پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۶۷۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
تمام جهان پس از مقابله با ویروس کرونا باید به سمت مولفه تولید پیش برود، زیرا آسیب‌های اقتصادی این بیماری زمان طولانی دامنگیر اقتصاد جهان خواهد بود. تاکنون شیوع بیماری کرونا، علاوه بر سلامت انسان‌ها، تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد جهان گذاشته است. با فراگیری این بیماری در جهان، شوک‌های وارد شده به بازار مالی چین در کل بازارهای مالی دنیا نیز حس شده و با سقوط بازار سهام در سراسر دنیا، ثروت و اطمینان کسب‌وکارها کاهش یافته است.

شعار سال: تاکنون شیوع بیماری کرونا، علاوه بر سلامت انسان‌ها، تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد جهان گذاشته است. با فراگیری این بیماری در جهان، شوک‌های وارد شده به بازار مالی چین در کل بازارهای مالی دنیا نیز حس شده و با سقوط بازار سهام در سراسر دنیا، ثروت و اطمینان کسب‌وکارها کاهش یافته است. به گفته برخی از کارشناسان در بدترین سناریو، تأثیر اقتصادی شیوع کرونا در جهان می‌تواند رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ را به صفر برساند. قطعا پس از عبور از این بحران، آثار آن، اقتصاد خرد و کلان جهان را تا ماه‌ها و یا سال‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در اقتصاد ایران وضعیت بهتر از این نیست. برخی اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته بنا به دلایلی همچون تحریم‌ها و سوءمدیرت برخی از مسئولان با مشکلات فراوانی دسته پنجه نرم ‌می‌کند. در سالی که گذشت، بنگاه‌های اقتصادی با فراز و فرودهای فراوانی همراه بودند و برخی از صنایع به واسطه تحریم‌ها که باعث کاهش واردات مواد اولیه شده بود، نتوانستند بهره‌وری خوبی داشته باشند و بی رونقی در آنها رخنه کرد.

البته در این بین صنایعی همچون صنعت فولاد کشور به خصوص گروه فولاد مبارکه، خوش درخشیدند و علارغم مشکلات اقتصادی، توانستند چرخ تولید را بچرخانند. این صنعت توانست نقش به‌سزایی در صادرات کشور داشته باشد و چراغ تولید را روشن نگه دارد.

به نظر می‌رسد با تمام این مشکلات و پستی و بلندهای اقتصادی، شیوع بیماری کرونا در روزهای پایانی سال نیز مزید به علت شد تا برخی از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بدتری قرار بگیرند و این امر نه تنها برای ایران، بلکه بنگاه‎های بزرگ اقتصادی دنیا را نیز گریبانگیر شد.

این رکود علاوه بر بنگاه‌های اقتصادی، با هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عدم سفر، آسیب‌های فراوانی به صنعت گردشگری از شمال تا جنوب کشور وارد کرده است. قطعا حل این مشکلات عظم جدی و حمایت مسئولان را می‌طلبد.

با آغاز سال نو و بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۹۹ به نام «جهش تولید» نشان داد که رهبر انقلاب توجه ویژه‌ای به تولید داشته و شرایط اقتصادی را به خوبی درک می‌کنند. زمانی که رهبر انقلاب فرمودند "جهش تولید"، یعنی باید به توان داخلی نگاه ویژه داشته باشیم. جهش تولید یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است که خود رهبری طی چند سال گذشته، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند.

این شعار نشان می‌دهد باید کارهایی که در حوزه تولید برزمین مانده مورد توجه قرار گیرد و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید حرکت کند. همچنین نیاز به بازگشت به کار برخی از کارخانه‌های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکت‌های دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولید، به خوبی احساس می‌شود. بنابراین برای تحقق این امر باید همه دستگاه‌های حکومتی پای کار آمده تا شاهد جهش تولید باشیم.

البته باید به این نکته اشاره کرد: تمام جهان پس از مقابله با ویروس کرونا باید به سمت مولفه تولید پیش بروند، زیرا آسیب‌های اقتصادی این بیماری زمان طولانی دامنگیر اقتصاد جهان خواهد بود.

قطعا می‌توان امیدوار بود با پایان ویروس کرونا و از سرگیری فعالیت اقتصادی، خون تازه بر رگ‌های صنعت گردشگری و بنگاه‌های اقتصادی باز خواهد گشت. زیرا مردم با آغاز فصل گرم، سفرهای خود را مجدد آغاز کرده و کارخانه‌ها برای جبران کاهش تولید در سال "جهش تولید" فعالیت خود را با توان بیشتر آغاز خواهند کرد. این امر برای تمامی دنیا صدق خواهد کرد. زیرا شرکت‌های بزرگ از دنیا در حال حاضر با توان پایین مشغول به فعالیت هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شعار "جهش تولید" برای تمامی دنیا اثرگذار است.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 3  فروردین    99، کد خبر:   889425، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین