی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با مروری بر وضعیت بازار طلا و سکه در سال 98 گفت: سال 98 سال پر تلاطمی برای بازار طلا بود به ویژه در هفته‌های آخر با نوسانات زیادی تحت تاثیر خبرها و اتفاقات خاص بین‌المللی همراه شد.به گفته این کارشناس بازار طلا البته اگر بحران کرونا رخ نمی‎داد، افزایش قیمت‌ها به صورت ناگهانی با شیب بیشتری رخ می‌داد.

شعار سال:

باتوجه به اینکه 6 ماهه دوم سال با اخبار و رویدادهای متعدد داخلی و خارجی همراه بود، بازار سکه و طلا نیز فراز و فرودهای پر شتابی را تجربه کرد. رویدادهایی که همه بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

 با وجود برقراری ثبات و آرامش نسبی برای بازار دلار در سال 98 به ویژه نیمه اول سال، بازار طلا و سکه با نوسانات متعدد و بی سابقه‌ای مواجه شد و کرونا قیمت ها را نجات داد. با توجه به اینکه 6 ماهه دوم سال با اخبار و رویدادهای متعدد داخلی و خارجی همراه بود، بازار سکه و طلا نیز فراز و فرودهای پر شتابی را تجربه کرد. رویدادهایی که همه بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

افزایش قیمت سکه و طلا در ایام پایان سال به دنبال افزایش نسبی تقاضا در این بازار امری قابل پیش بینی بود اما رشد قیمت فلز زرد تا جایی پیش رفت که حتی فعالان این بازار هم شوک زده شدند.

تنش‌های بین‌المللی و عوامل خارجی سال 98 با وقوع اتفاقات متعدد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‎های سنگین اقتصادی علیه ایران و تصمیم FATF برای ایران و ورود کشورمان به لیست سیاه گرفته تا رویدادهای سیاسی از جمله ترور سردار سلیمانی و تشدید تنش‌ها در مرزهای دریایی خلیج فارس، همگی دارای آثار منفی بر بازارهای مالی بود که هر کدام از این بازارها دارای ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با یکدیگرند.

از سوی دیگر تشدید تحریم آمریکا می‌تواند سرمایه را به سمت بازار ارز و سکه سوق دهد و در شرایطی که ابهام، نگرانی و عدم اطمینان برای سرمایه و سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای مالی وجود دارد، یکی از مطمئن ترین بازارها از نظر سوددهی شاید بازار طلا باشد. به این ترتیب این بازار با افزایش تقاضا در سطح داخلی و بین‌المللی همراه شده و جهش قیمتی را تجربه می‌کند.

کارشناسان این بازار مهم‌ترین عامل جهش قیمت طلا و سکه در اواخر سال را رکورد افزایش قیمت اونس طلای جهانی می‌دانند که در اثر بحران‌های جهانی و سقوط بازارهایی مثل بورس و هدایت سرمایه‌ها به این بازار به عنوانی بازاری امن ایجاد شده‌ است.

«آیت محمد ولی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با مروری بر وضعیت بازار طلا و سکه در سال 98 گفت: سال 98 سال پر تلاطمی برای بازار طلا بود به ویژه در هفته‌های آخر با نوسانات زیادی تحت تاثیر خبرها و اتفاقات خاص بین‌المللی همراه شد.

به گفته این کارشناس بازار طلا البته اگر بحران کرونا رخ نمی‎داد، افزایش قیمت‌ها به صورت ناگهانی با شیب بیشتری رخ می‌داد.

محمد ولی خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا و برقراری وضعیت غیر عادی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله قرنطینه و منع رفت و آمد باعث خلوتی بازار و عدم یا کاهش تقاضا شد که همین و موضوع سرعت جهش قیمت‌ها در بازار را کم کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه بازار در شرایط کنونی به هیچ وجه قیمت‌های منطقی ندارد و متقاضیان نباید در این ایام وارد بازار خرید و فروش طلا شوند، تاکید کرد: مردم صبر کنند تا تصمیات مورد نیاز برای آرامش بازار از سوی تصمیم‌گیران اتخاذ و و فضای بازار آرام‌تر شود، آن گاه به خرید بپردازند.

او با مرور همه مشکلات پیش روی دنیا و اثر گذار بر وضعیت اقتصادی و بازارهای مالی دنیا در سال 98 گفت: تحریم‌ها، جنگ اقتصادی چین و آمریکا و تبعات آن، بحران کرونا و جنگ نفتی روسیه و آمریکا تنش‌های اقتصادی و برهم زدن بازارها را موجب شد. همچنین افزایش تقاضا از طرف کشورها به ویژه اروپایی‎ها در باازار طلا بی‌سابقه بود.

محمد ولی با اشاره به اینکه ذخیره طلا توسط دولت‌ها در سال 98 به اوج خود رسید، گفت: سقوط قیمت جهانی نفت موجب هدایت سرمایه به سمت بازارهایی مثل طلا شد چرا که این خبرها تاثیر منفی خود را بر بازارهای دیگر گذاشت و شاهد چندگانگی قیمت اونس جهانی طلا بودیم تا جایی که در روزهای آخر سال هر اونس جهانی طلا به 1692 دلار رسید.

او ورود قیمت طلای جهانی به 1700 دلار را امری بی‌سابقه و غیر قابل پیش بینی در تاریخ این بازار دانست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص وضعیت بازار طلا در سال 99 گفت: پیش بینی می‌شود تا 6 ماهه اول سال 99 بر بازار طلا و سکه سکون حاکم باشد و قیمت‌ها با نوسان چندانی همراه نشوند اما در نیمه دوم سال یعنی بعد از شهریور ماه قیمت طلا بازهم بالا خواهد رفت مگر آنکه اقدامات مهم و موثری برای افزایش و حفظ ارزش پول ملی خود انجام دهیم.

محمد ولی گفت: از مسولان عاجزانه درخواست می‌کنم به صنعت، تولید و کارگران داخلی توجه ویژه کنند تا اقتصاد بتواند از بحران‌ها عبور کند.

«محمد کشتی آرای»، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اما به واکنش‌های ایران نسبت به بدعهدی اروپایی‌ها در برجام و گام‌های کشورمان در کاهش تعهدات برجامی را نیز دارای آثاری در بازار طلا دانست.

او در خصوص آثار گام پنجم برجامی ایران در بازارهای سکه و طلا گفت: تاثیر گام پنجم به صورت لحظه‌ای بود و پس از اظهار نظر مقامات ایران مبنی بر امکان بازگشت همه تعهدات و لغو گام‌ها، از تنش‌ها کاسته شد.

این کارشناس اقتصادی تاثیر بحران کرونا بر بازار طلا را خنثی و یا غیر مستقیم می‌داند و معتقد است قیمت‌ها در این بازار بیشتر تابع قیمت اونس جهانی طلا و ارز است.

کشتی آرای با بیان اینکه قیمت طلا و سکه در داخل کشور تحت تاثیر دو عامل قیمت جهانی طلا و قیمت ارز قرار دارد، افزود: افزایش قیمت اونس جهانی به همراه افزایش ارز باعث شد تا شاهد رشد ناگهانی قیمت سکه باشیم.

به گفته این کارشناس بازار طلا و سکه، این بازار بیشتر تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی و سیاسی است و در سال 99 هم همین روند را ادامه خواهد داد.

او افزود: در دی ماه سال 98 با توجه به واکنش‌ها و اظهارات تند پس از ترور شهید سپهبد سلیمانی، بازارهای جهانی هیجانی شدند اما با گذشت 4روز از این حادثه و دعوت به آرامش همه کشورها، تنش‌های خاور میانه کمتر شد و به نسبت، هیجانات بازارهای مالی نیز کاهش یافت.

فصل مشترک توصیه همه کارشناسان و فعالان بازارهای مالی نسبت به سرمایه‌گذاران و متقاضیان، این است که در برهه‌ها و زمان‌هایی که بازارها هیجانی بوده و رفتارهای غیر منطقی در قیمت‌ها از خود نشان می‎دهند، وارد بازار نشوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:3فروردین1399،کد خبر: 979801،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
بازارها راکدشد و تورم درجا زد این اصلی ترین نقش کرونا در این مدت بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین