پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
قبل از انقلاب اسلامی ایران روز دندانپزشک, ۲۴ دی ماه بود، اما پس از انقلاب و با تصویب طرح تربیت بهداشتکاران دهان ودندان در ۲۳ فروردین سال ۱۳۶۰, برای افزایش میزان سلامت و بهداشت دهان و دندان, ۲۳ فروردین را روز دندانپزشک نام گذاری کرده اند با عرض تبریک روز دندانپزشک، در ادامه راجع به تاریخچه این روز بیشتر بخوانید
شعار سال: دندانپزشکی، حرفه‌ای بسیار قدیمی است و شاید پیدایش آن به زمانی بازگردد که انسان‌ها به فکر سلامت و بهداشت و زیباتر کردن دندان هایشان افتادند.

از عمر دندانپزشکی در ایران بیش از ۷۰ سال نمی ­گذرد. در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی فقط سه نفر دندانپزشک در شهر تهران وجود داشت. یکی از برجسته‌ترین آنها، دکتر دندانپزشک اهل کشور لهستان بود که دندانپزشک مخصوص رضاخان به شمار می‌رفت و تبحر فوق العاده‌ای در طراحی و ساخت پروتز‌های دندانی داشت. دو دندانپزشک دیگر تهران قدیم نیز اهل کشور سوئیس و ترکیه بودند.

درکشور‌های مختلف روز‌های متفاوتی بعنوان روز دندانپزشک تعیین شده است. درآمریکا ۶ مارس «روز دندانپزشک» و ماه فوریه، ماه «بهداشت دهان و دندان کودکان» است. انجمن دندانپزشکی آمریکا و فدراسیون بین المللی دندانپزشکی FDI، روز ۱۲ سپتامبر را به عنوان «روز جهانی بهداشت دهان و دندان» انتخاب کرده اند و روز ۹ فوریه نیز بعنوان روز جهانی داندانپزشک نام گذاری شده است.

از سال ۱۳۴۳ روز ۲۴ دی ماه، سالروز تاسیس جامعه دندانپزشکی ایران به نام «روز دندانپزشکی» نامیده شد و در تقویم‌های آن زمان منعکس گردید. در این روز تلاش همه جانبه‌ای از طرف جامعه دندانپزشکی ایران با همکاری صدا وسیما و سه وزارتخانه (آموزش و پرورش، دفاع، کار و امور اجتماعی) برای شناساندن و گسترش بهداشت دهان در سطح جامعه و به خصوص مدارس سراسر کشور صورت میگرفت. استقبال مخاطبین از این حرکت موجب شد از سال سوم، روز دندانپزشکی به هفته دندانپزشکی تبدیل شود.

در سال‌های اول پس از انقلاب، روز دندانپزشکی تغییر کرد. مجلس شورای اسلامی در ۲۳ فروردین سال ۱۳۶۰ به منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان ودندان در مناطق محروم کشور و روستاها، قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشتکاران دهان ودندان» را تصویب کرد. در‌ای قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد که داوطلبانی را برای تربیت دراین دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه، از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری نموده و اصل پیشگیری رامورد نظر قرار دهند.

هیات وزیران در تاریخ اول دی ما ۱۳۶۲، بنا به پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران، روز ۲۳ فروردین ماه هر سال را که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود را به عنوان روز دندانپزشک نامگذاری کرد و مصوبه آن به امضای نخست وزیر وقت رسید.

همانطور که گفته شد دندانپزشکی حرفه‌ای بسیار قدیمی است. اولین مسواک‌ها را اهالی خاورمیانه استفاده می‌کردند و آن را با همین نام (misswak) می‌خواندند. مسواک آن‌ها شامل شاخه کوچکی از درخت (سالوادوراپرسیکا) بود که آن را روی آب به مدت یک روز غوطه ور می‌کردند تا الیاف آن از هم جدا شوند، چوب این درخت اثرات مثبتی نیز روی لثه‌ها داشت.

نیم نگاهی به تخصص‌های دندانپزشکی:

آندودونتیکس (تخصص ریشه دندان)

معمولا برای عصب کشی دندان باید به این گروه از دندانپزشکان مراجعه کنید. هنگامی که بافت‌های درون دندان بر اثر رسیدن میکروب‌های پوسیدگی زا و یا ضربه آسیب ببینند و ملتهب و عفونی شوند، معمولا دندان‌ها خود به خود دچار دردی گنگ می‌شوند که در زمان شب تشدید می‌شود. وجود این علائم نشانه این است که باید برای عصب کشی به دندانپزشک مراجعه کنید.

ارتودنسی (مرتب کردن دندانها)

اگر دندان‌ها نامرتب و پس و پیش باشندو یا مشکلات و ناهنجاری‌هایی در فک بالا ویا پایین وجود داشته باشد باید برای درمان به مطب این گروه از دندانپزشکان بروید.

پریودونتیکس (تخصص بیماری‌های لثه و بافت‌های نگهدارنده آن)

این روز‌ها خیلی‌ها به دنبال جایگزین کردن دندان از دست رفته شان، به وسیله «ایمپلنت‌های دندانی» هستند. ایمپلنت گر چه درمانی پر هزینه است، ولی زیبایی و عملکرد قبلی دندان را باز می‌گرداند. در صورتی که لثه قرمز و متورم شده و یا خونریزی می‌کند و یا روی سطح دندان‌ها جرم انباشته شده است، این گروه از دندانپزشکان می‌توانند بهترین روش‌های درمانی رابه شما ارائه دهند.

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی:

سفید کردن دندان ها‌ی بد رنگ، لمینت کردن دندان‌ها (تیغه‌ای چینی که بر سطح لبی دندان‌های جلویی چسبانده می‌شوند) و ترمیم دندان ها، از مهارت‌های این گروه از دندانپزشکان است.

پروستودونتیکس (متخصص پروتز‌های دندانی)

ساخت دست دندان کامل، تکه‌ای (پارسیل) و انواع روکش برای دندان‌ها به این گروه از دندانپزشکان مراجعه کنید.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وب سایت آفتاب ، تاریخ انتشار: 18 فروردین 1399 ، کدخبر: 49939 ، www.aftabir.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین