پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۶۷۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
بازدهی 188 درصدی سرمایه گذاران در کنار افزایش 335 هزار واحدی شاخص در سال 98 به خوبی نشان می دهد که بازار سرمایه کم ریسک تر و پر بازده تر نسبت به سایر بازارها بوده بنابراین حساب بازکردن روی بخشهایی مانند بانک به منظور افزایش سود بانکی نیز جالب نیست زیرا کم ارزش شدن دارایی را به همراه خواهد داشت.
 شعارسال: بازدهی 188 درصدی سرمایه گذاران در کنار افزایش 335 هزار واحدی شاخص در سال 98 به خوبی نشان می دهد که بازار سرمایه کم ریسک تر و پر بازده تر نسبت به سایر بازارها بوده بنابراین حساب بازکردن روی بخشهایی مانند بانک به منظور افزایش سود بانکی نیز جالب نیست زیرا کم ارزش شدن دارایی را به همراه خواهد داشت.
 
بازار سرمایه کشور در سال 98 پر از مسائلی بود که به زعم بسیاری از کارشناسان مالی دنیا عجیب و شگفت انگیز به نظر می رسید. افزایش شاخص بورس در 98 در حالی رقم خورد که به سبب وجود تحریمها چنین رشدی بسیار دور از ذهن بود. البته یکی از دلائلی که می توانست بر این رشد اثرگذار باشد تورمی بود که در بخشهای تولیدی شاهد آن بودیم که به تبع آن نقدینگی بیشتری را خلق می کرد. اما شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان موجی از نگرانی را به وجود آورده که تأثیرات آن برای اقتصاد تحریمی کشور بیشتر خواهد بود. تولید در بسیاری از صنایع با توجه به وضعیت فعلی کاهش پیدا خواهد کرد و سطح واردات و صادرات نیز تنزل پیدا می کند همین سه مشکل حتما خساراتی را برای سرمایه گذاران به وجود خواهد آورد که برای رهایی از آنها تدابیر ویژه ای نیاز است اما نباید با تصممیات خلق الساعه از هول حلبم در دیگ افتاد.
 
بدون شک ادامه ی شرایط فعلی اگر راهکاری برایش در نظر گرفته نشود موجب فرار سرمایه خواهد شد. دولت برای خروج از این وضعیت یک سناریوی احتمالی به نام خصوصی سازی بیشتر را در پیش رو خواهد داشت که البته تجربه ی خصوصی سازیهای اخیر نشان می دهد که این موضوع نمیتواند خیلی نقطه ی اتکای خوبی برای پیشرفت بورس باشد به نظر آلترناتیو این مسئله می تواند توانمندسازی شرکتهای فعلی با راهکارهایی مثل ایجاد بازار رقابت هدفمند در سطوح مختلف ، ارائه ی تسهیلات بانکی با سود کم و دادن الگوی شرکتهای ارزشی بزرگ در بورس به سایر شرکتها باشد. خصوصی سازی اگرچه موضوعی است که می تواند در نهایت برای اقتصاد کشور مفید باشد اما این موضوع باید اسماً و رسماً انجام شود که مشاهدات اخیر هنوز دولت و یا افراد وابسته به آن را هنوز به عنوان واسطه گر نشان می دهد.
 
بازدهی 188 درصدی سرمایه گذاران در کنار افزایش 335 هزار واحدی شاخص در سال 98 به خوبی نشان می دهد که بازار سرمایه کم ریسک تر و پر بازده تر نسبت به سایر بازارها بوده بنابراین حساب بازکردن روی بخشهایی مانند بانک به منظور افزایش سود بانکی نیز جالب نیست زیرا کم ارزش شدن دارایی را به همراه خواهد داشت. تقویت این بخش با ابزار رسانه ای بسیار امکان پذیر خواهد بود. متأسفانه رسانه ی ملی در کنار پرداختن به سایر بخشها موضوع مهمی مانند بازار سرمایه را فراموش کرده و از این جهت مورد انتقاد است. دعوت از کارشناسان بازار سرمایه و آموزش از طریق رسانه سبب می شود تا موج خوبی را جهت تزریق نقدینگی هوشمند به بازار سرمایه شاهد باشیم.
 
افت دو سه هفته ی اخیر شاخص بورس به خوبی نشان می دهد که این افت می تواند در سال آینده ادامه دار باشد و اگر برای آن راه حلی در نظر گرفته نشود اقتصاد کشور را با تهدید جدی روبرو خواهد کرد. چابک نگه داشتن این بخش کار سختی نیست اگر زودتر به آن توجه کنیم.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   پایگاه خبری نبض خبر ،تاریخ انتشار:  2 فروردین    1399،کدخبر: 53096  www.nabzebaazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین