پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۴۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
جزئیات نقشه راه فدراسیون فوتبال برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات طبق دستور فیفا مشخص شد .

 شعار سال: مدیران فدراسیون فوتبال این روزها طبق دستورات فیفا درحال نگارش اساسنامه جدید و آیین‌نامه انتخاباتی هستند. حساسیت موضوع با توجه به نظارت ویژه و سختگیرانه فدراسیون جهانی به شکلی است که یک قدم اشتباه در این مسیر می‌تواند با فاجعه همراه شود. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید مدیران درنظر دارند انتخابات را در پاییز امسال و بعد از مسابقات تیم‌ملی در مقدماتی جام‌جهانی برگزار کنند. تاریخی که بنا بر اتفاقاتی که رخ خواهد داد، ممکن است تغییر کند. اما در فدراسیون فوتبال چه خبر است و قرار است در ماه‌های آینده شاهد چه اتفاقاتی در فوتبال ایران باشیم.

 

درخواست فرصت جدید از فیفا
فیفا نخستین‌بار در تاریخ پنجم اسفند با ارسال نامه‌ای رسمی به ایران با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال مخالفت کرد. فدراسیون جهانی با انتقاد از عملکرد مدیران فوتبال ایران و پاسخ‌ندادن به پنج نامه ارسالی درباره سرنوشت اساسنامه جدید نگارش‌شده فوتبال ما،‌ اساسنامه فوتبال ایران را غیرقانونی توصیف کرد و ایراداتی اساسی به آن گرفت. همچنین تأکید کرد مکانیزم برگزاری انتخابات هم باید مطابق با استانداردهای فیفا باشد و کدهای انتخاباتی رعایت شود. فیفا البته چند روز بعد یک نامه تند دیگر برای ایران فرستاد و روی مواضع قبلی خود ماند تا مسئولان فدراسیون مجبور شوند انتخابات را لغو و پروسه اصلاح اساسنامه را کلید بزنند. نکته بسیار مهم در این رابطه اما بخش پایانی نامه اول به ایران با این مضمون بود: «از شما می‌خواهیم تا یک نقشه راه مطابق با پلان فوق (تصویب اساسنامه جدید و برگزاری مجمع فدراسیون برای تعیین هیأت‌رئیسه جدید با قوانین و آیین‌نامه جدید) حداکثر تا تاریخ یکم مارس ۲۰۲۰ برای فیفا و‌ای اف سی تهیه نمایید» البته مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون در گفت‌وگو با سایت فدراسیون اعلام کرده‌ است که فیفا تا تاریخ ١٠ آوریل به فدراسیون برای ارسال نقشه راه فرصت داده است که به نظر می‌رسد این مهلت را دوباره در مکاتبات بعدی تعیین کرده‌اند، وگرنه طبق نامه اول نقشه راه باید در تاریخ ١٨  اسفند ٩٨ برای فیفا ارسال می‌شد.

 

فیفا به دنبال انتخابات عادلانه
اما منظور فیفا از تعیین یک نقشه راه و ارسال جزئیات آن به این نهاد و AFC چیست؟ روال کار این است که ابتدا کمیته‌ای مورد تأیید اعضای مجمع با توجه به الزامات فیفا و دستورالعمل‌هایی هم که برای ایران ارسال کرده‌اند، متن اساسنامه جدید را نگارش کنند که این کار توسط هوشنگ نصیرزاده و مسئولان فدراسیون درحال انجام است. پس از نگارش اساسنامه مطابق با استانداردهای فیفا،‌ متن انگلیسی و فارسی پیش‌نویس باید برای این دو نهاد بالادستی فرستاده شود. درنهایت اگر مورد تأیید قرار گرفت، مدیران فدراسیون اقدامات قانونی برای برگزاری مجمع عمومی برای تصویب اساسنامه جدید را باید انجام داده و در این مجمع تاریخ انتخابات را مشخص کنند. البته در همین مجمع اعضای ستاد اجرایی و استیناف انتخابات با رأی و تصمیم مجمع انتخاب خواهند شد. فیفا با این کار می‌خواهد مدیران اجرایی فدراسیون که خودشان قدرت و منابع مالی را در اختیار دارند و در انتخابات هم شرکت دارند،‌ قدرت مهندسی مجمع و انتخابات را نداشته و خودشان برگزار‌کننده انتخابات نباشند تا انتخابات عادلانه برگزار شود.

جنجال‌هایی که در پیش است
علاوه بر این، سیستم آیین‌نامه برگزاری انتخابات هم باید بروزرسانی و اصلاحات مورد نظر فیفا در اساسنامه نیز لحاظ شود. در واقع همین حالا مدیران فوتبال ایران کار بسیار سختی برای نگارش اساسنامه‌ای دارند که کمترین اتفاق حاشیه‌ای آن حذف حق رأی وزیر ورزش و معاون ورزش قهرمانی و حضور آنها در مجمع عمومی فدراسیون است. چالش بسیار مهم دیگر بحث ماده اول اساسنامه است که مسئولان باید در آن مشخص کنند عنوان فدراسیون چیست. اگر بنویسند فدراسیون یک نهاد خصوصی غیردولتی است، که جنجال داخلی آغاز می‌شود. اگر بنویسند نهاد دولتی است، که فیفا اساسنامه را تأیید نمی‌کند. اگر هم بنویسند فدراسیون نهاد عمومی مستقل غیردولتی است و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران،‌ آن‌وقت باید تمام قوانین تصویب‌شده کشوری را رعایت کنند و به این ترتیب مدیران بازنشسته که اکثریت هیأت‌رئیسه را تشکیل می‌دهند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا یک دوره چهارساله دیگر هم در فوتبال باشند،‌ باید خانه‌نشین شوند و طبیعی است که آنها قانونی نمی‌نویسند که باعث حذف خودشان بشود. از طرفی اگر آنها قوانین کشوری و وابستگی خود به دولت را در اساسنامه جدید لحاظ نکنند، آن‌وقت مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت و نهادهای نظارتی احتمالا اساسنامه را تأیید نمی‌کنند و باز هم شاهد چالش مدیران فوتبال با مدیران کشور خواهیم بود.

 

ماجرای مصاحبه عجیب کفاشیان
به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های آینده داستان نگارش اساسنامه جدید فوتبال ایران جنجال بزرگی در فوتبال کشور به راه بیندازد. البته علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال اخیرا در مصاحبه‌ای جنجالی رسما اعلام کرده برای پروژه اصلاح اساسنامه در ‌سال ١٣٨٦ به فیفا دروغ گفتند و سر این نهاد بین‌المللی را کلاه گذاشتند و این‌بار نباید این اشتباه بزرگ را تکرار کنند. همین مصاحبه اگر مورد توجه فیفا قرار بگیرد، امکان برخورد سخت آنها با فوتبال ایران با توجه به این اعتراف وحشتناک وجود دارد. با وجود این، اعضای مجمع فدراسیون فوتبال هم طبق اعلام رسمی دبیرکل تا پایان این هفته مهلت دارند درباره برخی مفاد اساسنامه مصوب مورخ ٤/١٠/٩٠ پیشنهادات‌ خود را ظرف یک هفته آتی به دبیرخانه مجمع ارایه کنند تا عینا به کمیته حقوقی و تدوین مقررات منعکس شود تا کار نگارش به پایان برسد.

 

برگزاری مجمع عمومی در دستور کار
تنها بحث باقی‌مانده‌ای که مدیران فدراسیون درباره جزئیات آن شفاف‌سازی کاملی نداشته‌اند، زمان‌بندی برگزاری مجمع عمومی و مجمع انتخاباتی است. به هرصورت هیچ‌کسی نمی‌داند مدیران در چه زمانی تصمیم دارند انتخابات را برگزار و به این وضع بلاتکلیفی و اداره فوتبال با سرپرست پایان بدهند.  مجمع عمومی اول برای تصویب اساسنامه و تصویب صورت‌های مالی‌ سال گذشته در تابستان (احتمالا تیر یا مرداد) و مجمع انتخاباتی نیز براساس آیین‌نامه و قوانین جدید در فصل پاییز ( آبان یا آذر) برگزار خواهند شد. به این ترتیب چندماه پر از تنش و جنجال را در پیش‌رو خواهیم داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، تاریخ انتشار 25 فروردین 99، شماره: 1944

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
0
به نظرم اساسنامه جدید عادلانه تر از قبلی است و دست مافیا رو بیشتر از قبل در تصمیم گیری ها میبنده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین