پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۵۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
صبح امروز شنبه تعدادی از کارگران کارخانه ایران مرینوس قم واقع در میدان ارتش محل تلاقی بلوارهای امین و غدیر این شهر در مقابل درهای اصلی این کارخانه تجمع و نسبت به تاخیر در انعقاد قرارداد این واحد تولیدی با کارگران اعتراض کردند.

شعار سال: این کارگران می‌گویند برای بار چندم از زمان شیوع کرونا تاکنون، مسوولان کارخانه زمان بازگشایی را به تعویق می‌اندازند و دلیل این تصمیم خود را مشکلات مالی، سلامتی کارگران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدلیل شیوع کرونا و همچنین نبود مواد اولیه را عنوان می‌کنند، امری که مورد پذیرش کارگران نیست.

یکی از کارگران به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بخشنامه کارخانه ایران مرینوس، قرار بود کارگران از ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری مشغول به کار شوند که پس از مراجعه، به بهانه ویروس کرونا گفته شد باید از ۲۳ فروردین‌ماه سر کار بیایید.

وی افزود: مجددا بر اساس تصمیم مسئولان امر، شروع به کار کارگران به اول اردیبهشت‌ماه موکول شد، ولی امروز صبح طی تماسی با همه کارگران، گفته شد بر اساس آخرین تصمیم‌گیری، آغاز فعالیت کارخانه تا اول خرداد یا اول تیرماه و شاید تا شهریورماه به تاخیر بیفتد.

این کارگر گفت: مدیران کارخانه، از جمله بحث شیوع کرونا را یکی از دلایل این امر ذکر می‌کنند در حالیکه اوج کرونا در اسفند بود و ما حتی هشت روز تعطیل رسمی اسفندماه را سرکار حاضر بودیم.

وی با بیان این‌که کارخانه از تنظیم قرارداد کارگران طفره می‌رود، خاطرنشان کرد: اداره کار نیز اعلام کرده است، بیمه بیکاری فروردین و اردیبهشت‌ماه را پرداخت خواهد کرد؛ از مسئولان کارخانه انتظار می‌رود قرارداد‌ها را در اختیار کارگران قرار دهند تا بتوانیم از بیمه بیکاری این ۲ ماه استفاده نماییم.

کارگر دیگری به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه ایران مرینوس یکی از باسابقه‌ترین واحد‌های تولیدی قم است و همه کارگران آن بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند.

وی افزود: به همه کارگران اعلام‌شده تا زمانی که از شما دعوت نشده نباید سر کار حاضر شوید، در غیراینصورت مزایای شغلی از جمله ناهار و سرویس حذف می‌شود و فقط با پایه حقوق باید مشغول کار شوید.

کارگر دیگری با بیان این‌که برغم ادعای مدیران کارخانه، مواد اولیه برای شروع به کار موجود است، گفت: این کارخانه ماهانه حدود چهار تن پشم و ۲۰ تن پلی‌استر مصرف می‌نماید که آخرین میزان موجودی مواد اولیه که ما اطلاع داریم، خط‌های تولیدی کارخانه بیش از چهار ماه می‌تواند فعال شود.

یکی دیگر از کارگران در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این‌که در گذشته نیز چندین بار مشکل مشابه به وجود آمده بود، مدعی شد: سرمایه‌گذاران کارخانه ایران مرینوس صاحب زمین‌های بزرگی هستند و هر از چندی که در فروش زمین با مشکل قانونی مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند به دولت القا نمایند که در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند و باید با فروش زمین‌ها، کارخانه رونق پیدا کند.

به ادعای وی که مورد تایید تعداد دیگری از کارگران حاضر در محل قرار می‌گرفت، در واقع سهامداران این کارخانه با بیکار کردن کارگران سعی می‌کنند، دیگر مشکلات خود را حل کنند.

این کارگر همچنین مدعی شد: مدیران کارخانه در حال حاضر نیز قصد فروش قطعه‌ای از زمین کارخانه را دارند که با مشکل قانونی و نبود مجوز مواجه شده‌اند.

وی، تصریح کرد: ۲۵۰ نفر کارگر این کارخانه نه به دلیل نبود مواد اولیه، بلکه به دلیل مسائل دیگری به بازی گرفته‌شده‌اند.

یکی دیگر از کارگران نیز ادعا کرد که مدیران کارخانه، از سویی با تعویق چندین‌باره بازگشایی کارخانه سعی می‌کنند کارگران را عصبانی و تشویق به تجمع مقابل این واحد تولیدی نمایند و از سوی دیگر عملا هزینه پرداخت بیمه بیکاری کارگران را به دولت تحمیل می‌کنند که این امر نیز ممکن است با انگیزه وادار کردن دولت به میانجی‌گری و کسب امتیاز باشد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از نظرات مدیران کارخانه و نیز مسوولان ذیربط استان تا لحظه انتشار این گزارش بی نتیجه ماند.

تجمع امروز شنبه کارگران ایران مرینوس قم در حالی است که بسیاری از مشاغل بویژه کسب و کار‌های خرد بدلیل رکود ناشی از شیوع کرونا وارد چالش‌های بزرگی شده است، چالش‌هایی که بیش از چیز قشر زحمتکش و مظلوم کارگری را هدف قرار می‌دهد.

اگر چه دولت برنامه‌ها و اقداماتی را برای مدیریت این چالش‌ها بویژه خسارتی که به کسب و کار‌های کوچک و متوسط وارد می‌شود، در دستور کار خود قرار داده است، اما ورود احتمالی شرکت‌های بزرگی، چون ایران مرینوس به این عرصه و درگیر شدن آن با چالش‌های اقتصادی و یا کارگری، آینده بیش از بیش راکدتری را برای اقتصاد استان رقم خواهد زد.

به باور ناظران، ادامه این امر، بحران‌های بعدی در عرصه اجتماعی و اقتصادی را در پی خود خواهد آورد، امری که ضرورت مداخله فوری مسوولان و برون رفت از این چالش و از جمله فراهم کردن زمینه آسودگی خیال کارگران را ضروری می‌کند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری شفقنا، تاریخ انتشار 30  فروردین    99، کد خبر:   927435، www.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین