پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۶۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
از حیث فاکتورهای اقتصادی، چند عامل موثر بر روند بازار هستند که به طور سنتی تحلیل می ‌شوند. بودجه، قیمت کامودیتی و نرخ ارز عواملی هستند که همواره مورد اشاره‌ اند و در یادداشت ‌های و مصاحبه ‌های مختلف مورد واکاوی قرار می‌ گیرند. مهدی محمود رباطی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران، طی یادداشتی در خصوص پیش بینی روند فعالیت بازار سرمایه اذعان داشت: در یک جمع بندی کلی بودجه کشور در سال ۹۹ شدیدا تورمی (یعنی تاثیر مثبت بر رشد بازار)، نرخ ارز متاثر از بودجه و رشد نقدینگی گشور رو به رشد (این نیز تاثیر مثبت بر بازار) و قیمت کامودیتی‌ها پر نوسان، ولی رو به رشد ارزیابی می‌شود. در نتیجه همان گونه که روشن است پس روند کلی بازار در سال پیش رو روندی مثبت و رو به رشد از نظر متغیر‌های اساسی اقتصادی موثر بر بازار می‌باشد.

شعار سال: مهدی محمود رباطی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران، طی یادداشتی در خصوص پیش بینی روند فعالیت بازار سرمایه اذعان داشت: در یک جمع بندی کلی بودجه کشور در سال ۹۹ شدیدا تورمی (یعنی تاثیر مثبت بر رشد بازار)، نرخ ارز متاثر از بودجه و رشد نقدینگی گشور رو به رشد (این نیز تاثیر مثبت بر بازار) و قیمت کامودیتی‌ها پر نوسان، ولی رو به رشد ارزیابی می‌شود. در نتیجه همان گونه که روشن است پس روند کلی بازار در سال پیش رو روندی مثبت و رو به رشد از نظر متغیر‌های اساسی اقتصادی موثر بر بازار می‌باشد.

در کنار این فاکتور‌های سنتی دو عامل دیگر هم وجود دارد که سبب می‌شوند با شرایطی مجددا به نفع بازار سرمایه در بین بازار‌های سرمایه پذیر مواجه شویم.
اول، موتور روشن و پرقدرت تولید نقدینگی در اقتصاد کشور و توجیه نداشتن ماندن این نقدینگی در سپرده‌های بانکی سبب می‌شود که جامعه برای سرمایه‌گذاری دنبال بازاری بگردد.
دوم، یا یک شیفت پارادایم برای اولین بار در ایران روبرو هستیم و آن حمایت از بازار سرمایه در بالاترین سطوح حاکمیتی است از جمله اشاره صریح رهبر انقلاب به سرمایه‌گذاری مردم در بورس. اگر این حمایت پایدار بماند و شاهد تصمیمات مدیریتی خلق الساعه و بالابرنده ریسک بازار نباشیم و کماکان مردم و صاحبان سرمایه حس کنند سرمایه‌گذاری در بورس مورد حمایت سیستم سیاسی و تصمیم‌گیر کشور می‌باشد احتمال زیادی وجود دارد که نقدینگی مورد اشاره در بالا حداقل به صورت بخشی از آن به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.

اما چرا بازدهی و رشد ناهمگن؟

در یادداشت‌ها و مصاحبه‌های ابتدای سال ۹۸ نیز اشاره کردم که بازدهی در سال ۹۸ نیز ناهمگن خواهد بود و به نفع شاخص هم وزن و بویژه گروه‌های مانند گروه خودرو و سهام غیر کامودیتی خواهد بود. در سال ۹۹ نیز این روند ادامه خواهد داشت و این بار پیش‌بینی می‌کنم گروه بانکداری به احتمال زیاد در کنار سایر گروه‌های غیر کامودیتی کماکان گوی بازدهی را از سهام کامودیتی خواهد ربود.
به همین دلیل و نبود این دید و حاکم بودن تحلیل سنتی بر فضای تصمیم‌گیری، پورتفوی سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌های حقوقی بزرگ و متوسط بازدهی کمتر یا در حد شاخص کل و بسیار کمتر از شاخص هم وزن را کسب کرده اند.
تشریح دلایل این پیش بینی متعدد است، ولی در کل به دلیل پتانسیل‌های موجود جذابیت اصلی متعلق به این بخش خواهد بود.

به این شرح به صعودی بودن و ناهمگن بودن بازار در ۹۹ پاسخ داده شد، اما چرا بازار پر فراز و نشیب؟

پیش بینی می‌کنم به دلیل مجموعه عواملی از جمله تغییرات سیاسی در قوه مقننه، پیامد‌های اپیدمی ویروس کرونا، نزدیک شدن به پایان دولت، افزایش فشار ترامپ بر ایران و… فضای سیاسی داخلی و خارجی کشور به سمت رادیکال‌تر شدن پیش برود و تنش‌های بسیار بیشتری از سال ۹۸ را در سال ۹۹ در فضای سیاسی داخلی و بین المللی شاهد باشیم؛ که از این منظر با رشد ریسک‌های سیستماتیک نوسانات بیرونی بر بازار تحمیل خواهد شد.
در انتها به شرح دلایل مورد اشاره سال ۹۹ سالی پر فراز و نشیب، صعودی و با بازدهی ناهمگن مانند سال ۹۸ برای کلیت بازار سرمایه کشور خواهد بود. از حیث تحلیل تکنیکال نیز احتمال لمس بازه ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار برای شاخص کل کماکان وجود دارد.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری تجارت آنلاین، تاریخ انتشار 27 اسفند    98، کد خبر:   100777، www.tejaratonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین