پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
در حالی روابط عمومی وزارت اقتصاد نقل قول مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد درباره رشد اقتصادی سال ۹۱ را تکذیب می‌کند که متن این خبر در سایت خبری رسمی این وزارتخانه (شادا) و سایر خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

شعار سال: روابط عمومی وزارت اقتصاد با ارسال جوابیه به خبرگزاری فارس به گزارش فارس با عنوان «تحریف آمار‌ در نطق انتخاباتی آقای وزیر/ وقتی حقیقت به قربانگاه سیاست می‌‌رود» که با استناد به صحبت‌های منتشر شده از سوی وزیر اقتصاد در سایت خبری رسمی وزارت اقتصاد نوشته شده بود، واکنش نشان داد.

در این جوابیه آمده است: با توجه به مطلب مندرج در خبرگزاری فارس مورخ 1395/6/6 با عنوان «تحریف آمار در نطق انتخاباتی آقای وزیر»، پاسخ وزارت اقتصاد به شرح ذیل ارسال می‌گردد:

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد در خصوص مطلب مندرج در خبرگزاری فارس با عنوان «تحریف آمار در نطق انتخاباتی آقای وزیر» ضمن تکذیب نقل قول مورد ادعا، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، رقم اعلام شده از سوی خبرگزاری فارس مبنی بر رشد 2.2 درصدی اقتصادی کشور در سال 1390 به نقل از وزیر اقتصاد مربوط به سخنان وی در خصوص میانگین رشد اقتصادی هشت ساله دولت نهم و دهم و نه سال 1390 بوده است.

بنابراین رقم اعلام شده از سوی خبرگزاری فارس ناشی از برداشت نادرست خبرنگار آن خبرگزاری است و عین جمله وزیر اقتصاد در جمع فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری بدین شرح است: «طی 35 سال گذشته، متوسط نرخ رشد کشور معادل 3.1 درصد و طی هشت سال دولت قبل نرخ 2.2 درصد بود».

*توضیحات فارس

در توضیح وزارت اقتصاد دو نکته قابل توجه وجود دارد. نکته اول اینکه در این جوابیه، هیچ اشاره به نقد دوم فارس به صحبت‌های خلاف واقع وزیر اقتصاد درخصوص آمار واردات که به گفته طیب نیا به 80 میلیارد دلار نزدیک شده بود، نشده است.

وزیر اقتصاد در صحبت‌های خود گفته بود واردات به مرز 80 میلیارد دلار نزدیک شده بود اما طبق جدولی که فارس براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارش امروز خود منتشر کرد، نشان می‌داد که حداکثر رقم واردات مربوط به سال 89 می‌شد که در آن سال 64 میلیارد دلار واردات انجام شده است.

پس از سال 89 روند واردات نزولی شد تا جایی که در سال 92 میزان واردات کشور به 49 میلیارد دلار رسید.

نکته دوم اینکه، در حالی وزارت اقتصاد این گزاره خبری فارس را تکذیب می‌کند که سایت خبری رسمی این وزارتخانه (شادا) چنین خبری را منتشر کرده بود.

در شادا آمده است:«طیب نیا گفت: در سال 90، 120 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت داشتیم ولی همه این منابع که در تاریخ ایران بی نظیر بود نتیجه اش رشد اقتصادی 2.2 درصدی به دلیل نحوه نادرست استفاده از منابع بود.» در این جمله به هیچ عنوان کلمه متوسط رشد در 8 سال دولت گذشته نیست.

همچنین خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و ایلنا هم این صحبت وزیر که در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های گازرسانی به 83 روستای آذربایجان شرقی عنوان شده است را منتشر کرده‌اند که در همه آن خبرها این جمله وزیر مشاهده می‌شود.

تصویر و آدرس اینترنتی خبر منتشر شده در ادامه می‌آید.

*متن کامل خبر خبرگزاری ایلنا


خبر خبرگزاری ایسنا



*لینک خبر خبرگزاری ایرنا


* لینک خبر شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)

حتی اگر این فرض را در نظر بگیریم که صحبت وزیر توسط خبرنگار آن وزارتخانه یا از سوی خود وی به درستی مطرح نشده و منظور وزیر متوسط رشد 8 ساله بوده است، باز هم این سوال از آقای طیب نیا قابل طرح است که چطور شما برای درآمدهای نفتی فقط به آمار یک سال استناد می‌ کنید اما برای رشد اقتصادی متوسط 8 سال (که اتفاقا رشد منفی 6.8 درصدی سال 91 که به دلیل شوک تحریم‌ها به وجود آمد هم در جمع آمارهای رشد 8 ساله وجود دارد) را در نظر می‌گیرد؟

آیا این قیاس منطقی است؟ بنابراین بهتر است به جای بزرگنمایی در کاستی‌های دولت قبل که این خود مغایر با شعار امیدِ دولت تدبیر و امید است، وقت خود را به برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور صرف کنید؟

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1395، کد مطلب: 13950606001341:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین