پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
رئیس قوه قضاییه در جمع مسئولان قضایی استان خراسان رضوی در مشهد با تشریح فلسفه سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، این نظام را نظامی کارآمد و بی بدیل سیاسی دانست.

شعار سال: آیت الله آملی لاریجانی که در جمع اعضای شورای قضایی استان خراسان رضوی سخن می گفت با اشاره به مسئولیت خطیر مسئولان در نظام مقدس اسلامی گفت: ما در قوه قضاییه مسئولیتی ظاهراً شبیه مسئولیت اجرایی داریم اما مسئولیت ما مسئولیت بسیار خطیری است و از جهت خدمت رسانی عظیم به مردم در تمام طول سال ماه، هفته، روز، ساعت در حال انجام است و این حرکت امری مهم و ارزشی و الهی است و روایات زیادی در زمینه ارزش خدمت به مردم داریم و چنانچه بخواهیم در زندگی برنامه ای برای خود تعیین کنیم عاقلانه ترین تصمیم، انجام اعمالی است که ما را به جایگاه قرب الهی نزدیک می کند؛ چرا که ایام حیات دنیوی بسیار کوتاه است.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم کدام اعمال ما مورد رضایت الهی بوده و توشه ای واقعی برای خود ساخته ایم و در این زمینه توصیه های فراوان قرآنی داریم از جمله «فان خیر الزاد التقوی» بهترین توشه تقواست و انجام کار با قصد قربت است و خدمت کردن به مردم یکی از بالاترین عبادات است و با هر قدمی در زمینه خدمت، برای انسان ثوابی نوشته می شود پس نباید در خدمت به خلق غفلت کنیم.

آملی‌لاریجانی افزود: توجه به این اصل موجب تلاش مضاعف می شود و هر قدمی برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین انجام می شود از مصادیق این مطلب است و مابقی اعمال مانند سراب است و آنچه باقی می ماند عمل صالح است بنابراین آنچه ما در کار روزانه انجام می دهیم نیازمند یک نگاه ارزشی و الهی به کار است و در این زمینه به خصوص کمک به مردم و محرومان که پناه ندارند باید تلاش کرد که موجب عنایت الهی خواهد بود.

آملی لاریجانی کمک به تحقق آرمان‌ها و اهداف نظام مقدس اسلامی را امری بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی یک نظام بی بدیل سیاسی و دارای فلسفه سیاسی خاص است و در مباحث فلسفه سیاسی باید آن را دنبال کرد که منشأ مشروعیت در نظام اسلامی چیست؟ و در نظام لیبرال دموکراسی چیست؟ و مباحث مربوط به این نکات منشأ ده‌ها اثر فلسفه سیاسی است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: منشأ مشروعیت در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی مردم سالاری دینی، هم آرای مردم و هم منشأ الهی است و چنین ترکیبی در هیچ نظام سیاسی وجود ندارد و هیچ نظام و فلسفه سیاسی پیدا نخواهیم کرد که چنین ترکیب ارزشمندی را داشته باشد.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: هابز که از مشهورترین فیلسوفان سیاسی غرب است از حکومت مطلقه سلطان دفاع می‌کند و حکومت‌های مشروطه و دموکراسی نیز که وضعیتشان معلوم است چه آنکه در این نظام‌ها نیز آرای مردم مبتنی بر اندیشه دینی نیست.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نظام سیاسی، که ترکیب یافته از چهارچوب های ارزشی دینی و در رأس آن مردم هستند نمونه مشابهی ندارد و اگر افکار حضرت امام (ره) نبود چنین نظامی را نداشتیم و تحقق این نظام ثمره خون شهداست.

آملی لاریجانی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: امروز نظام اسلامی در جهان مورد اعتناست و تمام قدرت‌های بزرگ ملاحظات‌شان را در منطقه با توجه به مواضع ایران تنظیم می کنند؛ چرا که قدرت جمهوری اسلامی علاوه بر قدرت نظامی و سایر منابع قدرت عمدتاً یک قدرت معنوی است که در قلوب مسلمین و حتی غیرمسلمانان تأثیرات خود را گذاشته است، به عنوان نمونه مردم جهان مشاهده می کنند که مردم ایران در طول سال‌های متمادی از مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین و سایر مظلومان دفاع کرده و در مسیر حمایت از مظلومان جهان حرکت کرده است؛ همانگونه که کشور ما در طول بیش از 30 سال پذیرای چند میلیون مهاجر افغانی بوده، اما اروپاییها با آن ثروت خود حاضر نشدند تعداد اندکی از پناهندگان را بپذیرند و این نشان دهنده دوگانگی در ادعاهای حقوق بشری در غرب است.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با حرکت در یک صراط مستقیم در قلوب مسلمین نفوذ کرده و با فداکاری حضرت امام (ره) و خون شهیدان و ایثارگران به پیش رفته بنابراین حکومت جمهوری اسلامی نباید ناکارآمد تصویر شود و ما مسئولین علاوه بر خدمت رسانی و کار صحیح و جهادگونه که آینده خود را می سازیم باید کمک کنیم که نظام یک گام به سوی آرمانهای خود به پیش برد.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ابران به عنوان یک الگو در جهان خصوصاً در میان مسلمانان و نیز محرومان مطرح است و ما باید به عنوان مسئول قدمهای مثبت بیشتری برداریم و خدای ناکرده با برخی کم کاری‌ها به نظام ضربه نزنیم و از اقدامات انجام شده در استان خراسان رضوی نیز تشکر می کنیم و امیدواریم با این نگاه در آینده نیز شورای قضایی استان بیش از پیش در راستای خدمت رسانی به مردم و قصد قربت الهی موفق باشد.

رئیس قوه قضاییه با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: معظم له همواره ما را مورد پشتیبانی، راهنمایی، ارشاد و حمایت قرار می دهند و ما نیز تلاش داریم با تمام توان در راستای انجام منویات معظم له گام بر داریم و بخش عمده اقدامات انجام شده بویژه در زمینه عمرانی با عنایات معظم له به انجام می رسد.

آیت الله آملی لاریجانی، قوه قضاییه را یک نهاد مستضعف در بخش نیروی انسانی و بودجه دانست و افزود: متأسفانه در برخی مقاطع بودجه یک وزارتخانه از بودجه ما بیشتر است و در بعضی استانها مکانهای دادگستری استیجاری است و از این جهت مشکلات فراوانی برای دستگاه قضایی به وجود می آید.

رییس دستگاه قضایی افزود: اولین توصیه ما به رؤسای دادگستری و مسئولان اعمال نظارت بیشتر و مؤثرتر و مستمر است و در این زمینه نباید کوتاهی انجام شود و نظارت های موجود باید تشدید شود و نظارت و بازرسی باید به صورت مستمر انجام شود.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ثبت آنی و الکترونیکی در اسناد رسمی کمک زیادی به پیشرفت امور کرده ولی زیرساخت‌ها در این زمینه باید تأمین شود چرا که بطور مثال قطع اینترنت و برخی مشکلات فنی صدمات زیادی در زمینه ارائه خدمت به مردم ایجاد می کند.

آملی لاریجانی اقدامات انجام شده در مقابله با جرایم خاص و خشن در استان خراسان رضوی را امیدوار کننده دانست و خاطرنشان کرد: ان شاء الله این روند استمرار پیدا کند.

آملی لاریجانی با تقدیر از خدمات سازمان ثبت اسناد، یکی از راهکارهای مبارزه با زمین خواری را سند دار کردن اراضی دولتی دانست و افزود: سند دار کردن اراضی دولتی یکی از کارهای مهم بوده ولی برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بعضا در اینگونه سندها به حقوق مردم تعدی شده و مستثنیات مردم، دولتی تلقی شده و برای آن سند صادر شده است بنابراین سازمان ثبت باید دقت لازم در زمینه رعایت حق الناس را داشته باشد و مدیران کل ثبت در استانها بر این روند نظارت کافی داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه بالا بردن هزینه های ارتکاب جرم و تخلف از قانون را از جمله راهکارهای کاهش جرایم و تخلفات دانست و افزود: قانون باید مدبرانه و مقتدرانه از جمله در زمینه تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و منابع طبیعی به مرحله اجرا درآید و معتقدیم چنانچه قانون به خوبی اجرا شود جلوی بسیاری از مشکلات گرفته می شود.

در ابتدای این دیدار رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی، دادستان مرکز استان و رؤسای سازمانهای تابعه قوه قضاییه به تفصیل گزارشی از اقدامات، عملکرد و مشکلات حوزه های تحت مسئولیت خود ارائه نمودند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395، کد مطلب: 95060104489:www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین