پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
مسعود باقرزاده کریمی گفت: تالاب گاوخونی کمترین بهره را از بارندگی‌های سال‌های اخیر داشته و همچنان وضعیت مطلوبی ندارد.

شعار سال: در روز‌هایی که تالاب‌های کشور به لطف بارندگی‌های چشمگیر جان تازه‌ای گرفته‌اند، اما همچنان تالاب‌هایی هستند که وضعیت مطلوبی ندارند و نیازمند توجه بیشتر هستند. در این میان تالاب گاوخونی که در این سال‌ها با حواشی و معضلات فراوانی در راه حیات خود مواجه شده است، اهمیت بیشتری دارد.

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور، گفت: دولت تلاش‌های بسیار موثری در این عرصه داشته و به لطف بارندگی‌های یک سال گذشته وضعیت تالاب‌های کشور به مراتب بهتر شده است.

او افزود: در این زمینه لایروبی نیز در برخی مسیر‌های منتهی به تالاب‌ها صورت گرفته است. مناطقی که علاوه بر اهمیت آن‌ها در اکوسیستم هر منطقه، جنبه تجاری و اقتصادی نیز می‌توانند داشته باشند و گره از مشکلات هر منطقه بگشایند.

باقرزاده کریمی با اشاره به سهم اندک گاوخونی از ثمره بارش‌ها گفت: غالب تالاب‌های کشور نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارند، اما تالاب گاوخونی کمترین بهره را از بارندگی‌های سال‌های اخیر داشته است و همچنان وضعیت مطلوبی ندارد. در این مدت صرفا ۳۱ درصد سطح تالاب مرطوب و ۱۵ درصد از سطح این تالاب آب‌گیری شده است.

مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: با وجود اینکه این تالاب با وضعیت نرمال فاصله زیادی دارد، اما این رطوبت نیز می‌تواند امیدوارکننده باشد، زیرا مانع از ایجاد گرد و غبار در منطقه و فرسایش خاک می‌شود.

متصدی امور تالاب‌های کشور با اشاره به چالش‌های پیش روی احیای تالاب گاوخونی اظهار کرد: نیاز و حق گاوخونی از بارش‌های اخیر به مراتب بیش از آن چیزی است که امروزه به آن رسیده است.

او تاکید کرد: متاسفانه زاینده‌رود در طول ۳۰۰ کیلومتری خود از میان انبوه زمین‌های کشاورزی و شهر‌های مختلف عبور می‌کند و به علت دست اندازی‌ها و بهره‌گیری بیش از اندازه از رودخانه زاینده‌رود، سهم بسیار بسیار اندکی از آن به تالاب گاوخونی می‌رسد.

باقرزاده کریمی در پایان با تاکید بر بازنگری در تقسیم حوزه‌های آبی عنوان کرد: نیاز امروز تالاب گاوخونی بازنگری در تقسیم آب در حوزه‌های مختلف است که بلای جان این مجموعه مهم طبیعی شده و عملا سهم این زیست بوم نادر کشور را از بارندگی‌ها و زاینده‌رود به صفر رسانده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 8  اردیبهشت    99، کد خبر:    993628، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
یعنی طبیعت هم به ما لطف میکنه ما قدر این لطف رو نمیدونیم و هدرش میدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین