پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
این پروتکل برای شناسایی و مدیریت تماس‌های نزدیک با موارد آلوده به عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید و کنترل مؤثر شیوع این بیماری براساس درک فعلی از عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید، که دورة نهفتگی آن تا ۱۴ روز به طول می‌انجامد و انتقال از انسان به انسان صورت می‌گیرد، تهیه و تنظیم شده است.
شعارسال:
۱- تعریف

تماس نزدیک به افرادی اشاره دارد که با هر یک از این موارد تماس محافظت نشده داشته‌اند: موارد مشکوک، موارد تشخیص داده شدة بالینی (فقط برای استان هوبی)، موارد تأیید شده، یا موارد آلودة بدون علامت که آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده است.

- کسانی که به واسطة زندگی، تحصیل، کار و یا به طرق دیگری، چون کار در فاصلة نزدیک، شرکت در یک کلاس مشابه یا زندگی در یک اتاق واحد، تماس نزدیک داشته‌اند؛ کارکنان و کارمندان مراکز بهداشتی و درمانی یا اعضای خانوادة آن‌ها که در امر تشخیص، درمان، مراقبت و ملاقات با موارد مبتلا به این بیماری مشارکت داشته‌اند؛ یا سایر افرادی که به‌طرزی مشابه با این افراد تماس نزدیک داشته اند، از جمله افرادی که مستقیماً درگیر معالجه و مراقبت از این بیماران هستند، با آن‌ها ملاقات کرده‌اند یا به محیط دربسته‌ای که این بیماران در آن بستری بوده‌اند، رفت و آمد داشته‌اند، هم‌اتاقی‌های این بیماران و مراقبت‌کنندگان از آن‌ها که در یک فضای مشابه سکونت داشته‌اند؛ افرادی که با این بیماران در یک وسیلة نقلیة مشابه حضور داشته‌اند و با آن‌ها در تماس نزدیک بوده‌اند، از جمله افرادی که در جریان نقل و انتقال از این بیمارن مراقبت کرده‌اند، افراد همراه بیمار (خانواده، همکاران، دوستان و غیره) یا سایر مسافران و خدمه که در جریان تحقیقات به‌عنوان کسانی که با افراد آلوده یا افراد آلودة بدون علامت تماس نزدیک داشته‌اند، سنجش و ارزیابی شده‌اند. در مورد روش‌های سنجش و ارزیابی تماس نزدیک در نقل و انتقال‌های مختلف به پیوست شمارة یک مراجعه کنید.

- ملاقات‌هایی که توسط مأموران تحقیق میدانی به‌عنوان ملاقات‌های معیار برای تماس نزدیک ارزیابی شده‌اند.

- تماس‌های نزدیک شناسایی شده باید در «فرم ثبت نام برای تماس نزدیک با موارد مبتلا به عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید» وارد شود .
۲- الزامات و مقتضیات مدیریتی

الف- مدیریت تماس‌های نزدیک

این الزامات و مقتضیات مدیریتی توسط مقامات بهداشتی و درمانی محلی به همراه ادارات مربوطه تنظیم شده است. برای آن دسته از افرادی که از رعایت مقررات نظارت پزشکی امتناع می‌ورزند، سازمان‌های امنیت عمومی محلی ممکن است آن‌ها را مجبور به مشارکت و ماندن در قرنطینه کنند.

- هنگامی‌که افراد تحت نظارت پزشکی قرار می‌گیرند، باید به صورت شفاهی یا کتبی در مورد مسائلی از این دست آگاه‌سازی شوند: دلیل موجه، مدت زمان، مبنای قانونی، موضوعات حائز اهمیت، اطلاع از بیماری، نام و شماره تلفن شخص تماس گیرنده و مرکز درمانی که مسئولیت نظارت پزشکی را برعهده دارد.

- نظارت پزشکی می‌تواند در اماکن متمرکز صورت گیرد. اگر این امر امکان‌پذیر نباشد، نظارت در خانه و با مدیریت نزدیک تماس‌ها انجام می‌گیرد. دورة نظارت پزشکی ۱۴ روز پس از آخرین تماس محافظت نشده با افراد آلوده یا افراد بدون علامت است. تماس‌های نزدیک فرد تأیید شده یا فرد بدون علامت باید قرنطینة ۱۴ روزه را کامل کند، حتی اگر در طول قرنطینه جواب آزمایش آن‌ها منفی اعلام شود. اگر ابهام در مورد فرد مشکوک برطرف شود، نظارت پزشکی در مورد تماس‌های نزدیک آن‌ها برداشته خواهد شد.

- افرادی‌که تحت نظارت پزشکی متمرکز یا مستقر در منزل هستند، باید نسبتاً مستقل زندگی کنند تا ارتباط‌شان با ساکنین دیگر به حداقل برسد. باید برمبنای «پروتکل فنی ضدعفونی کردن اماکن خاص» (ویرایش دوم)، اماکن نظارتی به شکل مناسبی پاک‌سازی و ضدعفونی شود تا آلودگی‌ها به حداقل برسد. آن‌ها نباید در دورة نظارت پزشکی محل قرنطینه را ترک کنند. در صورتی که ضرورتی برای بیرون رفتن وجود داشته باشد، باید مسئولین مدیریت نظارت پزشکی آن را تأیید کنند. هنگام بیرون آمدن، فرد باید با ماسک جراحی یک‌بار مصرف صورت خود را بپوشاند و از رفتن به اماکن شلوغ و پرجمعیت اجتناب کند.

- در مورد مخاطبین عمومی (یعنی به‌جز تماس‌های نزدیک یک فرد آلوده با کسانی که با آن‌ها زندگی نموده، درس‌خوانده یا کار کرده است) که با فرد آلوده در یک هواپیما، قطار، کشتی یا سایر وسایل حمل و نقل مشابه حضور نداشته‌اند، باید اطلاعاتی در مورد خطرات سلامتی به آن‌ها ارائه شود، ضرورت توجه به مراقبت پزشکی در هنگام بروز تب، سرفه یا سایر علائم تنفسی، اسهال و ورم ملتحمه به آن‌ها یادآوری گردد، و نسبت به ارائه سابقة فعالیت‌های اخیرشان متعهد شوند.

ب- اقدامات انجام شده در طول نظارت پزشکی

- اقداماتی که باید در طول نظارت پزشکی انجام شوند، عبارتند از:

۱- در طول نظارت پزشکی، کارکنان مراکز بهداشت و درمان باید هر روز صبح و عصر، درجه حرارت فرد را اندازه‌گیری کنند، در مورد وضعیت سلامتی فرد سؤال بپرسند، فرم ثبت مشاهدات پزشکی را پر کنند، کمک و راهنمایی لازم را انجام دهند و «فرم ثبت نظارت پزشکی برای تماس‌های نزدیک موارد مبتلا به عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید» (ضمیمه ۳) تکمیل کنند. «فرم گزارش روزانه برای نظارت پزشکی بر تماس‌های نزدیک موارد مبتلا به عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید» (پیوست ۴) و «فرم خلاصة روزانه برای نظارت پزشکی بر تماس‌های نزدیک موارد مبتلا به عفونت ریوی ناشی از کروناویروس جدید» (ضمیمه ۵) می‌تواند محل ارجاع کارمندان محلی قرار گیرد تا در هنگام تلفیق داده‌ها از آن‌ها استفاده کنند.

۲- مدیر نظارت پزشکی باید تدابیر احتیاطی مندرج در «پروتکل اقدامات مراقبتی برای گروه‌های جمعیتی خاص» (ویرایش دوم) را در زمینه حفاظت شخصی اجرا کند.

- در حین انجام نظارت پزشکی، اگر فرد تحت نظارت، علائمی، چون (تب، لرز، سرفه خشک، سرفه با خلط، احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، ضعف، درد ماهیچه، درد مفاصل، تنگی نفس، نفس‌های بریده، احساس فشار در قفسه سینه، ورم ملتحمه، تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم) داشته باشد، باید بلافاصله به مرجع بهداشت محلی گزارش شود و فرد باید براساس مقررات مربوط به تشخیص و درمان، برای انجام تست‌ها و غربالگری آزمایشگاهی به همراه نمونة جمع‌آوری شده به مرکز درمانی تعیین‌شده منتقل گردد. اگر فرد به عنوان یک مورد مشکوک، تأیید شده یا تشخیص داده شدة بالینی (فقط برای استان هوبی) شناسایی شود، تماس‌های نزدیک او باید تحت نظارت پزشکی قرار گیرد.

- پس از خاتمة نظارت پزشکی، اگر تماس نزدیک نابهنجاری خاصی را نشان ندهد، باید نظارت پزشکی فرد برداشته شود.

ج- مکان‌هایی که برای مشاهده پزشکی متمرکز درنظر گرفته می‌شود

- معیار‌های زیر باید در انتخاب و تجهیز محل لازم برای انجام نظارت پزشکی متمرکز رعایت شود:

۱- مراکز نظارت پزشکی متمرکز باید در جهت وزش باد واقع شوند، و در منطقه‌ای نسبتاً دورافتاده با دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل قرار گیرند. همچنین باید از مناطق پرجمعیت دور باشند (حداقل ۵۰۰ متر فاصله داشته باشند). این اماکن نباید در درون مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد شوند.

۲- در داخل مراکز نظارت پزشکی متمرکز، باید فضا‌های مختلف کاربردی با علائم واضح مانند سالن انتظار، انبار وسائل ضرورری، اتاق مراقبت از بیمار وجود داشته باشد. این مراکز باید از تهویة استاندارد برخوردار باشند، دارای امکانات اولیة تأمین یک زندگی عادی برای افراد تحت نظارت پزشک باشند و ضدعفونی کردن منظم آن آسان باشد.

۳- این مراکز باید انبار فاضلاب خانگی مخصوص به خود را داشته باشند. فاضلاب این مراکز پیش از ریخته شدن به شبکه فاضلاب شهری باید با استفاده منظم از ماده کلر ضدعفونی شود. فاضلاب تصفیه شده باید حاوی ۱۰ میلی‌گرم/لیتر پس‌ماندة کلر، ۱.۵ ساعت پس از تزریق ماده کلر باشد و با استاندارد‌های تخلیه فاضلاب برای مراکز بهداشتی و درمانی (جی‌بی ۱۸۴۶۶-۲۰۰۵) منطبق باشد. جایگزینی برای انبار فاضلاب خانگی مستقل، ظروف اختصاصی برای جمع‌آوری پسماند‌ها است. این پسماند‌ها صرفاً باید پس از ضدعفونی و براساس «دستورالعمل عمومی ضدعفونی برای مناطق درگیر همه‌گیری بیماری» (جی‌بی ۱۹۱۹۳-۲۰۱۵) دفع شود.

- اتاق‌های مجزا باید در این اماکن نظارت پزشکی متمرکز وجود باشد تا افراد با علائم تنفسی (تب و سرفه)، اسهال، ورم ملتحمه و ... در آنجا نگهداری شوند و بر روی نمونه‌های آن‌ها آزمایش غربالگری انجام شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری ، تاریخ انتشار: 15 فروردین 1399 ، کدخبر: 115097، www.css.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین