پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
تولید صنعت مرغداری، چند مرحله است که مرحله اول آن تولید مرغ لاین است که ایران در این زمینه کاملاً وابسته است، درواقع جوجه‌های کنونی یک‌روزه و گوشتی از نسل مرغ لاین به شمار می‌روند، نداشتن فنّاوری تولید مرغ لاین سبب وابستگی به کشورهایی می‌شود.

شعار سال:تولید صنعت مرغداری، چند مرحله است که مرحله اول آن تولید مرغ لاین است که ایران در این زمینه کاملاً وابسته است. درواقع جوجه‌های کنونی یک‌روزه و گوشتی از نسل مرغ لاین به شمار می‌روند. نداشتن فنّاوری تولید مرغ لاین سبب وابستگی به کشورهایی می‌شود که فناوری لاین را در اختیار دارند و در صورت عدم فروش این کشورها، مجبور به واردات گوشت مرغ خواهیم شد.

تولید صنعت مرغداری، چند مرحله است که مرحله اول آن تولید مرغ لاین است که ایران در این زمینه کاملاً وابسته است. درواقع جوجه‌های کنونی یک‌روزه و گوشتی از نسل مرغ لاین به شمار می‌روند. نداشتن فنّاوری تولید مرغ لاین سبب وابستگی به کشورهایی می‌شود که فناوری لاین را در اختیار دارند و در صورت عدم فروش این کشورها، مجبور به واردات گوشت مرغ خواهیم شد.

ریشه اصلی صنعت طیور، مرغی است به‌نام «لاین». مرغ لاین عبارت است از مرغی که با اصلاح نژادی تمام ویژگی‌های مرغ را که در این صنعت لازم است مثل پروار شدن با حداقل خوراک و در حداقل زمان، دارا است. از مرغ لاین، مرغ اجداد تولیدشده و از مرغ اجداد هم مرغ مادر تا دست آخر مرغ گوشتی یا تخم‌گذار به دست می‌آید. از هر مرغ لاین تقریباً 40 قطعه مرغ اجداد تولید می‌شود؛ از هر مرغ اجداد 80 قطعه مرغ مادر؛ از هر مرغ مادر 120 قطعه مرغ گوشتی. پس از هر یک مرغ لاین به‌طور متوسط حدود 300 هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود. نگهداری از مرغ لاین فوق‌العاده پیچیده و علمی است و به متخصصین تغذیه و ژنتیک نیاز دارد و کشور دارای فناوری مرغ لاین، هیچ‌گاه اسرار آن را به دیگران نمی‌دهد.

در حال حاضر نژاد مرغ لاین رأس انگلیس، «هوبارد» فرانسه و لاین «کاپ» آمریکا بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می‌دهد که البته بر اساس آمارهای موجود، بازار نژادهای وارداتی مرغ در انحصار انگلستان و نژاد رأس است. ناگفته نماند که نهایت لطفی که این کشورها به ایران می‌کنند این است که از انگلیس مرغ اجداد را به ایران می‌دهند و اصلاً مرغ لاین را نمی‌دهند؛ مرغ اجداد را هم با قیمت گران می‌دهند.

در حال حاضر بیش از 95 درصد پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از نژاد رأس استفاده می‌کنند که مرغ اجداد آن از انگلستان وارد کشور می‌شود. در سالیان اخیر تلاش‌های زیادی برای تولید نژادهای بومی مرغ لاین در کشور انجام شد و نژاد مرغ آرین هم معرفی شد که به دلیل عدم حمایت دولت‌ها به شکست انجامید. این در حالی است که در دنیا کشورهای معدودی توانسته‌اند اقدام به تولید مرغ لاین کنند و اکنون فقط آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه در این زمینه تولیدکننده محسوب می‌شوند و مابقی کشورها از این چند کشور وارد می‌کنند؛ اما شرایط ایران به سبب تحریم‌ها متفاوت است و در چنین شرایطی اگر کشور انگلستان از صادرات مرغ اجداد رأس به کشورمان خودداری کند بازار مرغ کشور با یک بحران غیرقابل کنترل و هولناک مواجه می‌شود. از طرف دیگر اگرچه دانش بومی برای اصلاح ژنتیک مرغ آرین و دست یابی به بهترین نژاد آن در کشور وجود دارد اما به گفته کارشناسان رسیدن به آن حداقل نیازمند 15 سال آزمایش و تحقیق است. در چنین شرایطی تغییر عادت غذایی مردم و پرورش سایر ماکیان در کنار مرغ اهمیت مضاعفی می‌یابد.

نکته دیگری که درباره واردات مرغ لاین وجود دارد این است که این مرغ‌ها بر مبنای خوراک و داروهای کاملاً انحصاری کشورهای مبدأ، پروار می‌شوند؛ یعنی وقتی ایران مرغ لاین رأس را از انگلستان وارد می‌کند باید همان ذرت و دارویی که انگلستان تولید کرده را به این مرغ‌ها بدهد؛ بنابراین در زمینه خوراک مرغ و داروی آن هم به انگلستان وابسته می‌شویم. در این صورت هرگاه در واردات خوراک مرغ‌ها مشکلی پیش آید، بازار داخلی به هم می‌ریزد.

جالب است بدانید که در سالیان اخیر و در بدترین شرایط ممکن که اروپا و انگلیس همه جانبه ایران را تحریم کرده بودند و بسیاری از کالاهای حساس را به ایران نمی‌دادند اما انگلیسی‌ها مرغ لاین را زیر قیمت بازار به ایران می‌دادند. انگلیسی‌ها می‌دانستند اگر واردات مرغ اجداد ایران را تحریم می‌کردند تنها نژاد در ایران آرین بود که چرخه تولید و بازار گوشت سفید کشور را خواهد گرفت. ظرفیت ایران در تولید مرغ لاین بومی موجب شده تا انگلیسی‌ها برای حفظ جوجه‌های خود در ایران قیمت مرغ اجداد را حتی زیر قیمت جهانی که به دیگر کشورها می‌فروشند به ایران بدهند و آمریکا هم هیچ‌گاه مانع دور زدن تحریم‌ها از جانب انگلستان در این زمینه نشده است، چراکه هدف آنها وابسته ماندن ایران در صنعت مرغ است. در حال حاضر که اکثر صنعت مرغ ایران را نژاد رأس انگلیسی به خود اختصاص داده است و با توجه به تحریم‌های همه جانبه، دشمنان نسبت به ایران در حوزه مرغ تحریمی را ایجاد نکرده‌اند چون آنها از وجود مرغ لاین در کشور آگاه هستند و حاضر نیستند که مرغ لاین ایرانی در کشور موجب خودکفایی تولید مرغ گوشتی در کشور شود و این وابستگی ادامه‌دار باشد تا مرغ لاین آرین در کشور مهجور بماند.

شعار سال: با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حکیم مهر،تاریخ1 اردیبهشت 1399، کد خبر:56801،www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
0
تو همه صنایع وابسته ای در تولید اصلی و نمی تونیم بدون ارتباط با دنیا کاری پیش ببریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین