پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
در روزهای شیوع ویروس کرونا کمپین در خانه بمانیم، توسط مردم در حال اجراست؛ چه آنکه توصیه‌های پزشکان، وزارت بهداشت و دولت این بوده که بهترین راه برای مقابله با ویروس کرونا جلوگیری از تجمعات و حتی رفت و آمدهای غیر ضروری است، در چنین شرایطی اتفاق عجیبی افتاد که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی داشت؛ مراسم تشییع پیکر شهید سردار فرمانده سابق لشکر عملیاتی ۲۷ محمد رسول الله(ص) سپاه تهران با حضور عمومی مردم در منطقه وردآورد برگزار شد.

شعار سال:در روز‌های شیوع ویروس کرونا کمپین در خانه بمانیم، توسط مردم در حال اجراست؛ چه آنکه توصیه‌های پزشکان، وزارت بهداشت و دولت این بوده که بهترین راه برای مقابله با ویروس کرونا جلوگیری از تجمعات و حتی رفت و آمد‌های غیر ضروری است، به همین دلیل بخش عمده‌ای از مردم ضمن کنسل کردن سفر‌های نوروزی، حتی خریدهایشان را هفته‌ای یکبار انجام می‌دهند تا کمتر مجبور به حضور بیرون از خانه باشند.

عروسی‌ها و دید و بازدید‌های عیدانه در شرایط کنونی کنسل شده و حتی مراسم عزاداری به دستور دولت توسط مردم انجام نمی‌شود. در تصاویری که از دفن افراد در این روز‌ها منتشر می‌شود، نیرو‌های ویژه با لباس‌های مخصوص حضور دارند تا انتقال ویروس کرونا به حداقل برسد. همچنین برای آنکه مشکلات کمتر شود، نیرو‌های نظامی به کمک آمده‌اند؛ ارتش و سپاه بیمارستان‌های خود را برای بستری کردن بیماران آماده کرده‌اند و در حال حاضر وظیفه راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی را بر عهده گرفته‌اند.

سپاه بخش عمده نیرو‌های خود را برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها و مکان‌های عمومی به کار گرفته و بخش دیگر خانه به خانه، مواد ضد عفونی مردم را تامین می‌کند. ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز پس دستور رهبری قرارگاه مبارزه با ویروس کرونا را راه‌اندازی کرد.

در چنین شرایطی اتفاق عجیبی افتاد که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی داشت؛ مراسم تشییع پیکر شهید سردار فرمانده سابق لشکر عملیاتی ۲۷ محمد رسول الله (ص) سپاه تهران با حضور عمومی مردم در منطقه وردآورد برگزار شد.

تجمع مردم آنقدر زیاد بود که وزارت بهداشت نسبت به این موضوع انتقاد کرد. جهانپور سخنگوی وزارتخانه با انتشار عکسی از جمعیت زیاد مردم به کنایه نوشت: «این هم احتمالا یک جور پروتکل بهداشتی جدید در تشییع و اعمال محدودیت در تجمعات است.»

بعداز آنکه انتشار این تصاویر واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت با آنکه تشییع جنازه مربوط به یکی از سرداران سپاه بود، با این حال روابط عمومی سپاه نیز نسبت به این اتفاق انتقاد داشت و در توضیحی اعلام کرد که «سپاه خود را ملزم به رعایت تصمیم‌های ستاد مبارزه با ویروس کرونا درباره پرهیز از تجمعات می‌داند و هیچگونه برنامه‌ای برای تشییع عمومی پیکر سردار اسداللهی نداشته و حضور افراد به صورت خود جوش بوده است.»

البته در حالی که نهاد‌های رسمی مسئولیت چنین اقدامی را برعهده نگرفتند، تصاویری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، نشان می‌داد سرتیپ پوردستان جانشین سابق فرمانده کل ارتش نیز در مراسم حضور داشته است. این اتفاق از آن جهت عجیب بود که در حال حاضر ارتش به عنوان یکی از ارکان مقابله با ویروس کرونا در حال فعالیت است و حضور یک فرمانده ارشد این نهاد با توجه به درک او از وضعیت پیچیده این بیماری بسیار سوال‌برانگیز بود.

تشیع سردار اسداللهی
سوال مشترک عمده افرادی که درباره این موضوع صحبت کردند، این بود که وقتی مراسم مهمی همچون نماز‌های جمعه، عبادت در حرم‌های ائمه و معصومان و ... فعلا برگزار نمی‌شود، چرا این مراسم برگزار شده و سلامت شرکت کنندگان و افراد مرتبط با آن‌ها در جامعه به خطر انداخته شده است؟

یکی از کاربران در توییتر نوشته «سردار اسداللهی جان خود را برای حفظ سلامت و امنیت مردم فدا کرده است؛ یعنی تا این حد امنیت جامعه برای او اهمیت داشته است. حال چگونه است که حتی اعتقادات این شهید برای برگزارکنندگان چنین مراسمی در نظر گرفته نشده و سلامت جامعه به خطر انداخته شده است؟»

برخی حامیان این اقدام البته برگزاری مراسم تشییع فرد مهم نظامی همچون سردار اسداللهی را لازم دانستند. یکی از کاربران نوشته بود: «تمام فضا ضد عفونی شده بود، ماسک و کالای بهداشتی نیز پخش شد تا مراسم به بهترین شکل برگزار شود.»

برخی کاربران البته موضوع را به مسئله دیگری پیوند دادند که اساسا ارتباطی با ماجرا داشت. یکی نوشته بود: «مشکل همیشگی این جماعت با سپاه است و می‌خواهند به بهانه‌ای از سپاه ایراد بگیرند.» البته این نقد آنقدر بی‌پایه بود که کسی به آن توجهی نکرد و عمده حامیان، محور حمایت خود را به جای چنین استدلالی، به این سمت بردند که مواد ضد عفونی و ماسک تامین شده و مشکلی از بابت برگزاری وجود ندارد.

سوال دیگری که برای افکار عمومی ایجاد شد، این بود که اگر اتفاقی برای یک شخصیت مهم در کشور بیفتد، واقعا قرار است چه تصمیمی گرفته شود؟ آیا قرنطینه خانگی و لزوم توجه به تصمیم‌های ستاد مبارزه با ویروس کرونا در دستور کار قرار می‌گیرد یا آنکه بناست مراسمی به شکل گسترده‌تر برگزار می‌شود و هر کس مخالفت کند، به ضدیت با انقلاب یا موضوعات دیگر متهم شود؟

وقتی بخشی از مردم در آستانه نوروز بار سفر را بستند و راهی جاده‌ها شدند، انتقادات از آن‌ها بسیار افزایش یافت و عده‌ای نیز این افراد را خودخواهانی نامیدند که فقط به خودشان فکر می‌کنند. همان زمان دوربین صدا و سیما سریعا گزارشی تهیه کرد و این افراد را شهروندانی نامید که نسبت به جامعه بی‌مسئولیت هستند و با رفتار خود سلامت عمومی را به خطر انداخته‌اند. گزارش صدا و سیما در حالی تهیه شده بود که آن افراد در ماشین‌های خود بودند و با سایرین در ارتباط نبودند، با این حال معلوم بود همین اقدام نیز جان افراد بسیاری را به خطر می‌اندازد.

نکته عجیب اینکه وقتی جمعیت وسیع مردم در منطقه وردآورد گرد هم جمع شده بودند، دوربین صدا و سیما حضور نداشت و یکبار این سوال را مطرح نکرد که آیا این مراسم، جان شرکت کنندگان و مردم در ارتباط با آنان را به خطر نمی‌اندازد؟ و آیا بهتر نبود به جای یک تشییع با حواشی زیاد، پس از شکست ویروس کرونا یک مراسم باشکوه در مقام آن شهید با حضور گسترده‌تر مردم و مسئولان برگزار می‌شد؟

مشخص است قصد این گزارش ارتباطی به مقام شهید سردار اسداللهی ندارد و نکته اصلی تنها به برگزاری این مراسم معطوف است و هر مراسم دیگری در این سطح و برای هر کسی برگزار می‌شد، محل سوال بود؛ از این منظر چه تجمعی توسط دانشجویان برگزار شود، چه کسانی که مقابل حرم بست نشسته‌اند یا چه مراسم برای تشییع پیکر یک نماینده باشد، تفاوتی در موضوع ایجاد نمی‌کند کما آنکه در شرایط فعلی بدون استاندارد‌های دوگانه باید از هر تجمعی پیشگیری کرد تا هدف ریشه‌کن کردن ویروس کرونا برای حفظ امنیت و سلامت جامعه محقق شود.

مراسم تشیع سردار اسداللهی

مراسم تشیع سردار اسداللهی

شعار سال، یا اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ ۵ فروردین ۱۳۹۹، کد خبر:۲۰۸۴۷۰، www.rouydad۲۴.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین