پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
وزیر بهداشت درباره رسیدگی به نامه‌ تعدادی از افراد صاحب‌نام پزشکی و دارویی مبنی بر استمرار برخی شیوه‌های سودجویانه در حوزه دارو که منافع جریان‌های خاص را تامین می‌کند، به رییس سازمان غذا و دارو دستور داد.

شعارسال: وزیر بهداشت درباره رسیدگی به نامه‌ تعدادی از افراد صاحب‌نام پزشکی و دارویی مبنی بر استمرار برخی شیوه‌های سودجویانه در حوزه دارو که منافع جریان‌های خاص را تامین می‌کند، به رییس سازمان غذا و دارو دستور داد.
 
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به دکتر محمدرضا شانه ساز آورده است: «اخیرا مکتوبی توسط تعدادی از افراد صاحب نام در حوزه پزشکی، دارویی، اقتصادی و اجتماعی دریافت شد که به تفصیل ضمن اشاره به رفتار فساد ستیزانه و شفافیت­‌گرای مدیریت کنونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخصوص در عرصه دارو و تولید و واردات فرآورده های دارویی، از استمرار بعضی از شیوه­‌ها که هنوز منافع جریان­‌های خاص را تأمین می­‌کند گله­‌مند بودند.
 
نیک می­‌دانید از روز نخست ورود اینجانب به این مجموعه، اولین گام‌ها در ایجاد پاکیزگی و شفافیت سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی برداشته شد، تولید داخل در دارو و تجهیزات پزشکی مورد توجه ویژه قرار گرفت و از واردات محصولاتی که مشابه داخلی داشت جلوگیری بعمل آمد.
 
ارزهای دریافتی سال ۱۳۹۷ با بررسی دقیق پنج ماهه تعیین تکلیف و موارد تخلف و بلاتکلیف عینا به مراجع محترم قضائی منعکس گردید. کمیسیون­‌ها و تصمیماتش شفاف به اطلاع ذینفعان و مردم رسید. با حمایت از تولید داخل مصرف ارز ۲۰% کاهش یافت ضمن آنکه علیرغم فشار سنگین مصرف به دلیل سیلاب‌ها، ۳.۵ میلیون زائر اربعین حسینی، آنفلوانزای H۱N۱ و کرونا بالا رفته بود، با صرفه­‌جوئی حداقل ۶۰۰ میلیون یورو در سال عمل کردیم، برای اولین بار قرارگاه دارو و تجهیزات و شورای مشورتی با حضور صاحبنظران و نمایندگان ذینفعان عرصه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار گردید و از نظرات ایشان در برنامه­‌ریزی و اجرا استفاده شد. انتخاب جنابعالی بعنوان رئیس سازمان سازمان غذا و دارو بدلیل حسن شهرت در پاکدستی و عدم وابستگی به جریانات تاثیرگذار در رانش­‌ها و کشش­‌های گذشته بود و بارها از جنابعالی خواستم که با در نظر گرفتن رضای پروردگار و بدون هرگونه حب و بغض و با عدالت محوری کامل ضروری است دست هرگونه رانت­خوار از مجموعه را کوتاه کنید و در صورت بروز هرگونه فساد بلافاصله بدون مصلحت­ اندیشی برخورد نمائید. افرادی که پایه­‌های رانت و سودجویی گروه‌های فشار را تثبیت می­‌کنند سریعاً جابجا و پرونده‌ه­ایی که حاکی از سوء استفاده و رانت­‌جوئی است را به مقامات قضائی منعکس نمائید که خوشبختانه در موارد متعددی بدون جنجال این کار را انجام داده­‌اید.
 
از آنجا که اکثر امضاء کنندگان نامه را می­‌شناسم و ایمان دارم که ابراز نگرانی ایشان در راستای دغدغه­‌ای ملی برای پا گرفتن ریشه­‌های فساد قدیمی در مجموعه­‌ای‌ است که با زحمت فراوان به سمت پاکیزگی می­‌رود. ضمن احترام به همکاران گذشته و حال آن مجموعه که سال‌ها با صداقت و یکرنگی حافظ جنبه­‌های کارشناسی و نظارتی درست آن سازمان بوده­‌اند، ضروری است هرچه زودتر موارد ذیل دنبال شود.
 
۱- با حضور رئیس محترم دفتر بازرسی و حراست وزارتخانه و همچنین دو نفر از امضاء کنندگان نامه مذکور آقایان دکتر اشتری و دکتر سمنانیان که سابقه و شناخت قدیمی در همکاری با ایشان دارم، هیئتی تشکیل و سریعاً موضوعات بررسی و گزارش گردد.
 
۲- مواردی که بدون جنجال در این مدت پیگیری و تقدیم مقامات قضائی شده پیگیری و نتیجه به اطلاع برسد.
 
۳- در صورتیکه هرگونه شیوه غیرعادلانه­‌ای در حمایت از جریانات فرصت­‌طلب و سودجو توسط جریان خاصی ادامه دارد، همانگونه که بارها گفته­‌ام نباید اعمال آن شیوه غیرعادلانه استمرار یابد.
 
۴- هرگونه پروانه و یا مجوزی که در سال­‌های گذشته مبنی بر روش­‌های غیرعلمی و غیرمنصفانه و با بی­‌عدالتی و رانت­‌جوئی صادر و کسانی را به سودهای سرشار رسانده سریعاً مورد بازنگری و تصمیم­‌گیری عادلانه قرار گیرد.
 
بدیهی است این تصمیمات نباید موجب کمبود دارو و ایراد زیان به مردم شود؛ گرچه اجرای عدالت و برخورد با سودجویان همواره باید مدنظر باشد. مع­‌الوصف شرایط کشور، نیازمندی مردم و مصلحت اندیشی مدبرانه و پرهیز از عملکرد شعاری و شتابزده هرگز فراموش نشود.
 
۵- اصلاح سامانه ردیابی که بازحمت فراوان به سرانجام رسید هرچه زودتر در مورد دارو و تجهیزات پزشکی بکار گرفته شود که نظارت هوشمند به بهترین شکل میسر باشد.
 
۶- کماکان اولویت با تولید داخل است و امسال نیز همچون سال قبل ورود هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی که مشابه داخلی دارد و از نظر تعداد و کیفیت جوابگوست، ممنوع اعلام شود. بدیهی است در صورتیکه سلامت مردم بدلیل کیفیت و یا کمیت تولید داخل مورد تهدید قرار گیرد، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.
 
بی تردید اگر اصلاحات زیربنائی و شفاف سازی گسترده در این ایام نهادینه نشود، نمی‌دانم کی و چگونه می‌توان در آینده بدان پرداخت؟ روزمرگی، مماشات و کنار آمدن مزمن با ناپاکی بزرگترین عامل موثر در تنومندی ریشه­‌های فساد در همه اموری است که هر روز کار را بر همگان سخت‌تر خواهد کرد.»
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری عصر ایران ،تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت   1399،کدخبر: 725218،www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین