پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
یک نویسنده ادبی با اشاره به ضرورت توجه به «نهضت اجتماعی بالندگی در میانسالی» از روشنگران اجتماعی خواست تا در این زمینه وارد عمل شوند و به تنویر افکار عمومی بپردازند.

شعار سال: رفیع افتخار اظهار کرد: به اعتقاد ژاپنی‌ها، 60سالگی دوره‌ی نشاط و جوانی است. آن‌ها به این طرز تفکر خود سخت پایبندند و از آن دفاع می‌کنند. در این اعتقاد - سوای تحلیل فیزیولوژیک انسانی - هسته‌ای حقیقی و پرارزش نهفته است که نباید و نمی‌توان از آن به‌سادگی گذشت، زیرا در این دوره، افراد بزرگسال با انبانی پر از تجربه‌های تلخ و شیرین، لگام بر چهره‌ی زندگی نشانده و فراز و فرودهای زیادی را از سر گذرانده‌ا‌ند.

 نویسنده رمان «تپش» بیان کرد: متأسفانه عده‌ای دیگر از جوامع، دوره‌ی میانسالی را مترادف با میرایی و تحلیل سلولی می‌دانند. آن‌ها با جملات مأیوسانه‌ای مانند «از ما که گذشت»، «جوانی کجایی که یادت به‌خیر»، «ما که عمرمان به‌سر رسیده» و مانند این عبارات، خود را پاکباخته قلمداد می‌کنند و چه بسا در تنهایی سر به آستان «سربار بودن» می‌سایند! در این‌گونه جوامع، میانسالی، مترادف با آه و افسوس، افسردگی و دلمردگی و پریشانی و ظهور و بروز انواع و اقسام مرض-های روحی و جسمی است.

 وی تأکید کرد: قلب آدم به درد می‌آید وقتی در کوچه و خیابان، در پارک و مراکز عمومی و انفرادی زنان و مردان میانسال را می‌بینیم که بی‌هدف و بی‌انگیزه، مات نقطه‌ای شده‌اند و به کشتن زمان مشغول‌اند! آری، اینان همان آدم‌هایند. بی‌آرزو و بی‌اشتیاق! اگر بپرسید چرا اوقات‌تان را با مطالعه پر نمی‌کنید و کتاب و مجله‌ا‌ی را ورق نمی‌زنید! جواب می‌گیرید: ای بابا! ما در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی نیز اهل مطالعه نبودیم حالا که لب گوریم ... مگر امکان دارد؟!

 نویسنده کتاب «برسد به دست دوست» ادامه داد: نه آن زمان کام‌شان را با گرمای مطالعه شیرین کردند و به لذت خواندن و دانستن نائل آمدند نه این زمان که عمر گران‌بها را عبث و به بطالت می‌گذرانند و حاضر نیستند پا به کتابخانه و مرکزی فرهنگی بگذارند. جلوی چشمان‌مان، خیل عظیم جمعیت میانسال، با انرژی نهفته و کوله‌باری از تجربه‌های فردی و اجتماعی سهل و ساده هرز می‌روند. آنان قدم به جلو برنمی‌دارند و سفت و سمج به دنیای ایستای خود چسبیده‌اند. از غوطه خوردن در رویاها می‌هراسند و از برابر روشنایی مطالعه و آگاهی می‌گریزند. شاید هم مقصر نباشند، چون هیچ‌گاه و در درازنای عمرشان لذت هنر و هنرورزی را نچشیده‌اند.

 افتخار با طرح این پرسش که آیا باید همچنان دست روی دست گذاشت و بی‌تفاوت نگاه کرد؟ گفت: هر جامعه‌ا‌ی به اثر انگشت میانسالان خود نیاز دارد. آیا جامعه‌ی ما به «نهضت اجتماعی بالندگی در میانسالی» نیازمند است؟ جواب این سوال را باید روشنگران اجتماعی بدهند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خلیج فارس، تاریخ 26 مهر 94، کد مطلب: 67778: www.pgnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین