پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
قائم مقام اجرای«دیده بان شفافیت و عدالت» از ارجاع پروند تخلفات داروی به دستگاه قضائی و تعیین شعبه برای این پرونده خبر داد.

شعارسال: یکی از موضوعاتی که باعث می شود فساد در جامعه ای زیاد شود عدم شفافیت دستگاه ها است. هر دولتی برای اینکه فساد را از بدنه خود دور کند روش و قوانین خاصی را به اجرا می گذارد؛ اما تنها می تواند این شفایت و راست آزمایی را داشته باشند که یک گروه خارج از بدنه دولت بر آنها نظارت داشته باشند.

گروهایی که فارغ از جناح بندی سیاسی بتوانند از حق مردم دفاع کنند؛ در ایران موسسه «دیده بان شفافیت و عدالت» این کار بر عهد گرفته است و یکی از پرونده های مهمی که رسانه ای شد، پرونده تخلفات سلامت بود به همین مناسبت با محسن جلواتی، عضو هئیت مدیره و قائم مقام اجرائی «دیده بان شفافیت و عدالت» و عضو کارگروه سلامت این موسسه گفتگویی انجام داده ایم که مشروح آن را می توانید در زیر مطالعه کنید.

* هدف از ایجاد «دیده بان شفافیت و عدالت» چه بود و چه شرح وظایفی برای خودتان تعریف کرده اید؟

جلواتی: فلسفه وجودی «دیده بان شفافیت و عدالت» بر دو محورمبارزه با فساد قرار دارد؛ یکی سلبی و دیگری ایجابی. در بحث سلبی، مواردی که به ما مراجعه می کنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در بخش ایجابی، پژوهش و تحقیق می کنیم تا با ارائه راهکارهایی مانع ایجاد فساد در جامعه شویم؛ گفتنی است عمده برنامه های ما متمرکز به همین امور ایجابی است.

ما دنبال سیستم و یا روشی هستیم تا کانون های فسادخیز شناسی شوند و جلوی آنها را بگیریم؛ در همین راستا 18 کارگروه تشکیل دادیم که اعضایش صددرصد افتخاری اند و از مدیران عالی رتبه نظام در دوره های قبل محسوب می شوند و امروز در این کار گروه ها فعال هستند و از تجربیات آنها استفاده می شود.

افرادی که در این کارگروه ها مشغول به فعالیت هستند افرادی دلسوز و فساد ستیز درصدد این هستند تا گفته های مقام معظم رهبری را در زمینه مبارزه با فساد عملی کنند. ما وابسته به هیچ گروه و سازمان و حزب سیاسی نیستیم و تمام تحقیقات ما مستند و مطابق منابع معتبر حقوقی است.

* در خصوص آخرین پرونده دارویی که فعالیت کردید، توضیحی ارائه بفرمایید.

جلواتی:هر کدام از این کارگروه ها یک پرونده را دنبال می کنند که یکی از این پرونده ها مربوط به وضعیت دارویی کشور است و باید گفت شرایط این بخش از جهت فساد و رانت بسیار بغرنجی است.

* منظورتان این است که در بحث دارو در کشور با یک «مافیا» مواجهیم؟

جلواتی: مساله اساسی اینست که ما در بخش مشکلات دارویی با فرد مواجه نیستیم که با حذف آن، مشکلات تمام شود. ما با یک جریان روبه رو هستیم که با حذف یک نفر به پایان نمی رسد، بلکه باید راهکار دقیق برای از بین بردن این جریان فاسد ارائه دهیم که این موضوع با تحقیق و پژوهش محقق می شود.

* این تخلفات از چه طریقی به دست شما رسیده است؟

جلواتی: یک گزارش هشت صفحه ای از تخلفات دارو به دست ما رسید که با تحقیق و پژوهش ما در مدت 18 ماه تبدیل به یک گزارش 15 صفحه ای که سه هزار سند به آن پیوست داشته، رسید و در حال حاضر نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.

این تخلفات در یک نشست مطبوعاتی به رسانه ها اعلام شد، البته قبل از این موضوع ما تمام کسانی که در این پرونده دخیل بوند را به دفترمان دعوت کردیم و با رضایت خودشان فیلم گرفتیم و حتی نشستی با وزیر بهداشت برگزار کردیم که در این نشست مشخص شد بسیاری از مطالبی که عنوان می شود وزیر بهداشت در جریان نبودند و بعضی از موضوعاتی که در جریان بودند هم سایر دستگاه های نظارتی به آنها تذکر داده بودند.

*بیشترین تخلف در این حوزه در چه بخشی صورت گرفته بود؟

جلواتی: نکته مهم در این پرونده، جریان تضاد منافع یا قانون درهای چرخان بود که این موضوع ممکن است در سایر دستگاههای دیگر نیز وجود داشته باشد؛ اما فعلا موضوع بحث ما بخش سلامت و وزرات بهداشت است.

در پرونده مشخص شد معاون وزیر بهداشت و مدیرکل های زیر مجموعه ایشان قبلا در شرکتهای دارو سهام دار یا عضو هئیت مدیره بودند که در بعضی از موارد اعضای خانواده‌ شان نیز دراین شرکتها سهم داشتند.

این موضوع کمترین اشکالی که پیش می آورد اینست که افراد تصمیماتشان را به نفع شرکتهای خودشان می گیرند که همین گونه هم بود یعنی در چندین مورد آنها تصمیماتشان را براساس شرکتهای که قبلا کار می کردند، گرفتند چه در زمینه واردات، چه در زمینه تولید، چه قیمت گذاری و اجازه نامه و تاییدهای پرداختهای معاف از عوارض.

در همه دنیا قوانینی وجود دارد که اجازه نمی دهد افرادی که پنج سال قبل و چه بعد در شرکتهای خصوصی کار می کنند وارد بدنه دولتی بشوند؛ اما در کشور ما این قانون وجود ندارد همین موضوع باعث شده است فردی مثل رسول دیناورند که سهام دار یکی از شرکتهای دارویی است، معاون وزیر بهداشت شود و تصمیماتش را به نفع این شرکتها بگیرید.

«درهای چرخان» به این معناست که چنانچه یک گروهی از دولت مردان به حوزه تجارت ورود کند یا بازاری ها وارد دولت شوند و چرخه تجاری و کسب و کارشان را با رانت قدرت یا اطلاعات ناشی از حضور در قدرت، ادامه دهند، طبیعی است این فعالیت ها رانت گونه خواهد بود.

هر چند طبق اخبار شنیده شده دولت درحال تهیه لایحه «تضاد منافع» است و ما از این لایحه استقبال می کنیم و طی نامه مکتوبی اعلام کردیم برای هر گونه کمک به بهتر شدن این قانون آمادگی داریم.

* بعد از ارائه این تخلفات به وزیر بهداشت ایشان چه اقداماتی انجام دادند؟

جلواتی:وزیربهداشت در روز اول بازگشتشان به سمت وزرات بهداشت در دولت جدید، معاون قبلی خود یعنی رسول دیناورند را از سمتش برکنار کرد و فرد جدیدی را منصوب کردند که تاکنون جزو سهام داران دارویی نبوده است.

صبح توس: نظرتون در خصوص معاون جدید غذا و داروی وزیر بهداشت چیست؟

جلواتی:فردی که انتخاب شده عضو هیچ شرکتی نبوده است و ما امیدواریم که نسبت به رویه قبلی اقدامات اصلاحی صورت گیرد.

صبح توس: پرونده در حال حاضر در چه مرحله است؟

جلواتی: طبق قانون جدید سمن ها و سازمان های مردم نهاد می توانند خودشان به دادگاه شکایت کنند.

طبق این قانون ما این پرونده را به دادگاه ارسال کردیم و دادگاه، شعبه ای برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرد. برای اولین بار است که یک سمن در زمینه تخصصی اش از یک دستگاه دولتی به خاطر تخلفاتی که انجام داده شکایت می کند.

این پروند قاضی خوبی دارد و ما منتظر رسیدگی این پرونده هستیم و اگر دستگاه قضا از ما کمکی بخواهد به آن ورود خواهیم کرد.

*بیشتر چه داروهای مورد توجه این جریان بوده است؟ آیا دارو های خاص برای سرطانی ها و امثال این مورد توجه بود یا همه نوع دارویی در لیست این افراد قرار گرفته است؟

جلواتی: ما در واردات دارو دارای یک سری تخلفات بودیم که به یک سری افراد خاص اجازه واردات داده می شد، به یک سری نمی دادند؛ در تولید نیز به یک عده اجازه تولید می دادند و به یک عده این اجازه داده نمی شد.

* بعضی از داروها پتنت یا داروی اولیه هستند و حق انحصاری دارد؟

جلواتی: ما در ایران داروی پتنت یا داروی اولیه که فرد و یا شرکت حق انحصاری داشته باشد نداریم یا ماده اولیه وارد و تولید می شود یا دارو برند را وارد می کنیم.

در زمینه واردات، یکی از مهم ترین تخلفهایشان این بود داور را گران تر از قیمت اصلی وارد می کردند. تخلف دیگر عدم پرداخت عوارض گمرکی بود که این عدم پرداخت تنها شامل داروهای خاصی می شود مثلا اگر داور وارداتی در داخل تولید می شود و نیاز کشور نباشند باید عوارض سنگینی پرداخت کنند؛ اما زمانی که یک دارو در کشور تولید نمی شود یا تولید به اندازه نیاز کشور نیست عوارض کمتری به آن تعلق می گیرد.

طبق تحقیقات مشترک دیدبان و گمرک چیزی حدوددو تا سه هزارمیلیارد تومان از حقوق دولتی استیفاء نشده است که این آمار بخشی از تحقیقات انجام شده است و بخش دیگر تحقیقات هنوز ادامه دارد.

در این طرح چیزی حدود 800 قلم دارو وارداتی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم که در موارد متعددی مشخص شد که قیمت فروخته شده با قیمت اعلام شده تفاوت زیادی دارد.

نکته قابل تامل در انحصاری کردن واردات دارو ایجاد جاذبه برای قاچاقچیان دارو بود به طوری که این داروها از گران ترین کشور در منطقه که ترکیه است به ایران قاچاق می شد که علاوه بر هزینه هایی که به کشور تحمیل می کرد حمل غیر استاندارد آن مشکلات زیادی به همراه داشت از جمله نابینا شدن 52 نفر در اثر ترزیق یک آمپول که صدا و سیما نیز به این مسئله پرداخت.

* آیا به خاطر این موضوع وزیر مورد استیضاح و مورد بازخواست قوه قضائیه قرار نمی گیرد؟

جلواتی: وزیر باید پاسخ گویی کل جریان وزراتخانه باشد و مجلس به وزیر تذکر میدهد در این پرونده علاوه برمسائل مالی با آسیب های جدی جانی-جسمی مواجهه بودیم.

* وقتی یک سیستم فساد زا است شما چه راهکار برای آن ارائه می دهید؟

جلواتی: شفافیت در تمام بخش ها راهکار ما برای تمام سیستم های اداری است. تمام دزدی ها در تاریکی و در شب اتفاق می افتد؛ هر چه مسائل دستگاه شفاف‌تر باشد، فساد کمتر در آن اداره و دستگاه رخ میدهد.

یکی از شعارهای «رییس جمهور» شفافیت بود و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم؛ در حال حاضر چند درخواست از چند وزراتخانه به دیدبان داده شد، البته ما در حال بررسی این در خواستها هستیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه راه دانا، تاریخ انتشار: 16مهر1396، کدخبر 1209332: www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین